אל האי שבין הנהרות

תחנת נהריים כיום
תחנת נהריים כיום

"אי השלום" הנמצא באזור בו מתחבר נהר הירמוך לנהר הירדן, משלב מורשת ציונית מפוארת, מפעל הנדסי מרשים, מראות ונופים מרהיבים וגם טרגדיה גדולה שהולידה גן זיכרון ייחודי. הביקור במקום מומלץ תמיד, ובמיוחד עכשיו, בחודשי האביב

"אי השלום" נוצר באזור חיבורם של שני נהרות, הירדן והירמוך. הירמוך, שמגיע ממזרח, מתפתל ולבסוף פונה לכיוון צפון מערב, עד שמתחבר לנהר הירדן. ואילו הירדן כידוע מתפתל כשמגמת פניו מצפון לדרום. שטח האדמה שנכלא בין הנהרות נקרא כיום "אי השלום", ובעבר "נהריים". שם הקים פנחס רוטנברג ("הזקן מנהריים") מפעל לייצור חשמל בכוח המים, תוך ניצול הפרש הגבהים בין הנהרות.

את רעיון הקמת תחנת הכח ההידרואלקטרית במקום זה, הגה רוטנברג כבר ב-1919 כחלק מחזון של הקמת 13 תחנות הידרואלקטיות לאורך בקעת הירדן. מאז פעל להקמת המפעל, שנחנך לבסוף ב-1932. מרגע שנחנך ועד לשנת 1948, שימש המפעל כמקור הראשי של אספקת חשמל בארץ ישראל המנדטורית.

רוטנברג איגם את מי הירמוך ויצר אגם מוארך, שבדרומו נפלו המים כ-28 מטר והניעו 3 טורבינות לייצור חשמל, ומשם זרמו אל הירדן. לצורךהשליטה במפלס מי האגם נבנו באזור מספר סכרים ותעלות (כולל סכר דגניה), שאיפשרו את הפעלת התחנה בכל ימות השנה. לצורך הקמת המפעל רכש רוטנברג כ-6,000 דונם מהאמיר עבדאללה, כאשר 830 מהם מהווים את שטח חצי האי, שטח שנמצא בבעלות יהודית עד היום. ב-1948 ננטשה התחנה כמו גם היישוב תל-אור שהוקם שם. התחנה וכל המבנים ביישוב נעזבו. בניית התחנה ופיתוח האזור הם מופת של יצירתיות, תחכום הנדסי וחלוציות ציונית.

בהסכם השלום עם ירדן (אוקטובר 1994) נקבע שישראל תקבל זכות שימוש בשטח חצי-האי, שנמצא בריבונות ירדנית לצרכי תיירות וחקלאות, וכי זכות שימוש זו תחודש בהסכמה הדדית כל 25 שנים. כסמל להסכם השלום נקרא שם המקום "אי השלום". מועד החידוש הראשון יהיה בספטמבר 2019, ולאחרונה עלו בעיתונות צלילים צורמים באשר למימוש החידוש. באופטימיות זהירה ניתן לנחש שהזכיון יחודש בסופו של דבר.

פרט פיקנטי: זהו המקום היחיד בארץ בו עומדים בשטח מדינת ישראל ורואים את שטח ממלכת ירדן במערב!

ב-13 במארס 1997 אירע במקום פיגוע נורא. חייל ירדני שהוצב באי פתח בירי מנשקו האישי על תלמידות כיתה ז' ו-ח' מבית ספר אמי"ת בית שמש, שהיו במקום במסגרת טיול שנתי. מהירי נהרגו 7 בנות ועוד 6 נפצעו. אורנה שמעוני, פעילה חברתית מוכרת מאשדות יעקב מאוחד, יזמה במקום הקמת גן חינוכי לנוער ישראלי-ירדני והיתה גם הראשונה לטפל בנפגעות. מיד לאחר הפיגוע הסבה את תוכניתה והפכה את הגן להיות אתר הנצחה להרוגות הפיגוע. אורנה ממשיכה לתחזק ולטפל בגן במו ידיה עד היום, והפכה אותו לגן מקסים ופורח (במיוחד עכשיו, באביב).

 

איך מטיילים למקום?

"פארק נהריים" שייך לקיבוץ אשדות יעקב איחוד ומופעל על ידו. זהו אתר נהדר הפתוח שבעה ימים בשבוע מ-9 עד 16, והפך לאטרקציה תיירותית קסומה, מיוחדת ויפהפיה. ניתן לטייל באתר כל השנה, אך התקופה הטובה ביותר היא האביב, עת הכל פורח והחום נסבל. הפארק כולל בתוכו מספר אפשרויות טיול נפלאות:

  • שביל הסכרים – משלב הליכה עצמאית וקלה, תצפיות מרהיבות ביופיין אל עבר 'אי השלום', גשר רכבת-העמק, הגשרים העתיקים וכמובן מערכת הסכרים של רוטנברג. במיוחד נפלא לראות את שפע המים במקום (כל השנה!) ושני מפלים – אחד של מי הירדן והשני של מי הירמוך המרוחקים זה מזה רק כמה עשרות מטרים. השביל קרוי על שמו של שאול שומרון (אחיו של הרמטכ"ל דן שומרון), שהגה את רעיון הקמת השביל (דמי כניסה לשביל 10 שקלים לאדם).
  • גבעת ההנצחה – גבעה זו מנציחה את "נטבחי אי השלום" שאירע במארס 1997 במהלכו נהרגו 7 תלמידות מבית שמש. הגבעה מנציחה את הבנות בפרחים ומדגישה בכך את "הפרחים שנקטפו". יוזמת הגן, אורנה שמעוני, ממשיכה לטפל בה ולטפח אותה עד עכשיו. בראש הגבעה תצפית יפה.
  • סיור רכוב לאי השלום – לקבוצות יש אפשרות לעבור את הגבול לתוך שטח ירדן (אי השלום הוא בריבונות ירדנית) ולסייר בו. הסיור כולל תצפית ממגדל השמירה, עצירה מול תחנת הכוח וליד תחנת רכבה העמק (תחנת הרכבת הנמוכה בעולם…). זהו סיור מודרך על ידי מדריך מקומי לקבוצות שמאורגן על ידי הפארק (35 ש"ח למבוגר). בסופי שבוע, על פי הביקוש, יוצאים מספר סבבים.
  • תצפית מיכל – סיור רכוב אחר ייקח אתכם לאורך כביש המערכת עד מצפור מיכל, הנמצא בשטח ישראל וצופה בתצפית מרהיבה על מפעל החשמל. סיור בן שעה לאורך סכרי הענק והתעלות שנבנו כאן לפני 85 שנים, בלווי מדריך מקומי.
  • הסיורים הרכובים מיועדים לקבוצות (בסופי שבוע מתארגנות במקום קבוצות של מבקרים) ורצוי מאוד לתאם מראש בטלפון 054-5436730

 

מה עוד באזור?

באזור יש אפשרויות טיול ובילוי רבות וביניהן:

  • מסעדת צל תמר – אשדות יעקב איחוד.
  • ג'ונגל כיף – קיבוץ בית זרע.
  • אתר גשר הישנה (שגם הוא עוסק בסיפור נהריים) ומסעדת השף "רוטנברג".
  • סדנאות שוקולד ב"גליתא" דגניה ב'.
  • מסעדת 1910 בדגניה א'.
  • רוב רוי – ליד סכר דגניה.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן