כולם נפגשו בסוף

קטע מהקיר החיצוני של בית הקברות צילום: דוד שי
קטע מהקיר החיצוני של בית הקברות צילום: דוד שי

היכן שוכנים ביחד כהן דת מתודיסטי שהקדיש את חייו לתמיכה בעם היהודי, מורה הדרך שייסד את התיירות בארץ ישראל, איש עסקים אמריקני שהבריח לישראל שלושה מפציצים, בתו של אליעזר בן יהודה והשף הפרטי של אנואר סאדאת? סיפורו הפחות מוכר של בית קברות יוצא דופן

לאוהבי סיורים בבתי קברות ברצוני להציע את המקום המיוחד הנקרא "בית הקברות הבינלאומי של האגודה המשיחית", הנמצא בעמק רפאים בירושלים. ייחודו של האתר הוא במגוון הדתי והאתני של האנשים הקבורים בו. המקום שייך לכנסיה האוונגלית, וכנסייה זו מתירה קבורת כל המבקש ללא הבדל דת ועדה. המקום שוקם לאחר הזנחה של עשרות שנים וניתן לבקר בו בתיאום מראש.
גישה זו של הכנסייה האוונגלית יצרה מצב בו "בחלקת אלוהים הקטנה" הזו קבורים זה ליד זה נוצרים, יהודים משיחיים וכאלה אשר סורבו להיקבר במקום אחר כמו למשל מסורבי חברה קדישא. כאן קבורים שוטרים בריטים אשר עם סיום תפקידם החליטו להישאר לחיות בארץ, ילד סיני בן 7, השף האישי של נשיא מצרים אנואר סאדאת, חייל אמריקאי, ואפילו רקדנית מועדוני לילה אשר נרצחה באופן מסתורי לרגלי הר הזיתים בשנת 1933. כאן תמצאו בודהיסטים, ארמנים, ערבים נוצרים ועוד.

***

בין "דרי המקום" אפשר למצוא מספר דמויות אשר הותירו את חותמן או תרמו תרומה חשובה לעם היהודי ולמדינת ישראל.
הראשון הוא כהן דת אמריקני מהזרם המתודיסטי בשם ג'ון סטנלי גראוול. הקשר שלו לעם היהודי החל לאחר שראה בעיתן תמונות התעללות של הנאצים ביהודים. הוא בא ארצה במטרה לפעול למען היהודים. תוך זמן קצר גויס על ידי "ההגנה". ג'ון היה הלא-יהודי היחיד בקרב הצוות האמריקאי של ספינת המעפילים המפורסמת "אקסודוס". במסגרת פעילותו בארץ צבר ניסיון רב, אשר איפשר לו להופיע במשך שנים על כל במה אפשרית, כולל מוסדות כמו האו"ם, מוסדות נוצריים ויהודים במטרה להגן על האינטרסים של העם היהודי. עדותו מול ועדת האו"ם הייתה משמעותית ומשכנעת ותרמה להמלצות הוועדה לתוכנית החלוקה ב 1947. הוא האיש שפירסם בעולם את סיפורה המלא של אוניית "אקסודוס" ומסעה ברחבי העולם. הוא כונה בפי כולם "הכומר יוחנן". בראש המצבה שלו שני מגני דויד, האחד סמל צה"ל והשני אות הקוממיות (ממליץ לקרוא את סיפורו המלא של האיש המדהים הזה).
השני הוא צ'ארלס וינטרס, נוצרי אמריקאי בעל חברת תעופה אשר "גויס" על ידי אל שווימר, יהודי מהנדס וטייס. שווימר מצדו התבקש על ידי ההגנה לסייע בהברחות פליטים יהודים מאירופה לארץ ישראל ובהמשך לסייע בעקיפת האמברגו האמריקני על מכירת נשק ומטוסים למזרח התיכון. צ'ארלס וינטרססייע בהברחות שלושה מפציצים כבדים מסוג 17 B לישראל, ומפציצים אלו היוו תשתית לטייסת 69 של חייל האויר הישראלי. את המטוסים הוא קנה מעודפי צבא ארצות הברית, כביכול לצרכים שלו. שלושת המטוסים הגיעו לארץ עמוסי נשק ותחמושת.
לא רחוק מקברו של וינטרס נמצא קברה של דולה בן יהודה, ביתו של מחיה השפה העברית אליעזר בן יהודה. דולה נישאה לפרוטסטנט גרמני בשם מקס ויטמן. בצוואתה ביקשה להיקבר עם בעלה, על אף העובדה שנותרה יהודייה. בקשתו היחידה של אביה של דולה הייתה להמשיך לדבר רק עברית, ובמהלך חייהם המשותפים היא ובעלה אכן דיברו עברית בלבד, והר ויטמן הגרמני שלט בה באופן מושלם. דולה נפטרה בגיל 103 בשנת 2004. על קברה מצבה כפולה, המציינת את שמותיהם של שני בני הזוג.
האחרון שאציין קבור בשכנות לדולה, שמו רולה פלויד והוא נוצרי אמריקני שכבר הזכרתי בטור זה במאמר "שובו של הרכב הלגלי". פלויד היה אחד המעטים שנותרו בארץ מקבוצה של 157 מורמונים שהקימו את המושבה האמריקאית ביפו בשנת 1866. הקבוצה נתקלה בקשיים רבים ומרבית החברים בה שבו לארצות הברית. רק 18 נותרו בארץ, ובהם רולה פלויד. האיש למד את מקצוע הוראת הדרך מבדואי, עסק בתחום במשך 30 שנה, ודיבר ערבית שוטפת. במהלך הקריירה הארוכה שלו הוביל בדרכי המזרח התיכון תייירים וצליינים יוצאי ארצות הברית ואנגליה. בין לקוחותיו היו נשיא ארצות הברית לשעבר יוליסס גרנט, הסופר מרק טווין, הקיסר הגרמני וילהלם השני שביקר בארץ ב 1898 ורבים אחרים. לרולה הייתה בקיאות יוצאת מהכלל בברית החדשה והישנה, והוא השתמש בידע זה בצורה מיטבית בהדרכותיו. בצדק הוא נחשב בין מניחי היסודות של התיירות המודרנית בארץ ישראל.

היסטוריה קצרה

יעקב (ישקה) בן כנען

טורים אחרונים

דילוג לתוכן