אורות כריסמס בגליל

התהלוכה בנצרת

תקופת חג המולד והסילבסטר היא הזדמנות טובה לבקר בכפרי הנוצרים שבסביבה סקירת אירועים

 

לא רק לידת ישו

חג המולד הוא חג נוצרי המציין את מועד לידתו של ישוע בבית לחם. על פי המסופר בברית החדשה משפחתו של ישו, שחיה בנצרת שבגליל, הלכה לבית לחם, משם הגיע יוסף אביו המאמץ להשתתף במפקד אוכלוסין עליו פקדו הרומאים. שם כרעה מרים ללדת וחשה למערה, אסם או בית. היא ילדה כשמסביבה חיות המשק שור וחמור, ואת הילוד הכניסה לאבוס. על פי המסופר "כוכב בית לחם" המחומש הוביל קבוצת רועים אל מקום הלידה לאחר שהמלאך גבריאל בישר להם על לידתו של משיח. גם שלושה קוסמים הגיעו מקצווי ארץ למקום הלידה והביאו עימם מתנות.

את כל הדמויות הללו תוכלו לראות ב"סצינת חג המולד" המוצגת בחזית הכנסיות ברחבי העולם ואף בחנויות ובבתים פרטיים. רבים מקפידים להשאיר את האבוס ריק עד ה-25 בדצמבר, מועד לידתו של ישוע, ורק אז להציב בו פסל של תינוק.

למרות הסיפור מהברית החדשה וסמלי החג הלקוחים ממנו, מקורות חג המולד עתיקים ומגיעים ממקורות רבים. חג המולד, בדומה לחנוכה, הוא חלק מחגי האור שמציינים את יום ההיפוך הצפוני, המועד בשנה בו היום הוא הקצר ביותר והלילה הארוך ביותר אשר חל ב-21 בדצמבר. העובדה שממנו והלאה הימים מתארכים היא סיבה למסיבה. מסורות של חגים אלו מוכרים בתרבויות רבות. הרומאים הקדמונים ציינו את חג ה"סטורנליה" לכבודו של האל סטורן, אל החקלאות, בהילולה שהסתיימה במועד זה. במסגרת הילולה זו נהגו להחליף מתנות.

חגים שיועדו לאלים נוספים בתרבויות שונות קשורים למועד זה: מיתרה אל השמש הפרסי, הורוס אל השמש המצרי, דיוניסוס היווני ואפילו קרישנה ההודי. אימוץ תאריך זה על ידי הנצרות הקל בזמנו על קבלת הדת החדשה בקרב הפגאנים. סמלי חג המולד ומנהגיו מגיעים אם כך ממקורות שונים, חלקם מהברית החדשה ועולם הכנסיות, כגון המיסה בערב חג המולד והארוחה המשפחתית בצהרי החג; וחלקם מהמקורות רומאיים ופגניים שונים כגון עץ חג המולד, המגיע ממסורות נורדיות וגרמניות מחג בשם יול.

התאורה המרהיבה ברחובות היא מסורת חדשה יותר, המגיעה מניו יורק של תחילת המאה העשרים. "מייסיס" ובתי כלבו אחרים החלו לקשט את הרחובות בתאורה מושכת ובעקבותיהם הופץ המנהג והפך להיות אולי המאפיין הבולט ביותר של חג המולד יחד עם דמותו של "סנטה קלאוס", שנוהגים לזהות עם ניקולס הקדוש מהמאה הרביעית.

 

גם בגליל

בנצרת ובכפרים בגליל בהן חיות קהילות נוצריות חוגגים את חג המולד ברוב עם והדר. האורות והקישוטים מושכים בשנים האחרונות מבקרים מכל הארץ ובמקביל גדל ומשתכלל גם ההיצע במטרה למשוך תיירות פנים.

רגע לפני החג, הנה סקירה קצרה על חלק מהאירועים הצפויים בגליל.

 

נצרת

נצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, שבה נמצאת כנסיית הבשורה, היא לב חגיגות חג המולד בארץ. עירית נצרת "מתחה" את החגיגות מתחילת דצמבר ועד אמצע ינואר ומקיימת שפע אירועים בעיר הכוללים שווקי כריסמס, מצעד מרשים ואף פסטיבל ליטורגי. פרטים באתר העירייה.

המלצה חמה: תכננו את הביקור שלכם לשבוע האחרון של דצמבר או לשבועיים הראשונים של ינואר. העיר יפה באותה מידה, והעומס קל יותר.

אני הכנתי השנה סיור מודרך עצמאי בטלפון הנייד שלכם. להורדה: www.omri-travel.co.il/cn.

 

מעיליא

מעיליא הוא כפר מרהיב שכל תושביו מהעדה היוונית קתולית. בכפר יש הרבה מה לראות בתקופת הכריסמס, בעיקר באזור הכנסייה והמבצר הצלבני, שם מתקיים שוק כריסמס וסביבו פעילות ערה מאוד עם דוכנים, מופעים ופעילויות לכל הגילאים. השוק והפעילויות מתקיימים בתאריכים 22-23.12 בין השעות 10:00-24:00.

ב 24.12 בשעות 12:00-17:00 תתקיים התהלוכה המסורתית והססגונית שתתחיל בבית הספר היסודי ותסתיים ברחבת הכנסייה. ב-25.12 תתקיים המיסה החגיגית בכנסייה בשעות הבוקר. ב-30.12 ייערך מרוץ ה-Christmas Run המסורתי.

 

פסוטה

פסוטה הוא כפר מקסים שתושביו גם הם יוונים-קתולים, והוא מאוד מומלץ לביקור בתקופת חג המולד. שוק הכריסמס יתקיים השנה במשך שלושה ימים בתאריכים 28-30/12 וסביבו פעילות ערה הכוללת דוכנים, אוכל טוב, מופעי נגינה, ריקוד, ושירה כולל מופעים של זמרים מקצועיים.

 

עכו העתיקה – אולמות האבירים

לראשונה יחגגו את חג המולד גם באולמות האבירים שבעכו העתיקה עם שוק חנוכריסמס שיכלול דוכנים, סיור חופשי באולמות, מוזיקה ואווירת חג כללית. האירוע יתקיים בתאריכים 20-22.12 וכל הפרטים באתר אולמות האבירים.

 

מקומות נוספים בגליל בהם ניתן לבקר ולחוש את אוירת חג המולד: תרשיחא, גוש חלב, עילבון, כפר יסיף וכמובן חגיגות חג כל החגים בואדי ניסנס בחיפה באזור המושבה הגרמנית.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן