טיול סודי בהחלט

מחסן הנשק, מראה כללי

המלצה לביקור בסליק של כפר גלעדי, החושף סיפור מטורף על חלוצי אוונגארד,תרומתם הייחודית להקמת המדינה והנאמנות הקיצונית של ממשיכי דרכם. יש רק תנאי אחד: אל תדברו על זה!

הסיפור

בשנת 1916 הקימו אנשי ה"קבוצה הביטחוניסטית" מקרב אנשי "השומר", בהנהגתם של ישראל גלעדי וישראל שוחט, את "כפר בר גיורא". הכפר הוקם כהגשמה לרעיון הנועז של הקמת "קן נשרים" בגבולות הארץ. עם מותו של גלעדי ב-1918 שונה שם המקום לכפר גלעדי. מאז הפך היישוב למעוז יהודי יציב בפאתי הצפון, ועלילות רבות ועלומות נקשרו בו.

בשנת 1920 הוקם אירגון "ההגנה" כהמשכם של אירגוני השומר ובר גיורא. רבים מראשי השומר מתמנים לתפקידים במפקדת "ההגנה". אך מיעוט מותיקי השומר, ובהם אנשי כפר גלעדי, התקשו לקבל את הרעיון של אירגון הגנה גדול, כלל ארצי ופתוח, במקום האירגון האינטימי והסודי שבו פעלו במשך 11 שנים. הם ראו בעצמם אוונגארד, קבוצת עילית קטנה, מגובשת וייחודית, שאמורה לפרוץ את הדרך בשביל האחרים. לעניין היו גם אספקטים אישיים, ובעיקר מחלוקת בין ישראל שוחט לבין אליהו גולומב ודב הוז. לאור זאת הם מחליטים להקים את "הקיבוץ החשאי", ללא ידיעת אנשי ההגנה.

הם פותחים בשורת פעילויות עניפות של רכש, אימונים צבאיים, התבצרות והתעצמות. אפילו חיל אוויר הם רצו להקים… במקביל עסקו אנשי "הקיבוץ החשאי" בייסוד נתיבי העפלה בלתי חוקיים מסוריה ולבנון.  בשנת 1921 מקימה חבורה קטנטנה מתוכם "סליק" (מחסן נשק סודי) תת קרקעי ראשון של "הקיבוץ החשאי". בכך ניתן האות לתהליך, שבסופו תהפוך כפר גלעדי כולה למחסן נשק גדול זרוע "סליקים" סודיים החבויים מעיניהם של הבריטים שליטי הארץ, שאסרו על החזקת נשק. אך הסוד נשמר לא רק מפני הבריטים, אלא גם מעיניהם של אנשי ההגנה וגם של יתר חברי כפר גלעדי, שלא היו שותפי סוד.

בשנת 1938 מחליט מפקד הביטחון החדש של הקיבוץ, אברשה שמוקלר (אברהם רביד), להכניס בסוד הענין את יהודה ארזי, הממונה על הרכש בהגנה. ארזי נתקף הלם ממה שגילה. אך משהתעשת, הורה להקים מחסן נשק מרכזי בכפר גלעדי, משום שהבין שדרך כפר גלעדי תוכל ההגנה להבריח הרבה מאוד נשק ותחמושת שהיו כה חשובים לבנית הכח של "המדינה שבדרך". מתי מעט היו בסוד הענין ולהם נאמר ש"לא מדברים על זה", סיסמה שתלווה את אנשי כפר גלעדי עוד שנים רבות. מחסן זה הוא הסליק בו נבקר.

שנה שלמה לקח להקים את מחסן הנשק המדהים והמתוחכם. כשהחל לפעול היה מקום מרכזי אליו הוברחו מצפון כמויות גדולות של נשק ותחמושת ואף של ציוד תעשייתי שהיו קריטיים לבנית הכוח של ההגנה. הסליק שימש כתחנת ביניים, ומכאן הועברו בדרכים חשאיות אל הארץ כולה. אנשי כפר גלעדי שיחקו גם תפקיד חשוב ביותר בהברחת אלפי מעפילים יהודים בלתי חוקיים בדרכי היבשה, מסוריה ולבנון.

לאחר קום המדינה, מאחר שרק מעטים מאוד ידעו על קיום הסליקים וכולם דבקו בסיסמה ש"לא מדברים על זה", הסליקים נשארו סודיים ועלומים גם משלטונות המדינה… רוח ותיקי השומר, אנשי הקיבוץ החשאי, דבקה גם בממשיכיהם.
רק בשנת 1975(!), כמעט 30 שנה לאחר קום המדינה, החליט אחד מיודעי הסוד לחשוף אותו למשטרת ישראל. קשה לתאר את ההלם, ההתרגשות וההתלהבות של מפקד המרחב הצפוני במשטרה למראה מאות כלי הנשק המסודרים, המשומנים והתקינים שראה לנגד עיניו.

הוחלט לשמר את המקום. כל כלי הנשק עברו תהליך של קבלת רשיונות ולאחריו הוחזרו בשלמותם אל האתר המקורי. רק בשנת 1996 נפתח המקום לביקורים עבור הקהל הרחב.

האם יש בקיבוץ עוד סליקים סודיים ולא מוכרים?  ייתכן מאוד, כי עדיין "לא מדברים על זה".

 

הסיור

אחרי שהתוודעתם לעיקרי הסיפור המדהים הזה, מומלץ לבקר בכפר גלעדי, לשמוע את פרטי הסיפור, לסייר בסליק ובסביבותו וליהנות מעוד אפשרויות נהדרות בקיבוץ ובסביבתו.

הביקור בסליק נמשך כשעה וחצי, והוא מודרך על ידי אחד המדריכים הנהדרים של הקיבוץ. הסיור כולל ביקור וסרט קצר בבית הראשונים. בהמשך מבקרים במחסן בו מצוי הסליק, עד ש"בדרך נס" מתגלה הכניסה אל הסליק עצמו. יורדים אליו בסולם ומתרגשים לנוכח מאות כלי הנשק השמורים והמוכנים לירי.

הסיור מתאים כמובן לכל המשפחה ובמיוחד לילדים.

הביקור מחייב תיאום מראש.  בשבתות, בדרך כלל, יוצא סיור פתוח לציבור מהקבלה של מלון כפר גלעדי בשעה 11 ובעלות של 25 שקלים לאדם. ניתן לקבל פרטים בטלפון 04-6900000. לקבוצות (15 איש או יותר) ניתן לתאם סיור פרטי. יש לדבר עם תורה, 052-2512915.

עוד בסביבה

בקיבוץ ובאזור יש שפע של מקומות בהם ניתן לבקר ואשר מתאימים לכל מזג אויר ולכל הרכב משפחתי.

  • בקיבוץ כפר גלעדי, בקרבת הסליק ו"שביל הלולים" יש עוד מספר מקומות ששוים ביקור:
    • צפרא קרמיקה – סטודיו נהדר ב"שביל הלולים".
    • רונקס משקפיים – חנות יד שנייה ומשקפיים מצוירים (גם בשביל הלולים).
    • יד ומלאכה – סטודיו וסדנאות למיחזור (בשביל הלולים).
    • חנות הספרים יד-שניה הנפלאה ליד הכניסה לסליק.
    • משתלת כפר גלעדי.
    • מוזיאון השומר (לא פתוח בשבתות).
    • חומוס באצבע (נסו גם את השקשוקה והממולאים! מומלץ).
    • מבשלת הבירה אודיז.

 

  • באזור מומלץ לבקר באתרים נוספים:
    • פסל האריה השואג. מרחבת הפסל נשקף נוף נפלא ויש במקום "מסבירן". ממליץ להיכנס גם לתוך בית הקברות של כפר גלעדי לחלקת ותיקי השומר שחלקם בבניין הארץ רב, ולאנדרטת אסון כפר גלעדי מלחמת לבנון השנייה.
    • אתר תל חי (סגור בשתות): משחזר ומספר בצורה נהדרת את סיפורו של טרומפלדור והקרב שהתחולל במקום ב-1920.
    • צוק מנרה: פארק אתגרי נהדר.
    • שמורת הטבע נחל שניר, כולל הליכה במים למי שרוצה.
    • איפה אוכלים? גן הצפון – מתחם קניות ומסעדות ליד קיבוץ הגושרים.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן