אוצר במרתף הבית

תרשים של כנסייה ביזנטית. בעיגול – החלק שנחשף. לפחות בת 1,500 שנה.
תרשים של כנסייה ביזנטית. בעיגול – החלק שנחשף. לפחות בת 1,500 שנה.

כנסייה ביזנטית מרהיבה התגלתה לאחרונה במעיליא והצטרפה אל יתר הסודות של הכפר. תמיד שווה ביקור, ובמיוחד לקראת הקריסמס והסילבסטר

 איך תרגישו אם תמצאו אוצר עתיק במרתף ביתכם? לאיליא עראף ממעיליא זה קרה: במרתף ביתו התגלתה כנסייה ביזנטית מרהיבה.

קיומו של פסיפס מתחת לבית היתה ידועה לבני המשפחה עשרות שנים, אך רק עכשיו נמצא הזמן הראוי לבצע בתוך ביתם וחצרם חפירה ארכיאולוגית של ממש. בוצעו שלושה ריבועי חפירה, שניים מהם בתוך חדרים שנבנו בצמוד לבית המשפחה העתיק, והשלישי בחצר. את החפירה ניהל הארכיאולוג בן הכפר מעיליא, ד"ר רביע חמיסה, שעובד במכון זינמן לארכיאולוגיה שבאוניברסיטת חיפה. מימון החפירה הגיע ברובו מתקציב המחקר של החופר, אך נדיבותם הרבה של בעלי הבית איליא (שבעבר היה ראש מועצת מעיליא) וסאמיה עראף, שוויתרו על חלק מביתם למטרת החפירה והצגת האתר לציבור, היא שאיפשרה את מימוש הפרויקט.

מה התגלה?

באחד מריבועי החפירה שבתוך הבית הצליחו החופרים לחשוף חלק קטן מהספינה (aisle) הדרומית של כנסייה ביזנטית, ובה כמה פסיפסים מרהיבים ובאיכות גבוהה. הפסיפסים מיוחדים בכך שהדוגמאות המעטרות אותם הן דוגמאות גיאומטריות הכוללות צלבים. לקיומם של צלבים בכנסיה יש חשיבות רבה, משום שבשנת 427 לספירה הוציא הקיסר הביזנטי תיאודיסיוס ה-2, כחלק מקודקס החוקים הרחב שיצר, צו האוסר על עיטור רצפות של כנסיות בצלבים. זאת על מנת שלא ידרכו עליהם ויבזו את הסמל החשוב. מאז התמעטו מאוד הצלבים ברצפות פסיפס, והדבר מרמז על גילה של הכנסייה שהתגלתה במעיליא. המשמעות היא שכנסיה זו מתוארכת למאה החמישית לכל המאוחר – כלומר בת למעלה מ-1,500 שנה!

לכשתסתיים עבודת המחקר של הארכיאולוג ד"ר חמיסה ויפורסם דו"ח החפירה, יתכן ויתברר שהרצפות הן אף מוקדמות יותר מהמאה החמישית, ובמקרה כזה לתגלית תהיה חשיבות ארצית ובינלאומית רבה.
בריבועי החפירה האחרים לא התגלו חלקים מובהקים מהכנסייה וגם האפסיס (אזור המזבח) לא התגלה. הכנסיה ככל הנראה חרבה במאה ה-7, וסימני שריפה וחורבן ניכרים גם בפסיפסים. בזמן הקרוב יושלמו העבודות במקום וניתן יהיה לבקר. אם אתם מתרגשים מהענין כמוני, מתענינים ורוצים לבקר – אתם מוזמנים לפנות אליי.

עוד סודות במעיליא

גתות צלבניות במסעדת שאטו דה-רואה. בזמן שסאלמה עסאף בנתה את מתחם המסעדה "שאטו דה רואה" (הסיפור בהרחבה פורסם בא-לה כפר, גליון 309, הזמין באתר העיתון), התגלה מפעל יין צלבני עם שני משטחי דריכה. הגתות מרשימות, והן הגדולות ביותר במזרח התיכון מהתקופה הצלבנית. גם את המקום הזה חפר ד"ר חמיסה. הארכיאולוג וסאלמה, שגם מימנה וסייעה לחפירה, שימרו את האתר, וכיום יכולים לחזות בו באי המסעדה ולפעמים גם אורחים מזדמנים. ניתן לראותו מבעד לחלונות זכוכית שנקבעו ברצפת המסעדה, או לרדת לגתות עצמן בלוויית איש צוות.
לתיאום ביקור 052-8194962.

ערק מעולה בזיקוק ביתי. באחד מהבתים העתיקים והיפים בכפר, שזכה לשם "בית הטבק", מזקק באסל קסיס ערק זחלאווי איכותי במיוחד. אפשר לבקר במקום וליהנות מאירוח הכולל הסבר מרתק על גידול הטבק בגליל (ענף שבני המשפחה עסקו בו) ועל תהליך זיקוק הערק. כמובן שניתן להנות מטעימות של הערק, שבאסל מזקק בשתי דרגות של אחוזי אלכוהול. בחלש יש 53%. אפשר לרכוש שם ערק ואף יין שבאסל מכין. הביקור בתיאום ובתשלום 052-4246691.

יקב בוטיק ג'וליה. יקב ג'וליה הוא יקב בוטיק קטן ומקסים שהקימו ג'ורג' עראף ובנו ענאן, והוא נקרא בשם אם המשפחה ג'וליה. את הענבים הם מגדלים באדמותיהם לא רחוק מהכפר, וכל התהליך הפקת היין מתקיים ביקב הקטן שליד ביתם בלב הכפר. היקב עבר לאחרונה הרחבה והתאמה לקבלת מבקרים, והאירוח לטעימות הוא חוויה נהדרת. לתיאום: ג'ורג' 054-5656281, ענאן 050-3012955.

צוק הנשרים. בפאתי הכפר, בחלק הצפון מזרחי שלו, נמצא "צוק הנשרים" שממוקם בנקודת תצפית מרהיבה מעל לקניון נחל כזיב. הנחל נמצא הרחק למטה והנוף הנשקף מהמקום עוצר נשימה. בצוק הנשרים פועל (בימים כתיקונם) פאב-מסעדה בעל אופי מיוחד וכן מקום רחב ידיים שמשמש לאירועים, לינה ופיקניקים. ליצירת קשר: קיסר פראן 052-7323415.

טיול - עמרי אבידר

מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר
054-4957737www.omri-travel.co.il

טורים אחרונים

דילוג לתוכן