מהטופ של התיירות העולמית

כפר כמא שבגליל התחתון נבחר לאחד מ-30 כפרי התיירות הטובים בעולם. חוויה של מורשת, תרבות וקולינריה משובחת

 

כפר כמא הוא כפר צ'רקסי מקסים ומרתק בגליל התחתון לרגלי התבור. זהו אחד משני הכפרים הצ'רקסים היחידים בישראל, ולאחרונה נבחר כאחד מ-30 כפרי התיירות הטובים בעולם, לא פחות. וזו כבר סיבה טובה להקדיש לו כמה שעות טובות.

 

מי הם הצ'רקסים?

הצ'רקסים הם בני 12 שבטים שמקורם בהרי הקווקז בין הים השחור והים הכספי. השם "צ'רקסים" ניתן להם בידי אויביהם והם קוראים לעצמם אדיגים. משמעות השם אדיגה הוא כליל השלמות, ומסמל את שאיפתם לשלמות ומצויינות אישית.

במאה ה-19 נכבשו הצ'רקסים על ידי האימפריה הרוסית שהגלתה אותם ממולדתם תוך טיהור אתני איום. כחצי מליון צ'רקסים נספו ורבים נמלטו אל האימפריה העות'מנית. כיום חיים בעולם כ-6 מיליון צ'רקסים.

 

הצ'רקסים בישראל

הצ'רקסים בישראל הגיעו לארץ בחסות העות'מנים לקראת סוף המאה ה-19 והקימו כאן שלושה כפרים: כפר כמא בגליל התחתון, ריחנייה בגליל העליון וח'רבת צ'רקס באזור פרדס חנה, שלא שרד את המלריה וננטש.

בשני הכפרים שנותרו חיים כיום כ-5ף000 איש, המשמרים בכבוד רב את המורשת והתרבות הצ'רקסית. הצ'רקסים בארץ מעורים באופן מלא בחיי המדינה ועל בניהם חל חוק שירות חובה בצבא. כסמל לחיבורם למדינה, קפפטן נבחרת ישראל בכדורגל, ביברס נאתבו, הוא צ'רקסי מכפר כמא.

 

ההישג התיירותי

כפר כמא עשה היסטוריה והוא כפר התיירות הישראלי הראשון שזכה להיכלל ברשימה היוקרתית של "כפרי התיירות הטובים והמומלצים בעולם לשנת 2022" שפרסם ארגון התיירות של האו"מ.

הרשימה, שמונה 32 כפרים מכל העולם, נועדה לקדם תיירות לכפרים המשמרים מסורות עתיקות של קולינריה, תרבות ומוזיקה. ענף התיירות בכפר כמא מציע שפע תרבות, מורדת וכמובן קולינריה מקומית ובראשה הגבינה הצ'רקסית הידועה, מוזיקה וריקודים צ'רקסים, מרכז מורשת של התרבות הצ'רקסית והכי חשוב: אנשים אדיבים ומסבירי פנים.

 

איפה נבקר

מרכז המורשת הצ'רקסית. מרכז זה מופעל על ידי המועצה המקומית כפר כמא, והוא שוכן ב"בית שאמי" היפה ומשמש נקודת פתיחה טובה להכרות עם התרבות והמורשת הצ'רקסית. במקום שוכן המוזיאון הגדול ביותר בארץ לתרבות הצ'רקסית. מוצגים בו מאות פריטים מהתרבות וההיסטוריה הצ'רקסית כגון חרבות ופגיונות בני למעלה מ-150 שנה, תצוגה של פריטי המטבח הצ'רקסי לדורותיו, תלבוןשות מקוריות מהקווקז ועוד. אפשר גם לצפות בסרט מעשיר על הצ'רקסים ולהצטרף להדרכה ובסיומה ריקוד צ'רקסי.

 

המסגד. המסגד הגדול בכפר שמשרת את תושבי היישוב ומזכיר במראהו את המסגד הצ'רקסי בעמאן. זהו מראה יוצא דופן ובולט בנוף בזכות צריחו המתומן ושילוב אבני בזלת שחורות ואבני גיר לבנות בקירותיו החיצוניים.

 

סמטאות הכפר הישן. סמטאות הכפר הישן, הצבעוניות, העתיקות והמיוחדות נמצאות באזור שנקרא "הגרעין העתיק של הכפר". שווה לשוטט ו"ללכת לאיבוד" בסמטאות. תמיד תוכלו לחזור למרכז המורשת לפי הצריח הבולט של המסגד. דלתות צבעוניות, רחובות מרוצפים באבן שחורה והרבה קסם שמזכיר רחובות עתיקים באירופה, כשבכל שורר ניקיון מופתי.

 

מה אוכלים

הקולינריה הצ'רקסית ידועה במטעמיה המסורתיים שבראשם, כמובן, הגבינה הצ'רקסית.

 

מחלבת אלברוס. במחלבה המשפחתית שנקראת על שם הר אלברוס שברוסיה, מקום מוצאם של הקווקזים, מייצרים גבינות בתהליך טבעי לפי מתכון מסורתי שעובר דורות במשפחה. במחלבה מייצרים שני סוגי גבינות וישמחו גם להסביר לכם על תהליך יצור הגבינה.

כנאפה חסוס. גם אכלני כנפאה מנוסים יודעים שאין מה להשוות כנאפה צ'רקסית לכנאפה אחרת. טעם גן עדן שאסור לפספס! בכנאפה חסוס תוכלו למצוא ממתקים צ'רקסים נוספים אבל הכנאפה היא מוצר הדגל.

מאזאן מאפים. מאפייה משפחתית משובחת ששמה יצא למרחוק באפיית החלוז', מאפה קווקזי מסורתי שעשוי מבצק מטוגן עם מילוי גבינה. צ'רקסית, בטח צ'רקסית.

 

מה בסביבה

מעיין עין קאזאן נמצא כ-2 ק"מ מערבית לכפר כמא. המעיין שוקם לאחרונה ויש בו בריכת שכשוך תת קרקעית (בעומק של 60 ס"מ) ובריכה גדולה יותר חשופה לשמש. מקום מושלם לפיקניק. איך מגיעים: יש שילוט מהכניסה הראשית לכפר כמא שמוביל למעיין. תוכלו גם למצוא בוויז: עין קאזאן.

חוות סוסים החוויה הצ'רקסית. הידעתם שבצ'רקסית המילה סוס והמילה אח הן אותה מילה? לא מפתיע, נוכח ההיסטוריה מלאת המלחמות של העם הצ'רקסי. בחווה תוכלו להנות ממגוון פעילויות לכל המשפחה כמו רכיבה על סוסים, פינות ליטוף, שולחנות לפיקניק ועוד.

פינות בכפר וריקוד צ'רקסי

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן