לא רק סמבוסק

כנסייה עתיקה, מרכז מלאכת יד ומבנה תפילה מרשים בכפר הדרוזי חורפיש

 הכפר הדרוזי חורפיש מוכר לנו בזכות מתחם נבי-סאבאלן הקדוש והמרשים שנמצא בראשו. גם דמותו החזקה של פורץ הדרך אל"מ נביה מרעי ז"ל מפורסמת ומוכרת לנו מהגשר בפאתי הכפר ומחדר ההנצחה שהוקם לזכרו. לא פחות מכך מוכר הכפר הודות לסמבוסקים והפיתות הדרוזיות הנפלאות שנמכרים בו. הפעם נכיר שלושה מקומות מיוחדים, כמעט סודיים, שנמצאים בלב הכפר ושווים ביקור.

הכנסייה והקדושה מחורפיש

בלב גלעין הכפר נחבאת לה כנסייה קטנה בת 900 שנה. מה עושה כאן, בלב כפר ש-97% מתושביו דרוזים, כנסייה? מקורו של הכפר חורפיש בתקופה הביזנטית, עת הכפר היה נוצרי. רק במאה ה-17 הגיעו לכאן הדרוזים ועד מהרה הפכו לרוב המוחלט בו. גם מקור שמו המוכר לנו כיום, התחיל בעת זו עם הגעתם של בני חמולה בשם באני חרפוש, שמקורה בחצביה בלבנון.
עם זאת עדיין חיה בכפר קהילה נוצרית קטנה (כ-220 נפש) המשתייכת לעדה היוונית-קתולית (כן, זו לא טעות…). בכפר שתי כנסיות. החדשה בלב השכונה אליה עברו המשפחות הנוצריות, והעתיקה, זו שנותרה בלב גלעין הכפר. כנסייה זו עברה בשנים האחרונות, ובעיקר בחודשים האחרונים, שיפוץ יסודי ומרשים. שמה של הכנסייה, שהיה ע"ש גרגוריוס הקדוש, הופך להיות ע"ש הקדושה מרים בווארדי, ואילו השם הישן נדד אל הכנסייה החדשה.
מי היא מרים בווארדי, ומדוע הכנסייה כאן נקראת על שמה? מרים בווארדי, הידועה גם בשם "מרים מאעבלין", היא קדושה קתולית בת הארץ. סיפור חייה קשה ועצוב. היא התייתמה מהוריה בילדותה וירדה עם משפחת דודה לחיות באלכסנדריה. שם הותקפה ונפצעה, אך מריה, אם ישו בכבודה ובעצמה, טיפלה בה והצילה אותה.
בגיל 19 נסעה למרסיי להצטרף למסדר הנזירות הכרמליתיות. לאחר ששירתה שנים אחדות בהודו נבחרה להקים בבית לחם שלוחה חדשה של המסדר. שם, בשנת 1878 בזמן הפסחא, חוותה חיזיון שבאמצעותו הבינה כי ההתגלות של ישוע הצלוב לעיני שניים מתלמידיו לאחר שקם לתחייה, התרחשה בעיר אמאוס. כתוצאה מחיזיון זה רכש המסדר את אדמות המקום (ליד לטרון) וגילה שם גילויים ארכיאולוגיים מרשימים. היא נפטרה בגיל 32 בלבד והוכרזה "קדושה" ממש לאחרונה, במאי 2015.
מה הקשר לחורפיש? על פי הגרסה המקומית בווארדי נולדה בחורפיש! בית המשפחה צמוד לכנסייה ובני החמולה חיו שם שנים ארוכות. יותר מכך, האמן שבימים אלה מצייר ("כותב") את האיקונה המרכזית שתעטר את הכנסיה הינו בן המשפחה ונושא בגאון את השם באוורדי.
איך מבקרים? יש לתאם ביקור של קבוצות עם ראסאן חדאד, הרוח החיה בשיקום הכנסיה, בטלפון 050-9146347.

 

רוקמות התחרה

בליבו של גלעין הכפר, קרוב לכנסיה, נמצא בית עתיק ויפהפה המשמש כמרכז למלאכות מסורתיות, הנושא את השם "רוקמות התחרה". זהו מיזם שהחל ב-2009 ביוזמתה ובדחיפתה של האדריכלית אלה יונגמן מאבירים, שמטרתו להעצים את הנשים בנות הכפר, תוך פיתוח ענף תיירותי-כלכלי.
המיזם מצליח מאוד, וכיום פועלות במסגרתו כ-65 נשים מהכפר, שאף זוכות לתמיכה וסיוע מהקרנות של ה-JNF. המבנה, שהינו אחד מהעתיקים בכפר, שופץ ומשמש כיום גם למפגש החברתי השבועי של הנשים וגם לאירוח קבוצות. הביקור כולל אירוח דרוזי אופייני וטעים, האזנה לסיפור המיזם ולסיפורי הנשים, וכמובן אפשרות לרכוש מוצרים יפים במלאכת יד מקומית.

איך מבקרים? יש לתאם ביקור של קבוצות עם עפאף בטלפון 050-6869439.

מקום התפילה של הצדיק מוסטאפה באדר

מספרים על השייח' מוסטפה באדר, שחי לפני כ-300 שנה בזמנו של אל-ג'זאר שליט עכו, שהיה צדיק גדול וסחף אחריו באדיקותו מאמינים רבים. השלטונות העות'מנים, שחששו מהתארגנויות עממיות מעין אלו, השליכו אותו לתא אפל בכלא עכו. הצדיק לא הפסיק מתפילתו אפילו לא לרגע, עד אשר בחצות הליל התרחש נס וכל מנעולי הכלא נפתחו מעצמם. הסוהרים שגילו זאת בבוקר, מיהרו לנעול את המנעולים ושמו לב שאף אסיר לא ברח!
כשחזר הנס למחרת הם מיהרו אל ביתו של אל ג'זאר האכזר, וגילו לו את דבר הנס: לא זו בלבד שאדיקותו וצדיקותו של השייח' פתחו את המנעולים, הם אף החזירו בתשובה את כל האסירים. הסיפור נגע לליבו של השליט, שהחזיר ברוב כבוד את השייח' הצדיק לכפרו חורפיש, ולאות הערכה אף בנה לו בור מים גדול לצד ביתו (זהו אותו בית שלימים יהפוך לביתן של רוקמות התחרה).
תשעה דורות אחריו יזם צאצאו, השייח' קאסם באדר, את שיקומו ובניתו של "מזאר השייח' מוסטפה באדר", שנמצא בעומק הכפר לכיוון צפון. את המקום בנתה העדה הדרוזית והוא נחנך ברוב כבוד בנוכחות המנהיגות הדתית של העדה. המזאר (מהמילה זיארה), מקום התפילה בו נהג להתפלל השייח' מוסטפה, הוא מבנה גדול ומרשים שמגגו נשקף נוף נפלא. השייח' קאסם באדר, המשמש גם כמנהל מרכז ההסברה הדרוזי, הוא אדם לבבי ושובה לב, שמארח קבוצות ומשוחח איתן על העדה הדרוזית בצורה קולחת, משעשעת, ועם זאת מעמיקה ומעשירה.

איך מבקרים? יש לתאם ביקור של קבוצות עם השייח' קאסם באדר בטלפון 052-9511550. חובה להגיע בלבוש צנוע!

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן