נחלים שוצפים ומרקים מהבילים

המצפור. מהיפים שמציעה ארצנו

טיולי זרימה לימים קרים וכמה מסעדות שמשלימות את החוויה החורפית

נגר עילי בגליל המערבי
הגליל המערבי מזכיר במבנהו כף יד, כאשר המרכז מייצג את הרי מירון והאצבעות את השלוחות הארוכות המשתפלות מהם מערבה לעבר חוף הים. בין "האצבעות" זורמים להם נחלי הגליל הידועים בצת, כזיב, געתון, נחל בית העמק ונחל שגור שזורם בבקעת בית הכרם. אלו המקומות הטובים ביותר לטיולי זרימות באזורנו.
מורדותיו המערביים של גוש הרי מירון הם הגשומים ביותר בארץ (כ-960 מ"מ בממוצע שנתי) למעט צפון הגולן (בחרמון כ-1,400 מ"מ). גם המרחב ההררי של הגליל המערבי גשום מאוד (בכפר ורדים למשל כ-850 מ"מ) ולכן יש שפע משקעים שחלקם הקטן (רק כ-5%) לא נספג בקרקע ומתחיל לזרום על פני הקרקע לעבר הים ומהווה נגר עילי. בזרימות אלו נעסוק היום.

מתי לצאת לטיול זרימות?
בנושא זה כמובן "הכל בידי שמיים" וכל שנה שונה מקודמתה. אבל הנה כמה כללים שיעזרו לכם לבחור עיתוי טוב לטיול חווייתי. ככל שהחורף מתקדם וכמות הגשמים מצטברת והאדמה הופכת להיות רוויה יותר, כך יגדל הסיכוי לראות זרימות איתנות יותר. כלומר הסבירות לראות זרימות בתחילת העונה (נובמבר, דצמבר) נמוכה יותר משמעותית מאשר בסוף העונה, כלומר בינואר ופברואר.
שנית, עוצמת הזרימה כעוצמת הגשם. ככל שאירוע הגשם עוצמתי יותר, הן בכמות הגשם היורד והן במשכו, כך יגבר הסיכוי לזרימות נאות יותר.
אם כך, הזמן האופטימלי לצאת לטיול זרימות יהיה בחציו השני של החורף באירוע גשם מתמשך. למשל גשם לאורך לילה שלם, כאשר אחריו מגיעים גלי גשם נוספים. הגשם של היום הראשון ירווה את האדמה וגלי הגשם של היום השני והשלישי יביאו לזרימות נהדרות בנחלים, ואז מומלץ בחום לצאת לשטח.
כלל אצבע נוסף הוא שככל שתהיו במורד הנחל משך הזרימה יהיה ארוך יותר. כלומר בערוצים העליונים של הנחל משך הזרימה יהיה קצר הרבה יותר והם "יתיבשו" בתוך זמן קצר (פחות משעה) אחרי אירוע הגשם. לעומת זאת במורד הנחלים הירידה בעוצמת הזרימה תיקח מספר שעות.
ודבר אחרון לפני שיוצאים לשטח: זהירות! כשיוצאים לטיולי זרימות יש להתכונן ולא לצאת באימפולסיביות. קחו ביגוד חם, מעילי גשם ומטריות. ודאו שיש לכם דלק והרכב תקין, סוללה מלאה בטלפון הנייד ורצוי מאוד שמישהו יידע לאיפה אתם נוסעים. מים, פירות וכיבוד קל או תרמוס של תה חם ממש לא יזיקו.
כאשר תגיעו לשטח התנהגו בזהירות רבה ובאחריות. הזרימות מקסימות, אבל יכולות להיות מסוכנות מאוד. לעולם אל תיכנסו עם הרכב או רגלית לתוך הזרימה, כי קשה מאוד להעריך את העוצמה ומה הזרם נושא איתו. הזהרו גם בנושא החנייה והמקומות בהם אתם עוצרים ועומדים. קחו בחשבון שמרחב הראיה של נהגים אחרים מצומצם ותשומת ליבם מופרת. בקיצור – טיילו בזהירות ובאחריות.

מקום טוב ביציע
אז איפה הכי טוב לראות זרימות בגליל המערבי?
חילקתי את האזור לכמה גזרות, ובכל אחת מהן בחרתי מספר נקודות בתוספת המלצה על מסעדות ומקומות בהם ניתן להשלים את הצד הקולינרי של הטיול עם מרקים מהבילים, אבל לא רק.

גזרת צפון מערב הגליל – נחלי בצת וכזיב

  • נחל בצת במקום בו הוא חוצה את כביש 70 מדרום לשלומי. החנו בזהירות אחרי או לפני הגשר ולכו רגלית לצפות בזרימה המרשימה מהגשר עצמו.
  • נחל בצת בקרבת יערה במקום בו הוא חוצה את כביש הצפון (899). פנו מכביש 899 לעבר מערת קשת והחנו שם. לכו בזהירות בשולי כביש הצפון  לעבר הגשר. היזהרו מהרכבים שעוברים שם לעיתים במהירות גבוהה.
  • נחל כזיב באזור עין חרדלית. סעו בכביש לעבר מושב עבדון עד לאפיק הכזיב הזורם. אפשר לפנות בכביש לעין חרדלית (מעט לפני האפיק) ולצפות מהחניה, אך ההמלצה שלי היא לעבור מעט את האפיק, לפנות מיד אחריו בדרך העפר ולנסוע בה לכיוון שער הכניסה לשמורת הטבע. בדרך לשם יהיו שפע נקודות נהדרות לעצירה.
  • נחל מצובה בפיתול הדרך החקלאית שבין עבדון ויערה. סעו מעבדון לעבר יערה עד הפיתול הגדול בו נחל מצובה, שהוא אחד מיובליו של נחל בצת, חוצה את הדרך. מומלץ לחנות לפני הפיתול ללכת רגלית כמה עשרות מטרים מערבה אל תוך החורש המכושף והנפלא שם. זהירות. לעיתים הנחל חוסם בפיתול את הכביש.
  • שפך נחל בצת. סעו לחוף בצת ופנו דרומה עד לגשר. החנו לפניו ובואו רגלית. כאן תוכלו לראות את הנחל השוצף תחת רגליכם וגם את כניסתו המרגשת אל תוך הים שם הוא יוצר כתם סחף מרשים. בסיום חזרו על עקבותיכם כי בסבירות גבוהה לא תוכלו לחצות את הכזיב שזורם בגשר אירי בהמשך הכביש.
  • שפך נחל כזיב. סעו לגן הלאומי אכזיב ופנו צפונה (לעבר מדינת אכזיב). החנו ברחבה הגדולה ממערב לכביש והתקרבו לזרימה המרשימה והעוצמתית החוצה את הכביש.


איפה אוכלים?

הנה רשימה חלקית של מקומות בגזרה זו שאני אוהב (חלקם לא פתוחים בשבת): באילון – ביסטרו 899, חומוס אבו בארי ובית קפה מיקה. המסעדה הלבנונית בשלומי, מסעדת הצוק בראש הנקרה. מסעדת מורגנפלד וקונדיטוריה תושה באכזיב. לחם טנא בגשר הזיו.

גזרה מרכזית – נחלי כזיב עליון, געתון ובית העמק

  • גשר אלקוש הישן. רדו מהכביש הראשי לחורפיש לגשר הישן וצפו מהגשר בזרימה האיתנה של נחל כזיב עליון.
  • נחל געתון ליד המחצבה. סעו בכביש יחיעם עד לגשר מעל אפיק נחל הגעתון ופנו מזרחה לרחבת החניה. לכו כמאה מטר מזרחה, רדו אל רגלי תחנת השאיבה ותגיעו לפינה בו זורם נחל הגעתון בעוצמה ובחדווה לאורך רצף אשדות מקסימים.
  • נחל בית העמק ליד עין מג'נונה. סעו לעבר גיתה והמשיכו בכביש הצר לעבר ירכא. הדרך מאוד מפותלת, תלולה וצרה – אז סעו לאט מאוד ובזהירות רבה. מצאו חניה בצידי הדרך באזור הגשר ממנו תוכלו לראות את הזרימה השופעת בנחל בית העמק. שימו לב שיש מצבים בהם הזרימה כה חזקה שהיא חוסמת את הכביש – אז אל תנסו לחצות וחזרו על עקבותיכם. ניתן להגיע לגשר גם מהצד של ירכא. בעלי רכבי 4X4 יכולים להתקרב בדרך העפר לעין מג'נונה.
  • שפך נחל בית העמק בשבי ציון. החנו את הרכב בחניה הגדולה ליד חוף שבי ציון ולכו צפונה עד לנחל. תוכלו להציץ בקרבת מקום גם ברצפות הפסיפס הביזנטיות המרשימות בכנסיה שנחשפה שם. יש שלט הסבר ותצפית לפסיפסים מהרחוב בצד המזרחי של האתר המגודר.


איפה אוכלים?

בחורפיש – סמבוסק הארזים או חומוס ג'ובראן. מסעדות תרשיחא ומעיליא. אדלינה בכברי. בינוח – מסעדת הנוף או אלמנסף.

מפלים בבקעת בית הכרם
שניים מהמקומות המרגשים ביותר לתצפית זרימות הן בבקעת בית הכרם. לא רחוק מכרמיאל.
• המפל בקניון בית הכרם. סעו לצומת גילון ופנו לעבר גילון צורית. החנו בחניה המסודרת מיד אחרי הצומת ולכו עם השביל המוסדר לעבר הגשרון שמעל הקניון ומראה נפלא ויוצא דופן יתגלה לעינכם: קניון עמוק וזקוף ובו מפל של כ-10 מ' שזורם בעוצמה ובשאון רב.
• מפלי פרוד. גולת הכותרת של טיולי הזרימות באזורינו הם מפלי פרוד המקפצים בעליצות רבה לאורך סדרה ארוכה של אשדות ומפלונים בתוך חורש קסום. המראה ממש מרהיב, אלא שהם לא תמיד זורמים. מקור עיקרי של מימי נחל פרוד הקצרצר הוא עין רמיאל שנמצא בלב היישוב שפר. אלא שמעין קארסטי זה מתחיל להזרים מים לנחל רק לאחר שכ-400 מ"מ גשם הצטברו באותה שנה והרוו את אדמת האזור. לכן הזרימה שם תלויה בכמות הגשם השנתית וצפויה להתחיל לא לפני אמצע ינואר. יש שם זרימה גם באירועים שטפוניים אך זו קצרת זמן עד מאוד.

איפה אוכלים?
במסעדות ראמה הנפלאות – כגון שרביק ועזבה, או בכרמיאל.
תודה להלל גלוזמן, מי שהיה במשך שנים רבות איש ניטור הנחלים של הרט"ג באזורנו, שסייע לי בכתיבת מאמר זה.

הכותב וחברו עופר יעקב במפלי פרוד

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן