מי שעשיר יותר יקבל יותר

מהפכת הדיור של שר האוצר איננה שיוויונית כי היא נותנת יותר לעשירים. בנוסף היא מעודדת רכישת נדל"ן דווקא במרכז ותגרום להצפת הפריפריה באוכלוסיות חלשות

 

החשבון פשוט עד כדי כאב. אם אכן תעבור מהפכת הנדל"ן של יאיר לפיד, העשירים יקבלו יותר. זוג צעיר בוגרי צבא שיכולים להרשות לעצמם דירה יקרה, יזכו להנחה גדולה. לעומתם, זוג בוגרי צבא שיכולים להרשות לעצמם רק דירה זולה יותר, יקבלו הנחה קטנה יותר.

חד וחלק, זה המצב: אתה צעיר עשיר? המדינה תיתן לך הטבה גדולה יותר. קצת פחות מסודר? משתתפים בצערך, בוגר מעמד ביניים יקר, אבל תסתפק בבקשה בהטבה צנועה יותר. הרי ממילא יש פער בלתי נסבל בינך לבין העשיר, אז עכשיו הוא יגדל עוד קצת, מה כבר קרה?

זו מסקנה חשבונאית מיידית מהשיטה בה בחר לפיד להקל על זוגות צעירים. ביטול המע"מ והעמדתו על אפס, זה בעצם הנחה בשיעור קבוע מהמחיר הכולל (כ-15% הנחה מהמחיר שכולל את המע"מ). ההנחה הזו היא בעצם מה שהמדינה נותנת לאותם זוגות. וככל שמחיר הדירה גבוה יותר, שיעור ההנחה גבוה יותר. אלמנטרי, זועק לשמיים, נובע מחשבון של כיתה ו' (נדמה לי שאז מתחילים ללמוד אחוזים) ואף כלכלן לא ישכנע אותי שזה לא כך.

 

רווח מיידי

בואו נמחיש זאת במספרים. ניקח שני זוגות, שניהם יוצאי צבא שזכאים לרכוש דירה שמחירה עד 1,600,000 שקלים עם מע"מ אפס. זוג אחד מבוסס, וזוג שני ממעמד הביניים. לכאורה, שניהם זכאים להטבה זהה. אלא שהזוג המבוסס יכול לגייס ללא קושי סכום של 1,356,000 שקלים (מחיר הדירה מעוגל לאחר הנחת המע"מ).

ברגע שבני הזוג המאושרים הללו חתמו על החוזה, הם התעשרו בן רגע ב-244,000 שקלים, סכום המע"מ שתעניק להם המדינה באדיבות שר האוצר לפיד (מעוגל, מעוגל). הצעירים המבוססים שילמו 1,356,000 שקלים, ובן רגע הפכו לבעלי נכס ששוויו 1,600,000. תשואה כה מהירה לא מזדמנת לך בכל יום, ולעתים גם לא כל החיים.

בני הזוג מהמעמד הבינוני לעומתם מצליחים לגייס רק 850,000 שקלים. סכום מכובד, אין ספק, בכל זאת חבר'ה איכותיים ממשפחות טובות בנות מעמד הביניים. גם הם יתעשרו במחי חתימה על הסכם לרכישת דירה. רק שאצלם המתנה שיקבלו מהמדינה צנועה יותר: 150,000 שקלים.

הנה לכם שני זוגות איכותיים שמראש היו בנקודת זינוק שונה בצאתם לחייהם הבוגרים. ועכשיו, בזכות המהפכה, הפער ביניהם גדל בעוד 94,000 שקלים.

ומה כשמדובר בעשירים של ממש מול, נהיה עדינים, בני המעמד הבינוני מינוס? העשירים יגייסו את הסכום ללא משכנתא ובלי ריביות, הבינוניים מינוס יגייסו עוד פחות כשהם נעזרים גם במשכנתא חונקת נושאת ריבית, והפערים יעמיקו עוד יותר.

 

החלשים לפריפריה

עד עכשיו דיברנו רק על בני זוג יוצאי צבא (לפחות אחד מהם) הזכאים לפטור ממע"מ גם על דירות יקרות יחסית, במחיר גג של 1.6 מיליון שקלים.

להצעה חלק נוסף: גם מי שלא שירת בצבא יהיה זכאי לפטור, אלא שאצלו מחיר הגג לדירה יהיה 600,000 שקלים. גם אם יעלה סכום זה ל-950,000 שקלים, כפי שדורש שר השיכון אורי אריאל, להפרדה הזו עלול להיות מחיר כבד מאוד לפריפריה: היא תוצף בתושבים שלא שירתו בצבא, כלומר בחרדים ובערבים.

הסיבה ברורה: רק בפריפריה אפשר למצוא דירות ראויות במחירים שכאלו. ומכיוון שהטבה היא הטבה ומעטים יוותרו עליה, הביקוש לדירות בפריפריה בקרב אוכלוסיות אלו יגדל מאוד.

יותר מזה. גם ליוצאי הצבא יש במסגרת מהפכת הנדל"ן תמריץ חזק מאוד לרכוש דירה במרכז, ולא בפריפריה. בואו ניקח זוג נוסף, הפעם ממעמד הביניים פלוס. הם התכוונו לרכוש דירת 4-5 חדרים במיליון שקלים בכרמיאל. אלא שעכשיו מגיעה מהפכת הנדל"ן, ובני הזוג שלנו עושים חושבים: עם המיליון שהצלחנו לגייס נוכל אמנם לרכוש דירה טובה יותר בכרמיאל, ולקבל מהמדינה מתנה ששוויה 180 אלף שקלים. אבל אם נעשה עוד מאמץ קטן, נגייס 350 אלף שקלים נוספים, נוכל כבר לרכוש דירת 4-5 חדרים ברעננה, ששוויה 1.6 מיליון שקלים. וזה שווה לנו. לא רק שנגור ברעננה, הרי אז נקבל מהמדינה מתנה בסך 244 אלף שקלים. אז למה שלא נקבל את המתנה המקסימלית? בדיוק לזה קוראים תמריץ. להתראות כרמיאל, שלום רעננה.

 

איפה כולם?

שתי ההשלכות האלו של תוכנית האוצר הן ברורות ומקוממות. אי אפשר לטעון, למשל, שמדובר בהטבה שיוויונית. לפיד טוען בלהט כי "מי שתורם יותר יקבל יותר, ולא אתנצל על כך". זה אולי נכון, אבל גם מי שעשיר יותר יקבל יותר.

קשה גם להתווכח על כך שהתוכנית נותנת תמריץ לרכוש דירה במרכז הארץ ולהעדיף אותו על פני הפריפריה; וברור כי הגבלת ערך הדירה למי שלא שירת בצבא תביא לפריפריה רבים מקרב אוכלוסיות הלא משרתים.

אז איך ייתכן שהטיעון הזה לא נשמע עד היום? איפה נציגי הפריפריה? איפה הארגונים החברתיים? מפליא, אבל עד כה שלושת הטיעונים שהעליתי כאן לא נשמע (לפחות לא נתקלתי בהם, ולא הצלחתי למצוא אותם גם בחיפוש די דקדקני באינטרנט). אני מקווה שהסיבה היא עניינית או טקטית, ולא חלילה אינטרסנטית. 

 

אייל כץ

טורים אחרונים

דילוג לתוכן