מפלים ליד האוטו

מפל סער

עם הטיימינג הנכון, קצת נסיעה, מינימום הליכה ואפס שקלים, אפשר להתענג על עוצמות יפות של מים

כדי ליהנות מההמלצות שבכתבה זו חשוב הטיימינג. המפלים בסקירה זו שוצפים ומצויים בשיאם הבעיה עם מפלים רק למשך ימים ספורים לאחר אירועי גשם בחורף ובאביב. אז הטיימינג חשוב מתמיד, אבל חוץ מזה סידרתי לכם לוקסוס: נסיעה לא ארוכה מידי, הליכה ממש קצרה, כניסה חינם, ומפלים מרשימים ויפהפיים. רובם מצויים ברמת הגולן, אבל יש גם שניים גליליים למהדרין.

מפל סער

מפל סער הוא הפופולרי במפלי הגולן. הוא נמצא על אם הדרך בכביש 99 בין הבניאס למסעדה והחרמון. שני מפלים מרשימים מאוד נמצאים במרחק כמה עשרות מטרים מהחניה שמעברו השני של הכביש. המפל העליון שגובהו כ-18 מטר נופל ממש מתחת לגשר של הדרך למצודת נמרוד ונוה אטיב ויוצר בריכה נאה. מעט מתחתיו נמצא מפל נוסף, קטן יותר אך יפה לא פחות. נחל סער, הצפוני בנחלי הגולן, מנקז את בקעת יעפורי ונשפך אל הבניאס (נחל חרמון) בתוך שטח השמורה. הנחל מהווה את הגבול שבין הגולן הבזלתי להר החרמון הגירני.

בוויז: חניון מפל סער. החניה מדרום לכביש 99. עוד באזור: שמורת נחל חרמון, תל פאחר, מצודת נמרוד, רג'ר.

מפל גשר הידידות

מפל גשר הידידות הוא מפל מרשים של מטרים אחדים שנמצא בנחל סער בכניסה הדרומית לכפר עין קנייא  ליד "גשר הידידות". הגשר נהרס על ידי הסורים במלחמת ששת הימים וכמחווה של רצון טוב נבנה במהירות בחזרה בהוראת שר הביטחון דאז, משה דיין, ומכאן שמו.

מהחניה ליד הגשר ניתן לצאת לטיול רגלי של כשעה אל מפל רסיסים (כ-23 מ'!) ובחזרה בשביל המסומן בירוק, או לרדת באותו השביל במסלול חד כיווני למפל סער.

בוויז: גשר הידידות. עוד באזור: הכפר עין קנייא, ברכת רם.

מפל פרע

מפל פרע הוא מפל גבוה ומרשים במיוחד אחרי גשמים. נחל פרע הוא נחל מקומי קצר, כ-2 ק"מ אורכו, שזורם מהמצוק המערבי של קניון נחל חרמון ונשפך אליו במפל שלנו. לתצפית הנוחה והמרשימה ביותר מגיעים לאזור בית הקברות של קיבוץ שניר, צועדים לקרבת המצוק של נחל חרמון בגדה המערבית ומשקיפים אל המפל שמנגד.

בוויז: בית עלמין שניר (לחנות מבלי לחסום). ומשם דרומה בשביל העפר. זהירות בקרבת המצוק. עוד באזור: שמורת נחל חרמון וה"הטנק הסורי", רג'ר, שמורת תל-דן, מוזיאון אוסישקין.

מפל עיט

מפל עייט נמצא על "ציר המפלים" (כביש 808), הוא מהיפים במפלי הגולן ולצידו תצפית מסודרת ונוחה. נחל עייט הוא אחד מיובליו של נחל היהודיה והוא זורם ממזרח על פני השטח באפיק רדוד. כאן הוא "נופל" בדרמטיות אל תוך הקניון העמוק שחצב בשכבות הבזלת בדרכו מערבה לעמק החולה. ניתן להתרשם מסביב למפל מעמודוני בזלת שנוצרו בעת התקררות הלבה שכיסתה את האזור לפני כ-4 מליון שנה, בדומה לתופעה בבריכת המשושים.

המפל נמצא ממש סמוך לכביש. מהחניה הנוחה שביל מסודר ומונגש של כ-100 מטר, המוביל לתצפית המרכזית (מצפה אליהו). שבילי הליכה קצרים נוספים של כ-200 מטר מובילים לתצפית אל מפל נוסף במורד הקניון ולעבר המפל הראשי.

בוויז: חניון מפל עייט. עוד באזור: כפר האומנים אניעם, קצרין, שמורת גמלא.

מפל קצרין

מפל קצרין נמצא בסמוך לבתי העיירה מדרום, על אפיק נחל קצרין. הנחל מתחיל באזור הר היוסיפון וזורם לאורך כ-20 ק"מ עד לנחל משושים. בחורף, לאחר גשמים, יש בו זרימה חזקה ובמקום זה נוצר מפל מרשים בגובה כמה מטרים. המועצה המקומית קצרין הכשירה שביל הליכה נוח המאפשר לגשת קרוב וליהנות מהמראה המלבב.

בוויז: כיכר זוויתן קצרין, ופונים דרומה בכיכר לפי השילוט לכיוון החנייה והשביל המוסדר. עוד באזור: מוזיאון קצרין (מומלץ), הכפר התלמודי, יקבי רמת הגולן, עינות עדן (סלוקיה), אנדרטת חטיבה 7.

מפלי פרוד

מפלי פרוד הם רצף של אשדות מרהיבים בין מושב שפר לקיבוץ פרוד במורדות הדרומיים של הרי מירון. כאשר כמות הגשם המצטברת מספיקה פורצים המים מעין רמיאל וזורמים מטה בתלילות רבה. כך נוצר אחד המראות היפים בגליל. המים עתירי המינרלים יצרו עם השנים מעטה טרוורטין אדמדם על הסלעים, המשווה למפלים עדינות ויופי נהדר המועצם מהחורש הסבוך המקיף את המפלים.

חניון נאה נמצא מדרום למפלים. ניתן להמשיך גם דרומה יותר מצידו השני של של כביש 866 לאורך שביל מסומן וליהנות מעוד כמה מפלים.

בוויז: מפלי פרוד. עוד באזור: שמורת נחל עמוד עליון, מושב אמירים ומצפה מנחם.

מפל קניון נחל שגור

בקרבת צומת גילון על כביש עכו-כרמיאל, מיד כשפונים דרומה מכביש  85, הכשירה קק"ל חניון נהדר המתאים מאוד לפיקניקים. לצידו של החניון נמצא "קניון נחל שגור" ובו כמה מפלים גבוהים ולא מוכרים. שביל הליכה קצר מוביל לגשר הנטוי מעל לקניון העמוק ומעניק תצפית נהדרת על קירות הקניון הזקופים ועל החורש הצפוף המכסה אותו מכל עבריו. לאחר גשמים יש במקום זרימות מרשימות.

בוויז: צומת גילון, משם פונים דרומה לצורית וגילון. עוד באזור: שביל סובב גילון, מצפה מיכל, הר גמל.

___

הכותב הוא מורה דרך ומומחה לטיולים בגליל www.omri-travel.co.il ,054-4957737 .

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן