נחל אחד, שלושה מעיינות

עין ערבות. מאפשר רחצה של ממש
עין ערבות. מאפשר רחצה של ממש

שלושה מעיינות בנחל גוש חלב, כולם מתאימים לעצלנים שאוהבים לשכשך

נחל גוש חלב הוא נחל קצר המתחיל ברמת דלתון ליד הכפר ג'יש ומסתיים במפגש עם ערוץ נחל צבעון, לא רחוק מקיבוץ ברעם. כמו הכפר גם הנחל קיבל את שמו מסלעי הקירטון והחוואר הלבנים שנמצאים באזור זה, והוא בהחלט אחד הנחלים המעניינים באזורנו.

הכפר

הכפר גוש חלב מוכר לנו מההיסטוריה מימי בית שני ותקופת המשנה והתלמוד (מאה ראשונה עד שישית), אז שכן במקום כפר יהודי גדול, חשוב ועשיר. העושר נבע בעיקר משמן הזית המשובח שייצרו בו. שמו של יוחנן מגוש חלב מוכר לנו כאחד ממנהיגי המרד הגדול. בכפר מצויים ממצאים רבים מתקופת המשנה והתלמוד ובהם קברים יהודיים חשובים. המפורסם שבהם הוא קברם של חכמי חז"ל שמעיה ואבטליון.

כיום חיים בכפר כ-3,000 תושבים, כ65% מהם נוצרים מרונים והשאר מוסלמים. הכפר ידוע במסעדותיו הטובות.

הנחל

נחל גוש חלב מתחתר ראשית בסלעי הקירטון הלבנים, בהמשך בסלעי הגיר ולכן הוא מגוון מאוד מבחינה נופית. בחלקו העליון נופים ייחודיים ותלולים עם צמחיה נמוכה ומיעוט של עצים טבעיים. בקיץ הצמחיה יבשה ויוצרת תחושה מדברית משהו. ניתן לראות שם מטעי תאנים, וגוש חלב מפורסמת גם בטעמם הנפלא של תאניה. בהמשך מגיע הנחל לעבר נחל צבעון והנוף הוא של יערות אורן נטועים וחורש ים תיכוני אופייני לאזורנו.

לאורכו של הנחל הרבה אתרים מעשה ידי אדם. בתחילת הנחל בקרבת הכפר (כחצי ק"מ במורד דרך הג'יפים, סימון שבילים ירוק) נמצא בית כנסת מרשים. זהו בית כנסת שפעל כנראה במאות השלישית עד השישית לספירה והוא גדול למדי ומרשים. ניתן לראות בו כתובת בעברית וכן דמות נשר פרוס כנפיים על אבן כותרת הכניסה. בהמשך הנחל ניתן לראות שרידים של חמש תחנות קמח, שחלקן פעלו עד לפני כמאה שנה.

הטיול הקלאסי

מסלול הטיול "הקלאסי" בנחל הוא טיול רגלי חד כיווני של כחמישה ק"מ ברמת קושי בינונית, ומתאים בעיקר לחורף ולאביב. מתחילים בכפר, יורדים בשביל המסומן ירוק עם עצירות בבית הכנסת ובעין עלווה (ראו בהמשך) עד שמגיעים למפגש עם נחל צבעון ושביל ישראל בעין חלב. כאן אפשר להמשיך (ימינה) במורד הנחל עד למפגש עם כביש 899 או שמאלה במעלה נחל צבעון כ-1.5 ק"מ בשביל המסומן אדום ואז לפנות ימינה (מערבה) בשביל המסומן כחול במעלה החורש המקסים עד לחניון יער ברעם.

אך הפעם אני רוצה להמליץ על מסלול לעצלנים… מגיעים עם הרכב ישר לשלושה מעיינות נהדרים שניתן ליהנות מהם בכל עונות השנה (כן, גם בשיא הקיץ) ואף לשכשך.

המעיינות

עין עלווה

מעיין ששופע כל השנה ומזין חורשת אקליפטוסים מרהיבה. הבריטים תפסו את המים למאגר בטון קטן, אך לאחרונה המעיין עבר שדרוג נפלא הפך להיות פנינה של ממש. המים נשפכים מצינור במפל קטן לתוך בריכת שכשוך שממנה יוצא ערוץ קצר של כמה עשרות מטרים במורד האפיק בתוך חורשת האקליפטוסים.

איך מגיעים? באים ממושב כרם בן זמרה. מיד לאחר הכניסה פונים שמאלה, ממשיכים בין הלולים והמחסנים עד שרואים דרך עפר שיוצאת שמאלה (דרומה). נוסעים בדרך זו (הוכשרה לכל סוגי הרכב) כ-1.5 ק"מ עד שמגיעים לחורשת האקליפטוסים.

עין חלב

במפגש הנחלים של נחל גוש חלב עם נחל צבעון, ליד עין חלב, יש פינת חמד שהקק"ל הכשירה. מהמעיין הקטן זורמים מעט מים ולידם מסלול הליכה קצר ומונגש: גשרוני-עץ קטנים, ספסלים ואפילו בריכת שכשוך קטנה. בקרבת מקום חניון עם שולחנות, ספסלים ופינת פיקניק נחמדה.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 899 מצומת חירם צפונה ופונים ימינה מעט לפני עתיקות ברעם (עקבו אחרי השלט לריחניה). המשיכו במורד הכביש כ-800 מטר אחרי הפניה לקיבוץ ברעם ואז פנו בחדות (ובזהירות!!) ימינה לדרך עפר המסומנת אדום. המשיכו עם דרך העפר כק"מ וחצי ותגיעו לחניון.

עין ערבות

פינת החמד השלישית, עין ערבות, תאפשר לכם רחצה של ממש. מי המעיין שנשאבים מושבים בחלקם לנחל דרך צינור והם יוצרים בריכה קסומה (וקרירה!) בעומק של כמטר ובקוטר של כעשרה. הבריכה מוצלת בעצי ערבת הנחלים שנותנים למעיין את שמו. הבריכה נמצאת מצידו הצפוני של כביש 899 כאשר הצינור מוביל את המים מהמעיין שנמצא מדרום לה במעבר המים הגדול שמתחת לכביש. כלומר אתם חונים מצפון, עוברים את כביש 899 מתחתיו במנהרה, ומיד מגיעים לבריכה הנפלאה שיש בה מים קרים כל השנה.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 899 מצומת חירם צפונה ופנים ימינה מעט לפני עתיקות ברעם (עקבו אחרי השלט לריחניה). המשיכו במורד הכביש כ-800 מטר אחרי הפנייה לקיבוץ ברעם ואז פנו בחדות (ובזהירות!) ימינה לדרך עפר המסומנת אדום. מיד לאחר הפניה החנו את האוטו, רדו רגלית לאפיק הנחל ופנו ימינה. עברו דרך מעביר המים לצידו השני של הכביש והגעתם.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן