ד"ש מתקופת הברונזה

אחד מקברי הפיר. מתוארכים ללפני 4,000-4,400 שנה
אחד מקברי הפיר. מתוארכים ללפני 4,000-4,400 שנה

שני סיפורים היסטוריים, תצפית נוף מרהיבה והרבה טבע במרחק של כ-1,000 מטר מכפר ורדים

 במיוחד לימי הסגר האחרון (אבוי אם יהיו עוד), המלצה על מסלול הליכה נהדר ומהנה ממש קרוב לכפר ורדים. זהו מסלול פחות מוכר, שעובר בשבילים נוחים וברורים שטרם סומנו באופן רשמי ומאפשר שלוש חלופות לבחירתכם: טיול קצר (200 מ' מהאוטו), טיול בינוני (3 ק"מ קלים)  או טיול ארוך (4.5 ק"מ ברמת קושי בינונית).

 

נקודת ההתחלה

תחילת כל המסלולים בדרום שלב ג'. על מנת לאתר את נקודת ההתחלה הגיעו לכניסה לבית העלמין של כפר ורדים והמשיכו לעבר שלב ג'. בכיכר פנו שמאלה ועלו עם דרך הכורכר כ-600 מטר עד שתראו משמאלכם מגוף (שיבר) כחול גדול ליד כרם זיתים לצד הדרך. זה המקום להחנות ולהתחיל בטיול.

 

סיפורים מהקבר

צעדו דרך כרם הזיתים לכיוון דרום מערב כ-200 מ' עד לשער ברזל. מטרים ספורים אחרי השער תגיעו למתחם קבורה קדום ומרשים. המתחם התגלה בסקר ארכיאולוגי שנערך בשנת 2009 לקראת פיתוח שלב ג'. בעקבות הממצאים נחפר המתחם על ידי רשות העתיקות במהלך השנים 2016-2018, ונתגלו בו ממצאים רבים. בראשם כ-30 קברי פיר ששימשו כאחוזות קבר משפחתיות. כל קבר כלל פיר מרובע, שמתחתיתו נחצבו בסלע לצדדים פתחים לחדרי הקבורה. הגופות הונחו בחדרים, ככל הנראה עם תשורות. אבן גולל חסמה את הכניסות לחדרים. בסמוך  לחלק מהפירים נחצבו אגנים עגולים ועמוקים ששימשו כנראה לשטיפה וטקסי טוהרה לפני שהגופות נעטפו והוכנסו לחדרי הקבורה.

הקברים נשדדו עוד בתקופות קדומות מאוד, אבל מהממצאים הספורים שהתגלו (כגון סיר בישול מעוטר) הצליחו הארכיאולוגים לתארך את האתר לתקופת הברוזנה הביניימית, כלומר לפני 4,000-4400 שנים! אנחנו מדברים על תקופה שקדמה בכ-1500 שנה לימי אברהם אבינו, עת בה הסתובבו בארץ חבורות של ציידים ונוודים שהותירו מעט מאוד יישובי קבע. עיקר הממצאים מתקופה זו קשורים לאתרי קבורה כדוגמת זה שהתגלה בכפר, או מבני קבורה מגליטיים כדוגמת הדולמנים בגולן. במילים אחרות, כפר ורדים היה אהוב כבר לפני 4,000 שנה.

אזהרה חמורה: אזור הקבורה לא מגודר ומלא בורות ומהמורות! יש להיזהר ולהקפיד מאוד כאשר הולכים שם לבל תפלו (ותודה לאליעזר אוליבר, שתרם לי מעט מידיעותיו).

כאן מסתיים הסיור הקצר.

 

תצפית נפלאה בגבעת העץ

ממשיכים איתנו? אם כך בואו נעבור את מתחם הקברים לצידו המרוחק, ונעלה על שביל ברור ונוח בכיוון כללי דרום-מערב. מישהו טרח וסימן שלושה קוים ורודים לאורך שביל זה. נצעד על השביל כ-1.2 ק"מ, כאשר לאחר כ-400 מ' תוכלו לראות רוג'ום אבנים מרשים בצד הדרך. כל מהלך השביל הזה אופקי, כמעט ללא עליות או ירידות. ברובו תבחינו משמאלכם בעמודים וגדר בקר. מקץ כ-1.2 ק"מ תגיעו לרחבה גדולה (מזכירה "קרחת יער") כאשר מולנו גבעה קטנה. זוהי גבעת העץ, שסיפורה קשור לקרבות שנערכו כאן ב-1948.

עלו על הגבעה ישר (מומלץ לפנות מעט ימינה ולעלות מסביב לעץ החרוב הגדול שניצב שם) והגיעו למרפסת רחבה שניצבת בראש הגבעה. כאן ייפתח מסביכם נוף נפלא של כל הגליל המערבי, 360 מעלות. אחת מהתצפיות המרשימות ביותר באזור!

מהו סיפור הגבעה? במלחמת הקוממיות שימשה הגבעה את הלוחמים הערביים כעמדה מרכזית נגד קיבוץ יחיעם, שהוקם רק כשנתיים קודם לכן. הלוחמים הערבים שלחמו כאן היו ברובם מתנדבים מ"צבא ההצלה" ומפקדם היה אדיב שישכלי (לימים נשיא סוריה). אנשי יחיעם התבצרו בחרבת ג'דין הצלבנית (מוכרת כיום כמצודת יחיעם) והלחימה נגדם התנהלה מהמקום בו אתם נמצאים כעת. מכאן הומטר ירי על הקיבוץ מנשק קל ואף ממרגמות. מכאן הותקף הקיבוץ פעמיים: ב-20.1.1948, וב-4.4.1948, אך המגינים הצליחו לעמוד בפרץ.

"גבעת העץ" נקראה כך על ידי אנשי יחיעם משום שעץ בולט שאיננו קיים עוד נראה היטב מהקיבוץ. חורבת כאניסה הביזנטית התקיימה על הגבעה וסביבה. הגבעה גבוהה ממצודת יחיעם בכ-100 מ' והמרחק ביניהן בקו אווירי הוא כ-1.5 ק"מ בלבד. זה המקום ליהנות מהנוף ולשתות קפה, אך גם להיזהר מאוד: סביב הגבעה מצויים כמה בורות מים.

כן הסתיים הטיול הבינוני, ואפשר לחזור לרכב.

 

סינגל כפר ורדים

"מיטיבי הלכת", שבוחרים באפשרות הארוכה, יחזרו ל"קרחת היער" ויצעדו אל המשכו של השביל שממנו באנו, לכיוון דרום מערב. מכאן תתחיל ירידה מתונה והשביל יתפתל. לאחר כ-400 מ' תגיעו לפיצול שבילים, ובו עליכם לפנות ימינה בירידה כשמשמאלכם גדר בקר. לאחר כ-200 מטר ותגיעו לפיצול שבילים נוסף. כאן תתחברו ל"סינגל כפר ורדים" (שביל אופנים צר לרוכב בודד, זכרו לתת לרוכבים זכות קדימה!). אם תמשיכו ישר קדימה בירידה תגיעו ל"סינגל יחיעם" ולקיבוץ עצמו, אך עליכם לבחור בפניה ימינה שתחזיר אתכם כעבור כ-1.5 ק"מ חזרה לנקודת המוצא של טיולנו. השביל עצמו ירד תחילה, יפנה ימינה ויתחיל במגמת עליה מתונה לכיוון צפון מזרח. לבסוף תצאו לדרך כורכר רחבה בה תפנו ימינה לכיוון אל נקודת ההתחלה של הטיול.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן