פורים ויום באישה

אמצעו של מרץ ואמצע אדר ב', האביב מגיח ונלחם בחורף, שהשנה מברך אותנו בגשמים רבים, אך עתה הוא מפנה אט אט את מקומו. שמש אביבית מפציעה מידי פעם וגורמת לעצים ללבלב ולפרחים לפרוח.

בחודש אדר אנו מציינים מספר אירועים ומועדים. י"א באדר – יום תל חי, שהפך להיות לסמל לגבורה ולאחיזה בקרקע וקבע במידה רבה את האתוס שלנו כאן בארץ. יום האישה הבינלאומי, מועד שמצוין בארץ בשנים האחרונות ומזכיר לכולנו עד כמה התקדמנו בנושא שוויון המינים וכמה דרך עוד יש לנו לעשות.

חג פורים, החג השמח ביותר בלוח השנה, מתקשר לשני המועדים הקודמים. מעשיו של מרדכי דרשו אומץ וגבורה רבים, וגיבורת סיפור פורים היא אסתר, שמלמדת אותנו מהו מעמד האישה אפילו בימי קדם. מגילת אסתר, שהיא אחת מחמש מגילות, מספרת את סיפור ניסיון השמדתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש (אשר יש המתארכים אותו לשנת 482 לפנה"ס), והצלתם מן המזימה. מאורע זה, לפי המגילה, שימש יסוד לקביעת חג הפורים. במרכז המגילה עומדת מזימתו של המן להשמיד את כל היהודים. מולו עומדים מרדכי היהודי ובת דודו אסתר, אשר נבחרת בתחילת הסיפור להיות למלכה. בזכות מעמדה ותושייתה, מצליחה אסתר יחד עם מרדכי לסכל את מזימתו של המן.

אף על פי שחז"ל כללו את מגילת אסתר בתנ"ך, יש רמזים בתלמוד הבבלי כי החכמים התלבטו האם לכלול את מגילת אסתר בין כתבי הקודש. לשמחתנו, לבסוף נכללה המגילה בתנ"ך, וכך אנו יכולים לחגוג ולשמוח מידי שנה ולהיזכר בסיפור המיוחד.

ב-21 במרץ, ממש בעוד שבוע, יחול יום השוויון. ביום זה יחל האביב באופן רשמי, וחודש אדר יפנה מקומו לחודש ניסן.

אסיים בשירה של נעמי שמר כשנכנס אדר, ובברכת חג פורים שמח ואביב פורח.

קריאה נעימה,
חג פורים שמח ומבדח

כשנכנס אדר / נעמי שמר

בואו ותראו מראה בלתי-רגיל
כל העיר שוקקת מצהלות וגיל,
על גבי ג'ירפה מרקד הפיל
עם שודד-הים ובאוזנו עגיל.

מי ראה פה מלך ובידו שרביט,
מי ראה שכור שותה מן החבית,
חצוצרה תוקעת זמר מבלבל
והרעש הוא ממש בלתי-נסבל.

חור כרפס ותכלת, בוץ וארגמן
כל העיר זוללת את אזני-המן,
איזה חג יפה ובלתי-מסודר
ומצווה לשמוח כשנכנס אדר.

דילוג לתוכן