סודות צוננים בצפת

בימים מהבילים אלו של אוגוסט רק המחשבה על טיול טבע גורמת לנו להזיע. אז הנה המלצה על שני מעיינות יפים ומיוחדים ליד צפת, המאפשרים רחצה של ממש ויכולים להשתלב בטיול סמטאות. ויש גם בונוס

אזור הר מירון הוא המקום הגשום ביותר בארץ ישראל המערבית. עיקר הגשם יורד במורדות המערביים (ממוצע שנתי של כ-950 מ"מ), אך גם במזרחו וברכס של צפת והר כנען הגשמים מרובים יחסית, ושם הממוצע הוא של כ-750 מ"מ בשנה. התוצאה היא ריבוי של מעיינות באזור, במיוחד לאורך ערוצי הנחלים, שם שכבות האקוויפר נחשפות. אך בקרבת צפת ישנם מספר לא קטן של מעיינות גם בשכבות סלע גבוהות יותר ואף בעיר עצמה. בשניים מהמעיינות הללו זורמים המים הצוננים לבריכות, המאפשרות שכשוך.

*

עין ליאור

עין ליאור הוא שמו של מעיין נאה שנמצא ממש על כביש 8900. הוא קרוי על שם ליאור דהן ז"ל, אוהב הטיולים שטבע בים בגיל 17, וחבריו ובני משפחתו שיקמו את האתר והסדירו אותו. מי המעיין הנובע כל השנה מפכים מהסלע בקרבת מקום ונשפכים אל תוך בריכה מלבנית בגודל של כ-2.5 על חמישה מטרים, ועומקם כ-70 ס"מ. סביב המעיין צמחיית נחלים מפותחת ואף כמה עצי פרי המספקים פינות מוצלות, נאות ונחמדות לקפה או ארוחה קלה (יש אפילו שולחן קק"ל אחד). המים נעימים ומצוינים לטבילה. אל המעין מגיעים מטיילים וגם אברכים מצפת, בעיקר בימי שישי. סביר להניח שלא תהיו כאן לבד, במיוחד משום שהמקום קטן יחסית ומתאים למשפחות וקבוצות קטנות בלבד.

איך מגיעים?

עין ליאור נמצא כאמור בקרבת כביש 8900 היורד מצפת למירון. יש רחבת חניה גדולה לאחר הפיתול בכביש כקילומטר אחד לאחר צומת ביריה, כשנסעים לכיוון מירון. מהחניה עולים בשביל עפר קצר בו גרם מדרגות המתפתל אל המעין.

בוויז: עין ליאור.

*

עין כובס

עין כובס הוא מעין נהדר מעל ערוץ נחל עמוד, ממנו נשקפים נופים נהדרים ומסביבו בוסתנים. שמו הלא רשמי הוא "מעיין בנימין הצדיק".

המעיין נובע ישירות אל תעלת בטון רוחבית שמובילה את המים לבריכת הטבילה. המים הנובעים מהמעיין טובים לשתייה אם תתפסו אותם ממש בנקודת הנביעה. הבריכה בנויה כריבוע בעל צלע של כ-2.5 מטרים, ובעומק של יותר מ-1.50 מטר. מימיה קרים, צלולים ונפלאים לימי הקיץ החמים.

המעיין משמש אברכים צפתיים כמקווה בעיקר בימי שישי, ואז המקום הומה. בזמן זה לא מומלץ לנשים להגיע, כי החרדים הטובלים שם בעירום "מפנים" בנות מהמעיין… לעומת זאת המקום די שומם בימי השבוע וגם בשבתות. סביב המעיין כרמי זיתים ומטעי תאנים. יש מקום רב לפרוס בצל פיקניק כדת וכדין.

מקור שמו של המעיין לא ברור. סברה אחת גורסת כי אנשי צפת נוהגים היו לכבס כאן את בגדיהם. סברה אחרת היא שזהו שיבוש שמו של קבר השייח' הסמוך, השייח' קוואיס (הטוב). ואגב, מי שחושק בטיול רגלי קצר יכול לרדת בשביל התלול כ-300 מ' על סימון שבילים כחול ולהגיע לקבר השייח'. האם באמת היה כה טוב? אינני יודע. אבל קברו ממוקם במקום נפלא, ממנו נשקף נוף מרהיב אל תוך ערוץ נחל עמוד.

שמו האחר של המעיין הוא כאמור "מעיין בנימין הצדיק" עליו נכתב בתלמוד הבבלי: "אמרו עליו, על בנימין הצדיק, שהיה ממונה על קופה של צדקה. פעם אחת באה אישה לפניו בשני בצורת, אמרה לו: רבי פרנסני. אמר לה: העבודה, שאין בקופה של צדקה כלום. אמרה לו: רבי, אם אין אתה מפרנסני, הרי אישה ושבעה בניה מתים. עמד ופרנסה משלו. לימים חלה ונטה למות, אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם, אתה אמרת כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא, ובנימין הצדיק שהחיה אישה ושבעה בניה ימות בשנים מועטות הללו? מיד קרעו לו גזר דינו. תנא: הוסיפו לו עשרים ושתים שנה על שנותיו" (תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף י"א, עמוד א'). אגב, קברו נמצא בצפת ברחוב לוחמי הגטאות.

*

והנה הבונוס:

אם תמהרו ותגיעו באוגוסט ואברכי צפת לא הקדימו אתכם, תוכלו ליהנות עדיין מתאנים נפלאות ומתוקות בבוסתנים הסמוכים למעיין.

איך מגיעים?

באזור התעשיה המערבי של צפת פנו שמאלה ברחוב הראשון והמשיכו עם הכביש כ-1.5 ק"מ.

בוויז: עין כובס. שימו לב, הנקודה בוויז לא מדויקת. המעיין מימין לכביש, חפשו מבנה בטון לבן.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן