זמן תשובה והודעה אישית

מעשה חטא העגל בציור של ניקולא פוסן מהמאה ה-17

אמצע הקיץ, הימים חמים, לוהטים, נראה שהשנה אנו שוברים שיאי חום. סוף חודש אב ופנינו לחודש אלול, חודש הרחמים וסליחות. חודש אלול הוא החודש האחרון במעגל השנה היהודי. על פי ההלכה בתלמוד היום הראשון לבריאת העולם, בו אמר אלוהים "יהי אור", חל ב-כ"ה באלול; ואילו היום השישי לבריאת העולם, בו אמר אלוהים "נעשה אדם בצלמנו וכדמותנו" חל בדיוק ב-א' תשרי, יום הולדתה של האנושות.

מדרך הטבע לא תיתכן חזרה בתשובה בן לילה. היות שמעשה התשובה הינו מורכב ורב שלבים, עלינו לפתוח בתהליכים שיעוררו אותנו בחזרה בתשובה, לשיפור המידות, לתיקון הדרכים ולהטבת המעשים כבר בראש חודש אלול, שלושים יום קודם יום הדין. חודש אלול נבחר לתשובה לא רק בשל היותו קרוב ל"ימים הנוראים", אלא גם בהיותו בעל סגולות מיוחדות בכל הקשור לסליחה על חטא ולמחילת עוונות.

כידוע שיבר משה את לוחות הברית שניתנו לו בהר סיני כאשר ירד מן ההר וחזה בבני ישראל סוגדים לעגל הזהב. מאורע זה התרחש בשבעה עשר בתמוז. בראש חודש אלול נצטווה משה לעלות בשנית להר סיני כדי לקבל את לוחות הברית השניים, לאחר שהקדוש ברוך הוא נתרצה להפצרות משה למחול לעם ישראל על חטא כבד זה. גם שהות זו בהר סיני, שהחלה בראש חודש אלול, ארכה ארבעים יום. היא נסתיימה אפוא בעשרה בתשרי, הוא יום הכיפורים, וביום זה: "ויאמר ה' סלחתי כדבריך. כך הונצחו בהיסטוריה היהודית ארבעים יום אלה כימי הרחמים והסליחות ועת הרצון מלפני ה' לקבלת תפילות ישראל ולמחילה על עוונותיהם.

בינתיים אנו בשיא הקיץ והחופש הגדול, מסביב יהום הסער והמדינה נקרעת ונלחמת על קיומה כמדינה יהודית דמוקרטית ברוח מגילת העצמאות. יום רודף יום וכל יום אירוע נוסף המוסיף שמן למדורה. בעוד שלושה חודשים הבחירות למועצה ולראשות המועצה, במיוחד בימים אלו יש חשיבות רבה בהובלה אחראית, ערכית וראויה לכפר ורדים. לפני מספר חודשים פנתה אלי קבוצת תושבים בבקשה שאקח על עצמי את המשימה. לאחר ששקלתי לעומק, נפגשתי עם תושבות ותושבים רבים, איתרתי את האתגרים העומדים בפנינו, למדתי את הנתונים, הגעתי למסקנה שצריך שינוי, נרתמתי לשליחות – החלטתי להתמודד על רשות המועצה. הגעתי למסקנה שהדרך בה פסענו בשנים האחרונות לא הובילה אותנו ליעדים החשובים אליהם שאפנו. הגיע הזמן לשנות כיוון ולבחור בדרך חדשה: דרך ערך. דרך של עבודה קשה, של חשיבה מחוץ לקופסה, של נחישות והתמדה, של סדרי עדיפויות נכונים, של עבודה על פי יעדים ותוצאות, של הפיכת האי אפשר לאפשר, של שיתוף שקיפות והקשבה. אני מאמין בהתמודדות הגונה, לכן אני נפרד לעת הזו מ-"א-להכפר" אותו אני משאיר בידיו האמונות והמקצועיות של אייל כץ. שיהיה לכולנו מזל – מקום, זמן, לעשות. ובעיקר שנצליח להביא את היישוב שלנו, כפר ורדים, למקום לו הוא ראוי. אני מאמין שיחד נצליח אל מול האתגרים נגיע רחוק ונגשים את החלומות שלנו כאן בכפר ובגליל.
אסיים בשירו של שאול טשרניחובסקי אני מאמין, שכל כך מתאים בעיניי לעת הזו.
קריאה נעימה.

אני מאמין / שאול טשרניחובסקי
שחקי שחקי על החלומות,
זו אני החולם שח.
שחקי כי באדם אאמין,
כי עודני מאמין בך.

כי עוד נפשי דרור שואפת,
לא מכרתיה לעגל פז,
כי עוד אאמין באדם,
גם ברוחו, רוח עז.

רוחו ישליך כבלי-הבל,
ירוממנו במתי-על:
לא ברעב ימות עובד,
דרור לנפש, פת-לדל.

שחקי כי גם ברעות אאמין,
אאמין, כי עוד אמצא לב,
לב תקוותי גם תקוותיו,
יחוש אושר, יבין כאב.

אאמינה גם בעתיד,
אף אם ירחק זה היום,
אך בוא יבוא – ישאו שלום,
אז וברכה לאום מלאום.

ישוב יפרח אז גם עמי,
ובארץ יקום דור,
ברזל-כבליו יוסר מנו,
עין-בעין יראה אור.

יחיה, יאהב, יפעל, יעש,
דור בארץ אמנם חי,
לא בעתיד, בשמים –
חיי רוח לו אין די.

אז שיר חדש ישיר משורר,
ליפי ונשגב לבו ער
לו, לצעיר, מעל קברי
פרחים ילקטו לזר.

דילוג לתוכן