בשבילו מטיילים עפים

מצפורית
מצפורית

"שביל סובב הר גילון" משקיף על פריחות נאות ונופים מרהיבים, ומאפשר מגוון טיולים

הר גילון נמצא בצפון מערב הגליל התחתון בקצה רכס הרי שגור, שהוא הרכס הצפוני ביותר מבין רכסי הגליל התחתון. ההר אינו גבוה במיוחד, גובהו רק 372 מ' מעל פני הים, אבל מיקומו בקצה המערבי של הרכס, מעל עמק זבולון, בין בקעת בית הכרם מזה והעמק הגדול של נחל חלזון מזה, הופכים אותו ל"מגדל תצפית" מרהיב. ההר מבודד מסביבתו, ולכן מאפשר תצפיות נהדרות גם על יתר הבקעות וההרים שמסביבו.

על הר גילון שרידים ארכיאולוגיים רבים המעידים על קיומה של התישבות קדומה לאורך אלפי שנים במקום: גתות, בורות מים, שרידי מבנים ועוד. גם כיום ההר ממשיך להיות אטרקטיבי להתישבות, ובשנות ה-80' הוקמו עליו היישובים גילון, צורית ושורשים במסגרת תוכנית המצפים, כולם שייכים למועצה האזורית משגב.
גילון הוקמה בנובמבר 1980 כאשר 15 משפחות ראשונות עלו על הקרקע למבנים זמניים וצורית עלתה על הקרקע מעט אחריה, באפריל 1981. כיום שני הישובים מונים יחד כ-500 משפחות והם יישובים קהילתיים חילוניים שקשורים זה לזה ומחוברים ברצף התישבותי. שורשים שוכנת בשיפוליו הדרום מזרחיים של ההר. היא הוקמה ב-1984 ע"י גרעין מארה"ב כיישוב קהילתי עם זיקה לתנועה המסורתית. ביישוב חיים בצוותא כ-160 משפחות דתיות וחילוניות. על ההר פועל בית ספר אזורי גדול שמשרת את יישובי משגב הצפוניים.

שביל קהילתי

"שביל סובב הר גילון" הוא יוזמה קהילתית של תושבי גילון וצורית שפרצו שבילים בהר. בהמשך חברו אליהם כמה גופים ובהם הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, קרן קימת לישראל והמועצה האזורית משגב. יחד יצרו שביל טיולים לרוכבי אופניים ולמטיילים רגליים המקיף את פסגת הר גילון ומעניק תצפיות מרהיבות על המרחב שבין הרי הגליל העליון לכרמל.

סביב השביל התפתחה פעילות קהילתית-סביבתית עניפה. השביל מתחבר לשבילי טיול נוספים, ובהם שביל ילדי הר גילון, שביל ילדי צורית, שביל סובב משגב ושביל "יהי שלום". קבוצות של "נאמני השביל" עוסקות בתחזוקתו, וקבוצת נשים עוסקת בליקוט זרעים והפצתם במקומות הזקוקים לשיקום נופי.

איך מטיילים בשביל

שביל סובב הר גילון הוא שביל מעגלי שאורכו המלא כ-12.5 ק"מ. הנוהג הוא שרוכבי האופניים רוכבים בשביל עם כיוון השעון על פי השילוט המסומן בצהוב, והולכי הרגל בכיוון ההפוך בהתאם לשילוט הכחול.

לאורך השביל תפגשו נופים מגוונים כגון חורש ים תיכוני, חורשות קק"ל וכרמי זיתים. מידי פעם עובר השביל בשולי היישובים, דבר המעניק אפשרויות לקיצורי דרך. באביב נהנים מפריחה מקסימה, כולל של כמה מיני סחלבים. רמת הקושי הכללית היא קלה עד בינונית.

מפה מצוינת של השביל מצויה באינטרנט (למשל באתר e-ירוק של קק"ל, או באתר שלי).

ניתן ללכת את השביל כולו, טיול שיימשך כ-5 שעות. במקרה כזה מומלץ לחנות ליד בית הספר או ליד אחד המצפורים.

אפשר גם לבחור קטעים מהשביל. למשל בין מצפור מיכל שבגילון למצפורית שבצורית או הפוך. זהו מסלול של כ-5.5 ק"מ, שיאפשר לכם ליהנות מהנופים היפים ביותר, אך יחייב אתכם להתארגן בשני רכבים.

ניתן לבחור קטעים מעגליים סביב המצפורים. למשל שביל יהי שלום, שביל ילדי צורית או שביל מיכל.

ואפשר גם להגיע אל המצפורים עצמם, לעשות כוס קפה, לאכול סנדוויץ' וליהנות מהיופי והרוגע.
מצפור מיכל בגילון מספק תצפית מרהיבה מערבה למפרץ חיפה. המצפור הוקם לזכרה של מיכל זהר, בת גילון ורקדנית מחוננת, שנהרגה בפיגוע דריסה בשנת 2010 בהיותה בת 20.

מצפורית ממוקמת בצורית וממנה מראות נפלאים למזרח. המצפור הוקם כמיזם של בני ובנות מצווה מצורית.

חניון מרהיב לקינוח

בקרבת צומת גילון, מיד כשפונים דרומה מכביש  85 מגיעים לחניון נהדר של קק"ל שנמצא ממש ליד קניון נחל בית הכרם המרשים – חניון נחל שגור, מקום מושלם לפיקניק. שביל נגיש מוביל לגשר חדש הנטוי מעל לקניון ומעניק תצפית יפה על נופו. בימי החורף יש במקום זרימות מרשימות שיוצרות מפלים גבוהים. לעיתים זורמים שם גם עודפי שפכים מיישובי הסביבה, אך בעיה זו אמורה להיפתר בקרוב.

חג אביב שמח!

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן