שנה מתוקה, לפחות בהתחלה

במסגרת פסטיבל הדבש המסורתי הרבה מכוורות בגליל פותחות את שעריהן עם שלל פעילויות לכל המשפחה. כדאי לשלב ביקור כזה כשמטיילים בחגים

הדבש הוא מסמלי החג וגם סמל לשפע של הארץ. אבל לפני הכל, הנה כמה כמה עובדות מעניינות על דבש ודבורים:

  • הביטוי "ארץ זבת חלב ודבש" מופיע במקרא 21 פעמים לתאר את פוריות הארץ. אלא שהדבש המופיע בו איננו דווקא דבש הדברים, אלא גם תיאור של עסיס פירות מתוק ובמיוחד של פרי התמר, מה שמוכר כיום כסילאן. עם השנים המילה דבש החלה להתייחס בעיקר לדבש הדבורים.
  • כבר בתקופה הפרהיסטורית האדם גילה את הדבש. חבורות של מלקטים ציידים נהגו לאכול חלות דבש שלוקטו מנחילי בר וציורי קיר בני אלפי שנים מתארים זאת. מהתקופה הנאוליתית למד האדם לביית את הדבורה. הכוורות הקדומות ביותר התגלו בלוקסור והן מלפי כ-7,000 שנה. גם בתל רחוב בקרבת בית שאן נתגלו כוורות בצורת גלילים מהמאות 9-10 לפנה"ס. בכוורות המודרניות משתמשים מאמצע המאה ה-19.
  • דבורת הדבש (Apis mellifera) היא בעלת חשיבות אדירה לחקלאות ולכלכלה היות שהיא ידועה כמאביקה החשובה ביותר לגידולים חקלאיים מבין החרקים, במקביל להיות יצרנית הדבש ומוצריו.
  • לדבורים ארגון חברתי משוכלל ומדהים בתחכומו שתקצר היריעה מלפרט. במרכז הכוורת מלכה, האמונה על הטלת הביצים ועשרות אלפי "פועלות" המנהלות את כל התהליכים הקורים בכוורת. הפועלות עוסקות באיסוף הצוף והבאתו לכוורת ואגב כך מאביקות את צמחי הצוף השונים. להמחשת נפלאות חיי הדבורים אציין כדוגמה שהפועלות יודעות לשמור על טמפרטורה קבועה של כ-35 מעלות בכוורת. הן יודעות לחמם אותה כשצריך ואף לקררה באמצעות הזרמת אויר על ידי קבוצת פועלות שמנפנפות בכנפיהן באופן בלתי פוסק בפתח הכוורת.
  • הכוורות פזורות בשטחים חקלאיים בקרבת צמחים שונים וטעמי הדבש מושפעים מסוגי הצמחים מהן הדבורים מביאות את הצוף. לכן טעמו של דבש הדרים שונה מדבש שמקורו בצוף אקליפטוסים למשל. החקלאים בסיוע קק"ל נוטעים כל שנה עשרות אלפי עצים מפיקי צוף כדי למזער את הצטמצמות השטחים החקלאיים.
  • בעשור האחרון יש ירידה כלל עולמית במספר הדבורים ובמקרים רבים כוורות פשוט התרוקנו. ארגונים שונים ומכוני מחקר לומדים ומנסים לפענח את התופעה ולהנחות את החקלאים מה לעשות כאשר הם רואים ירידה במספר הדבורים בכוורות שלהם.
  • בארץ פזורות כ-100 אלף כוורות, רובן בשטחים חקלאיים לצורך האבקה, כאשר בכל נקודה יש כ-40 כוורות. הדבורים מייצרות בכל כוורת כ-35 ק"ג דבש. דבורת הדבש בישראל היא מזן איטלקי (A.meliifera ligustica ) ורדיית הדבש נעשית בעיקר בין החודשים מאי לאוגוסט בידי כ-500 דבוראים הרשומים במועצת הדבש. ביחד הם יצרו השנה תפוקת שיא של כ-4,400 טון דבש ישראלי.
  • מעבר לטעמו המתוק לדבש תכונות בריאותיות חשובות. הרכבו הכימי כולל רכיבים תזונתיים חשובים, והוא תורם לחיזוק הגוף כנגד הצטננות ומחלות אחרות. הדבש והדונג משמשים כמרכיב רב ערך גם בתעשיות התרופות והקוסמטיקה. אפילו לארס הדבורים יש סגולות ריפוי, וקיים תחום העוסק בכך – אפיתרפיה.
  • דבש לא מתקלקל. הוא אמנם מתגבש לאחר זמן מה, אך ממשיך להיות אכיל לתקופה ארוכה מאוד.

 

מכוורות מארחות

רגע לפני (וגם אחרי) שנטבול תפוח בדבש ונברך ”שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה", אני ממליץ לצאת ולטייל ברחבי הגליל ולשלב ביקור באחת מהמכוורות הפזורות באזורנו. ברשימה הבאה מספר מכוורות בעלות מרכזי מבקרים ולחלקן ימים פתוחים לקהל בתקופה זו במסגרת פסטיבל הדבש. מומלץ לתאם טלפונית:

מכוורת "הכל דבש" ביסוד המעלה. הדבוראי עמית יוסף מזמין לסיור הכולל את מחלקות המפעל וטעימות דבש מפרחי הגליל והגולן. 050-9518181.

מכוורת "הבוסתן" בפקיעין. הדבוראי ג'מאל חיר מזמין לאירוח דרוזי ומגוון פעילויות להכרת עולם הדבורים. 052-2477897.

מרכז עסל אלנור בפקיעין.  ג'אסן סלאח שמקיים במקום מרכז מבקרים נאה עם פעילויות והסברים למשפחות. 050-210-8418.

מכוורת "פרחי הגליל" ביישוב מנות. לאחר שהמכוורת נשרפה ושוקמה הדבוראית הוותיקה נגה ראובן תקיים מכירת דבש, סיור במכוורתף התנסות ברדייה עצמית וטעימות דבש. זה יקרה בתאריכים 15-16 בספטמבר וכן 22-23 בספטמבר. 054-4967420.

משק "אופיר" באלון הגליל. המשק של משפחת אופיר ממוקם בלב חורשה וכולל מכוורת, יקב בוטיק וכרם. פסטיבל הדבש יצוין עם טעימות דבש, הכנת פיתות דבש בטאבון, סיורים במכוורת, כוורת זכוכית, רדיית דבש, לבישת בגדי דבוראי וכן ג'ימבורי, משחקי עץ, עגלת קפה וגלידות. יהיה גם ביקור ביקב המשפחתי, טעימות יין, גבינות, ומארזי פיקניק. 04-9861466.

מכוורת "יערת הדבש" באלוני אבא. סיור בהדרכת דבוראי שיספר על עולמה המרתק של דבורת הדבש כולל טעימות, פתיחת כוורת, לבישת בגדי דבוראי ועוד. 054-4437402.

מכוורת 'דבורת התבור' במושב שדמות דבורה. המכוורת מציינת 30 שנים לפעילות מרכז המבקרים שלה, המקיים סיורים והדרכות. במסגרת פסטיבל הדבש תקיים משפחת בן זאב פעילויות לילדים, סיור בהדרכת דבוראי, פתיחת כוורות, ביקור במכון רדיית דבש סדנאות יצירה ועוד. 04-6769598, 050-5637645.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן