קפיצה לשוויצריה הישראלית

נוף אופייני
נוף אופייני

נחל כלח מציע נופים בניחוח אירופאי, מסלולים במגוון דרגות קושי וסיפור על יוזמה שאפתנית שלמרבה המזל נעצרה באיבה

כשיוסף לוי, היזם הבלתי נלאה וממקימי נהריה, עסק בתוכניתו הגרנדיוזית להקים שכונת גנים מרהיבה בשם "יערות הכרמל", הוא עבר כאן פעמים רבות. ההרים והגאיות המיוערים, העצים הגדולים והצבע הירוק ששולט בנוף, הזכירו לו את שוויצירה האמיתית, זו שבאירופה. מכאן דבק השם "שוויצריה הקטנה" באזור קטן ויפהפה שנמצא בנחל כלח ונחל גלים, בלב הכרמל, בין בית אורן, צומת דמון ואוניברסיטת חיפה.

הפרויקט השאפתני של לוי וחבריו היזמים יוצאי גרמניה, שבמסגרתו קנו 6,000 דונם בלב הכרמל, לא צלח. נותרו לנו ממנו, לבד מהסיפורים, רק מספר קטן של תוצרים בשטח. חוות משמר הכרמל, המהווה כיום מרכז לטיולים ופעילות של רשות הטבע והגנים, יושבת על פסגת חרבת שאללאלה, יישוב עם עבר עשיר. גבעת וולפסון הנישאה, בה ניצבים שישה בתים של משפחות שרכשו קרקע מיוסף לוי ומימשו את זכותם לבנייה בתחילת שנות החמישים, רגע לפני שהמקום הוכרז כשמורת טבע. גם קיבוץ בית אורן, שהוקם ב-1939 במטרה להגביר את האחיזה באזור זה, שהיה באותן שנים אזור ספר מסוכן, יושב על 1,300 דונם מתוך קרקעות הפרויקט. מלון הספא הידוע "יערות-הכרמל" גם הוא תוצר של הפרויקט, ואף נושא בגאון את שמו. וכאמור גם השם "שוויצריה הקטנה" נולד כחלק מסיפור היסטורי מרתק זה.

עם סיפור רקע כזה, מומלץ לתת קפיצה קטנה לשוויצריה הישראלית.

 

מסלולי הטיול

יש מספר אפשרויות טיול טובות באזור זה, חלקן מעגליות. אתחיל ראשית במסלול הקל יותר ואחר כך אפרט את האפשרויות האחרות.

המסלול הקל: נחל כלח עליון עד בית אורן

מתחילים ב"חניון יד לבנים" שנמצא כקילומטר ממערב לצומת דמון. לאחר שתצפו על האזור כולו מהאנדרטה המרשימה שנבנתה בו, לכו לאורך השביל הכחול כ-700 מ' עד לכניסה לערוץ נחל כלח עליון. מכאן מתחילה ירידה מתונה ויפהפייה, שכולה מוצלת. עצי החורש הים תיכוני, שחלקם גבוהים מאוד, יוצרים חופה מלאה מעל ראשכם ויכניסו אתכם לעולם קסום. הירידה מתונה, ורק ב-2-3 מקומות צריך לרדת מתלולי סלע שאינם קשים במיוחד.

לאחר כ-1.5 ק"מ תגיעו לגשרון אבן שנבנה בימי הבריטים. עלו על הגשרון למנוחה בצל. דרכנו ממשיכה מכאן שמאלה (דרומה) לעבר בית אורן, אך אני ממליץ בחום להמשיך עוד כ-300 מטר לאורך השביל האדום, לנקודות התצפית היפות ביותר. כאן תראו את "שער הצנירים" ואת החורש השופע. שבו בצל, התענגו על הנוף ועל תפוח, סנדוויץ' או "דברים טובים" אחרים, ודמיינו את יוסף לוי וחבריו מדלגים כאן על השביל כשעברית ייקית בפיהם וברק של יזמים בעיניהם…

לסיום המסלול חיזרו לגשרון האבן והמשיכו עם סימון השבילים האדום עוד כ-1.5 ק"מ עד לחניון פיתולים, הסמוך לבית אורן. חלק זה של המסלול נוח וקל מאוד להליכה, כולל נופים נפלאים בכיוון מערב, אך הוא איננו מוצל. אם תגיעו לכאן בחציו הראשון של חודש מאי – תזכו לראות את פריחת השושן הצחור!

סה"כ כ-4.5 ק"מ ברמת קושי קלה בינונית.

המסלול בעלייה: נחל כלח עליון אל חניון מבוא נחל כלח

גם מסלול זה חד כיווני (צריך רכבים בשני הקצוות), אך ניתן לעשותו בשני הכיוונים. תוכלו להתחיל בחניון יד לבנים וללכת לפי ההסבר לעיל עד הגשרון ולתצפית שער הצנירים. מכאן תמשיכו בעלייה בשביל האדום עד לחניון מבוא נחל כלח הקרוב לחי-בר כרמל. עלייה תלולה יותר וקצרה יותר אפשרית, אם תעלו דרך השביל הירוק לאותו לחניון.

תוכלו לעשות את האפשרות הזו גם בכיוון ההפוך: לרדת בשביל האדום מחניון מבוא נחל כלח עד לגשרון ואז לעלות את נחל כלח עליון בשביל הכחול. בכל מקרה – מסלול זה כרוך גם בעלייה, והוא מעט יותר קשה.

סה"כ כ-4 ק"מ ברמת קושי בינונית.

המסלול הבינוני: טיול מעגלי מחניון מבוא נחל כלח

ההתחלה והסיום בחניון מבוא נחל כלח. משם רדו בשביל האדום, הגיעו עד לגשרון וחיזרו בשביל הירוק. כ-2.5 ק"מ ברמת קושי בינונית.

מה עוד באזור?

חי בר כרמל. אתר מקסים ומיוחד המספר על פרויקט החי-בר (השבת חיות התנ"ך לארץ התנ"ך) וכולל מכלאות של בעלי חיים כמו היחמור, אייל כרמל, נשרים ועוד. מצוין עם ילדים.

האנדרטה לזכר נספי אסון הכרמל. אתר מרשים מאוד ומיוחד שנמצא על כביש 721, כ-4 ק"מ אחרי צומת דמון ומעט אחרי הכניסה לקיבוץ בית אורן. האנדרטה נמצאת מעל הפיתול המפורסם, בו נספו 44 אנשי שב"ס, שוטרים וכבאים, שנלכדו בלהבות של השריפה הגדולה שהשתוללה כאן ב2-6 בדצמבר 2010, שריפה שכילתה את כל האזור סביבנו שאט אט הולך ומשתקם. האנדרטה מרשימה מאוד ושווה ביקור.

אוכל. שפע אפשרויות בכפר עוספייא הסמוך.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן