פריחה, אהבה ולימוד מהטבע

אמצע פברואר, תחילתו של חודש אדר, "משנכנס אדר מרבים בשמחה". רגע לפני שאדר נכנס, ב-ל' בשבט, נציין את יום המשפחה. זה המקום לציין לטובה את משפחת כפר ורדים וההתמודדות שלה בימים לא פשוטים אלו. חג משפחה שמח לכולנו!

החורף בשיאו והאביב מתדפק בשער. פריחת החורף צובעת באדום פיסות קרקע נרחבות מרבדים מרבדים, ביניהם כתמים בהירים לבנבנים ורדרדים של רקפות. עוד מעט יצטרפו הסחלבים האירוסים ושאר פרחי הבר ואל השקדיות הפורחות יצטרפו וילבלבו עצים נוספים. זהו המעגל השנתי של הצומח בארצנו שמפעים אותי מדי שנה.

ט"ו בשבט מאחורינו והשבוע נציין את יום האהבה, יומו של יום ולנטיין או יום ולנטינוס הקדוש (בלטינית: Dies sanctus Valentinus; ובאנגלית: St. Valentine's Day), החל ב-14בפברואר. מקורו של חג האהבה הוא נוצרי, אך הוא מצוין במדינות רבות ברחבי העולם, גם אם ברובן איננו יום חג רשמי. גם בישראל אומץ החג והוא נחוג בצורה בלתי רשמית כיום האהבה, בנוסף לחגיגות של יום האהבה העברי, המצוין בט"ו באב.

יום ולנטיין החל כציון נוצרי לזכרו של ולנטינוס הקדוש, או  למעשה, לזכר שלושה קדושים, משום שבנצרות משויכים שלושה קדושים בשם זה לתאריך 14 בפברואר. נאמר כי אחד מקדושים אלה השיא חיילים רומים נוצרים שנרדפו מפאת דתם בתקופת הקיסר קלאודיוס השני גותיקוס, ובעקבות כך הוצא להורג. לפני מותו כתב מכתב לבת סוהר שעימה התיידד, לאחר שריפאה מעיוורון, וחתם "שלך, ולנטינוס". במשך השנים נעשה ולנטינוס לפטרון האוהבים. עם השנים התחזק מעמדו של היום המוקדש לקדוש זה כיום חג. הוא נחוג באמצעות העברת מסרי אהבה (שירים, פרחים וכו'). המסרים לא מועברים רק בין מי שנמצאים ביחסים רומנטיים, או מקווים שיחסים כאלה ייווצרו, אלא גם ילדי בית ספר מוסרים אחד לשני באנונימיות כרטיסי ולנטיין מקושטים.

עם עצים פורחים ואהבה ניתן להגיע רחוק, אך נראה שלמרות החורף הקסום, פריחת ט"ו בשבט ויום האהבה, אנו מתקשים כאן בארץ היפה שלנו למצוא את הדרכים לחיות בכבוד והבנה זה עם זה, זה לצד זה. חבל שלצד דברים מדהימים הקורים בחברתנו, אנו מתקשים ומתעקשים להתחפר באותם מקומות ואותן סוגיות שמושכות אותנו מטה, להתנגשות בלתי נמנעת ובלתי פתירה. לו רק היינו מצליחים ללמוד מהסביבה והטבע מעגל שונה, אני בטוח שהיינו מצליחים להגיע לפתרונות טובים יותר, מועילים יותר ופורחים ומפריחים באופן קבוע ממש כמו הטבע בסביבתנו. אני תקווה שהבחירות הקרובות יבשרו על שינוי, תחילתו של לבלוב חברתי שיפרח ויצמח.

שני אירועים ילוו אותנו בשבועות הקרובים: מגפת הקורונה שכבר הפכה להיות מלווה קבועה, ומערכת הבחירות. אני מקווה שנבחר נכון, נביא שינוי שישפיע גם על ההתמודדות והניהול מול הקורונה וגם על האווירה עליה כתבתי קודם. אסיים בשירו של אריק איינשטיין "אני ואתה נשנה את העולם", בתקווה ובתפילה לשינוי ולבריאות.

קריאה נעימה!

 

אני ואתה / אריק איינשטיין

אני ואתה נשנה את העולם,
אני ואתה אז יבואו כבר כולם,
אמרו את זה קודם לפני,
לא משנה – אני ואתה נשנה את העולם.

אני ואתה ננסה מהתחלה,
יהיה לנו רע, אין דבר זה לא נורא,
אמרו את זה קודם לפני,
זה לא משנה – אני ואתה נשנה את העולם.

אני ואתה נשנה את העולם,
אני ואתה אז יבואו כבר כולם,
אמרו את זה קודם לפני,
לא משנה – אני ואתה נשנה את העולם.

 

דילוג לתוכן