הבשורה על פי נָצֶרֶת

הכנסייה הגדולה במזרח התיכון, שוק ססגוני, אזור תרמילאים, קפה, תבלינים ומעיין. העיר הערבית הגדולה בישראל מציעה חוויה שמשלבת קודש וחול

 

סיור בנָצֶרֶת, אחת מהערים המפורסמות והקדושות בעולם הנוצרי – היא חוויה יוצאת דופן. נצרת היא מוקד חשוב של צליינות, אמונה וקדושה אך בו בעת היא עיר אותנטית, ידידותית וססגונית שהופכת להיות מרכז תוסס לחובבי הקולינריה ותרמילאות.

הסיור המוצע, מכנסיית הבשורה למעיין מרים, הוא סיור קליל (כ-1.5 ק"מ) שיפגיש אתכם עם כמה מאתריה, סמטאותיה, אנשיה וטעמיה על נצרת וישאיר אתכם עם טעם של עוד

 

הבית של מרים

בבוקר אביבי לפני כ-2019 שנים בישר המלאך גבריאל לבתולה צעירה שהיתה נשואה ליוסף הנגר שתהרה ותישא בתוכה את בן האלוהים, ובכך שינה את מהלך ההיסטוריה. הנערה קיבלה את הבשורה המוזרה באמונה ובהכנעה והפכה לסמל ודוגמה לנוצריה הטובה.

הבשורה התרחשה בפתח ביתה של מרים, שעל פי המסורת הנוצרית נמצא בליבה של בזיליקת הבשורה. רגע הבשורה, הוא רגע האינקרניה בו "הדבר נהיה לבשר", כלומר האלוהים לבש דמות אדם, הוא רגע מפתח באמונה הנוצרית ולכן זהו המקום השלישי בקדושתו לנוצרים בעולם (אחרי ירושלים ובית לחם). זוהי הסיבה לכך שכאן נבנתה כנסייה מרשימה ומיוחדת, הגדולה ביותר במזרח התיכון.

ג'ובאני מוציו האיטלקי נבחר לתכנן את הכנסייה המודרנית שיושבת מעל שרידי הכפר נצרת (מימי ישו), ומעל כנסייה ביזנטית וכנסייה צלבנית ששולבו במבנה המודרני. היצירה של מוציו, שנבנתה במשך 8 שנים על ידי סולל בונה בסגנון הברוטליזם האיטלקי, גררה בזמנו ביקורת רבה. אך כיום ניתן רק להעריך ולהתפעל מהמבנה המרהיב והמיוחד.

המבנה, שגובהו 66 מ', כולל למעשה שתי כנסיות: כנסיית התייחדות אפלולית בקומה הראשונה, שבמרכזה הקריפטה שהייתה ביתה של מרים ובה התקימה הבשורה; וכנסיית קהילה מוארת וצבעונית בקומה השנייה, שם מתקימים טקסי מיסה, חתונות ועוד. האור הטבעי שמגיע מהחלונות דמויי המגדלור המסמל את ישו, עובר ומקשר בין חלקיה השונים של הכנסייה. על הקירות בתוך הכנסייה ובחצר מוצגות עשרות תשורות מכל הקהילות הקתוליות בתבל המציגות את דמותה של מריה. מענין לראות מריה שחורה, לבנה או מלוכסנת, על פי מקור הקהילה ששלחה את התשורה.

במעלה החצר כנסייה נוספת ומיוחדת. זו הכנסייה היחידה בעולם המוקדשת ליוסף הנגר – אביו המאמץ של ישו.

 

הסודות של השוק

נעלה מהיציאה של כנסית הבשורה, ניכנס אל הסימטה הראשית של השוק, ונעלה איתה לעבר "המסגד הלבן". השוק, שבעבר היה החשוב ביותר בגליל התחתון, "הפסיד" בתחרות לקניונים המודרניים והיום הוא פחות הומה ופחות פעיל משהיה בעבר. יחד עם זאת הוא עדיין מרתק וססגוני וקיימים בו עדיין כמה "סודות" ופינות שכדאי לבקר.

כנסית בית הכנסת: על פי המסורת הנוצרית זהו בית הכנסת בו התפלל ישו כשביקר בעיר (לא לשכוח שישו נולד ומת כיהודי). כשסירב לעשות ניסים עבור הנצרתים ואמר "שאין נביא בעירו", הם איימו לעשות בו שפטים ולהשליך אותו מפסגת ההר שמוכר כ"הר הקפיצה" שנמצא בדרום העיר.

קפה פאהום: תמצאו את המקום לפי הריח… נמצא לא רחוק מהמסגד הלבן. היכנסו לחדר הפנימי בו קולים את הפולים והתמכרו לארומה. זהו מקום נהדר לקנות קפה ערבי אמיתי.

המסגד הלבן: נבנה במאה ה-18 על ידי אחת מהמשפחות העשירות של נצרת ונמצא במרכז אזור בו נמצאות וילות עירוניות גדולות מימדים של עשירי העיר. ניתן לבקר במסגד ואף לשמוע הסבר מוקלט על עברו. הוילות באזור השוק, שניתן לזהותן לפי החלונות עם שלוש הקשתות בחזית הקומה השנייה, הן ברובן מסוף המאה ה-19 ובחלקן יש ציורי תקרה מרהיבים.

דיוואן אל סאראיא: נמצא במבנה הסראיא (בית העיריה העות'מני) בחלק שהיה ביתו של ד'אהר אל עומר, נסיך הגליל. כיום זהו בית קפה נפלא ואווירתי של אבו-אשרף – אדם נפלא, אדיב ומסביר פנים. לא לוותר על הקטאייף…

אזור ההוסטלים: בשנים האחרונות התפתחה במעלה השוק סצנה תוססת של הוסטלים לתרמילאים. לחלקם בתי קפה קטנים ומזמינים. ממש אוירה של חו"ל. מי שמעונין לבלות לילה בעיר יוכל למצוא כאן מקום נחמד לפי טעמו.

 

טוני בארץ הפלאות

ברחוב אל בישארה, מצפון לשוק, בכיוון "מעיין מרים" ומול בית הקברות, נמצאת דלת קטנה ועליה שלט: טחנת הגליל – אלבאבור. אם תכנסו דרך הפתח הצר תרגישו כאילו נכנסתם לארץ הפלאות. זוהי חנות תבלינים גדולה ומקסימה הממקומת במבנה שמשמש למעלה מ-100 שנה כטחנה לעיבוד וממכר תבלינים.

הריחות משכרים, המבחר עצום ובעלי הבית מקסימים ומסבירי פנים. אם תציצו בחדר האחורי ובחצר תוכלו עדיין לראות את המכונות הישנות שחלקן עדיין פעילות.

 

מעיין מרים

מעט צפונה מחנות התבלינים תגיעו לרחבה ובה רהט (מתקן למים, שוקת) ולידו עץ פיקוס גדול מימדים. זהו סמל העיר נצרת. זהו גם מקום קדוש לנצרות שנקרא מעיין מרים. הקדושה נובעת מכך שמריה וגם בנה, ישו, הגיעו למקום והיו כאן במהלך חייהם. כאן גם מסתיים סיורנו.

למתמידים ולסקרנים – מומלץ להמשיך עוד מעט במעלה המדרגות ולבקר בכנסית המלאך גבריאל, היא "כנסית הבשורה האותודוקסית". זו כנסייה מרהיבה בסגנון אורתודוקסי שחלקה צלבני ובה מים זורמים וקדושים מהמעין הסמוך.

 

איפה אוכלים?

נצרת היא מעצמה קולינרית. יש המון אפשרויות וברמות מחיר שונות. אני מציין כאן מספר אפשרויות מומלצות וטובות בסדר יורד של מחיר:

  • מסעדת תישרין, ליד כיכר מעיין מרים.
  • מסעדת דיאנא, ברח' פאולוס השישי 51, דרומית לכנסית הבשורה.
  • מסעדת אל ג'נינה, ליד כיכר מעיין מרים.
  • מסעדת אבו ג'אנם, רח' פאולוס השישי 86.
  • חומוס אל שייח', רח' איכסאל 2, ליד כיכר הניצחון.
  • פלאפל חאזן,  במעלה השוק (052-4372642 או לשאול מקומיים).
  • ממתקי אלמוכתר, בשני מיקומים: פאולוס השישי 110 או רח' תאופיק זיאד 7.
  • ממתקי אחמד מחרום, רח' איכסאל 3.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן