שנתכונן לסיבוב שני?

ארבעה מתמודדים רשמיים כבר הכריזו כי יתמודדו על ראשות המועצה של כפר ורדים, ויתכן שיהיו עוד. סקירה ראשונית על בסיסי הכוח, הדגל המרכזי והפעילות עד כה

ארבעה וחצי חודשים נותרו עד לבחירות לרשויות המקומיות, שיתקיימו ב-30 באוקטובר 2018. בכפר ורדים המערכת הפוליטית כבר מתחממת, עם ארבעה מועמדים שהודיעו כי יתמודדו על תפקיד ראש המועצה.

עופר חלה היה הראשון שהודיע על כוונתו להתמודד, ועשה זאת כבר במהלך חודש מרץ. כחודשיים לאחר מכן הודיע ראש המועצה סיון יחיאלי כי אין בכוונתו להתמודד, ותוך כשבועיים הודיעו עוד שלושה על יציאתם למירוץ: חבר המועצה עו"ד עופר כהן; תושבת הכפר קרן דרוקמן אדיב; וחבר המועצה יורם איילון, שהתמודד מול סיון בבחירות 2013.

במקביל עלו בציבור שמות של מתמודדים פוטנציאליים נוספים. השמועות העקשניות ביותר מדברות על אייל שמואלי, ושמות נוספים הם תושיה סוחריאנו, ראובן מלאך ונתי שיינפלד. פניתי לארבעתם, איש מהם לא אישר, אבל גם לא ממש הכחיש.

רגע לפני שהקמפיינים נכנסים להילוך גבוה, בדקתי עם מה כל אחד מהם יוצא לדרך.

עופר חלה

רקורד אישי. שירות קבע כסא"ל בחיל אוויר, כשבמסגרת זו ניהל פרויקטים בהיקף רחב. כיום איש עסקים, בעל סניף פארם גדול בכרמיאל.

בסיס כוח אלקטורלי. חלה מתמודד כמועמד מטעם סיעת אופק. זה בהחלט נכס אלקטורלי, לאופק יש בסיס אוהדים נאה. זה עלול להוות גם נטל, בגלל שלאופק יש דימוי של סיעה מבוגרת. חלה מבטיח שהכיוון הוא הצערת הרשימה.

חלה בונה גם על מעגל מכרים, ויתכן שיש לו על מה לדבר. הגעתי באחד מימי שישי האחרונים לשיחה פתוחה שקיים בקפה אוליבר. ההיענות הייתה צנועה, 8-9 אנשים. אחת המשתתפות, אם צעירה ודעתנית, מגובה בבעלה, שאלה שאלות נוקבות בענייני חינוך, אפליית אוכלוסיות חזקות, גיוס משאבים ועוד. חלה ענה. בסיום הדיאלוג אמרה: "טוב, אני מכירה אותך לא מהיום, ואתה יודע שאנחנו איתך". זה היה מרשים, במיוחד כשסיפרה שהיא עובדת ברפאל ועבדה מול חלה במספר פרויקטים.

דגל מרכזי. חלה מדבר על תוכניות עבודה ויכולת ביצוע מוכחת. כשאני לוחץ שיספק לי גם איזה רעיון מקורי, הוא מבריק: "חינוך, קהילה ותעסוקה". וואלה.

בשטח. ניירות עבודה, גיבוש חזון וכדומה. פעילות מדודה בפייסבוק וחוגי בית.

סיסמת בחירות.  "משהו חדש מתחיל". כן, אבל מה בדיוק?

יורם איילון

רקורד אישי. חבר מועצה מכהן, שימש במשך שנתיים כסגן ללא שכר עד שהתפטר ועבר לאופוזיציה. אל"מ במיל', בתפקידו האחרון שימש כמפקד בה"ד 11. כיום איש עסקים.

בסיס כוח אלקטורלי. איילון הוא טיפוס מתון. בבחירות הקודמות היה לטעמי מתון מידי. גם כאופוזיציונר לא ממש הצטיין באגרסיביות. אבל את הביקורת שלו השמיע, ידע להתפטר כשהרגיש מיותר ולפני יותר משנה בכל זאת "הוריד את הכפפות" בראיון לחתום מעלה. יתכן שדווקא ההתנהלות השקטה והעניינית הביאה לו תומכים ואוהדים. מצד שני, אין לו ממש מנגנון סיעתי מסודר, מה גם ששותפתו לסיעה, איריס וקנין, פרשה ועברה לקואליציה של סיון.

דגל מרכזי. "הנושא המרכזי מבחינתי הוא צביון הכפר כיישוב קהילתי", אומר איילון. "לכן גם הייתי נגד מימוש שלב ג'. אם לגדול, אז בצורה טבעית ובהתאם לביקושים, ולא בפרויקטים חסרי סיכוי".

איילון מספר על דגל נוסף, "יצירת מעגל תמיכה ביישוב בקרב מקבלי החלטות". לדבריו הוא כבר פועל בעניין, ולאחרונה נפגש עם השרים אלי כהן ויואב גלנט. פגישות עם שרים נראות מעולה בפייסבוק, ואולי יכולות להועיל בעתיד. מכאן ועד "מעגל תמיכה בכפר ורדים" הדרך ארוכה.

בשטח. חוץ מפוטו-אופ עם שרים, איילון פעילו מינורית בפייסבוק, מקיים חוגי בית ופגישות אישיות "עם מי שפונה".

סיסמת בחירות. "יחד ובגובה העיניים". זו אותה סיסמה מלפני חמש שנים. למחזר זה אקולוגי, אבל אפילו ביבי מחליף סלוגן בכל מערכת בחירות.

עופר כהן

רקורד אישי. חבר מועצה בסיעה של סיון יחיאלי, וחבר בחמש ועדות יישוביות. הרוח החיה בהקמת גינת הכלבים והנגרייה הקהילתית. בעל משרד עורכי דין.

בסיס כוח אלקטורלי. כהן מדבר על משפחות צעירות, הורים צעירים ו"אנשים מכל הגילאים שעבדתי איתם בתחום הקהילה". ומה עם בסיס התומכים של סיון יחיאלי? כהן אומר כי אינו מאמין שסיון ייצא בהצהרת תמיכה בו. הוא אמנם ירוץ במסגרת הסיעה, כשהסיבה היא תקציבית וארגונית, "אבל הנבחרת תהיה חדשה לגמרי".

דגל מרכזי. "קודם כל המשך המאבק על הטבות המס", אומר עופר ללא היסוס, "ולאחר מכן הנושא הקהילתי. יש לי תוכניות קהילתיות דומות ליוזמות שהובלתי בפועל, כגון הגינה והנגרייה, כשהמטרה היא לייצר קהילה איכותית ופעילה".

בשטח. פעילות בפייסבוק וחוגי בית. "יש לי חמישה כאלה בשבועיים הקרובים, והקצב רק מתגבר", הוא אומר.

סיסמת בחירות. "קהילה לפני הכל". יש מוטו, ובעידן הססמאות החלולות של היום זה לא מעט.

קרן דרוקמן אדיב

רקורד אישי. ניהלה את מחלקת תוכניות לימוד של היחידה ללימודי המשך באוניברסיטת חיפה. "עבדתי על תקן של סגן ראש היחידה. התקציב היה בתחום אחריותי, וניהלתי פרויקטים חברתיים ברמה ארצית. ובשמונה השנים האחרונות אני חזק בעולם המוניציפלי".

אבל דרוקמן לא רוצה שתבחרו בה בגלל הרקורד: "אני בעיקר מביאה חזון ומעוף, וזה הרבה יותר ממשהו מוגדר. אני רואה דברים יותר גדול ויותר רחב".

בסיס כוח אלקטורלי. "זה מאוד מעורב", היא משיבה לשאלתי. "אין ממש קבוצות ספציפיות. קצת ותיקים ושלב א' בזכות הורים שלי והוותק שלהם. מעגלי חברים בשלב ב', ובני נוער בזכות הילדים".

דגל מרכזי. "בעיקר סביב המינוס הכלכלי של היישוב והמיצוב הכלכלי. אפעל רבות לחיזוק העסקים הקטנים והבינונייים בכפר. הצעד המשמעותי שאני מתכננת הוא להגדיר את הכפר כיישוב תיירותי. דגל נוסף הוא שיתוף הציבור. אני מבטיחה חמש שנים של שקיפות והדדיות".

בשטח. דרוקמן אדיב שכרה את שירותי משרד יחסי הציבור של אופיר שפיגל. היא פעילה בפייסבוק, בינתיים מהפרופיל האישי (בקרוב יקום דף אוהדים, היא מבטיחה), ומקיימת חוגי בית.

כאמור, אין ברשותי סקרים, אבל הדעה הרווחת היא שדרוקמן היא בעלת הסיכויים הנמוכים מבין הארבעה. "אני מופתעת", היא מגיבה. "יש הרבה סקרנות סביבי. איש מארבעתנו לא כיהן בתפקיד, ולמעט יורם לכולנו זו התמודדות ראשונה, כך שאנחנו פחות או יותר באותה נקודת מוצא".

סיסמת בחירות. תיחשף בקרוב.

ומי עוד?

כל ארבעת האנשים ששמם עלה כמי שאולי יצטרף למירוץ הגיבו בהתחמקות אלגנטית, מי פחות מי יותר. להתרשמותי, נתי שיינפלד וראובן מלאך נוטים לוותר על הרעיון, ועל נטיית ליבה של תושיה סוחריאנו אין לי שום מידע.

אייל שמואלי ימצא כנראה את דרכו לפוליטיקה המקומית, אם כמתמודד למועצה בלבד ואולי אפילו לראשות המועצה. כשביקשתי ממנו להגיב באופן פומבי לדיבורים הרבים אודותיו, אמר: "השמועות הגיעו גם אליי".

 

אייל כץ

טורים אחרונים

דילוג לתוכן