לקדש את החופש והסקרנות

ש"י עגנון (מתוך אוסף התצלומים הלאומי)

סוף אוקטובר, סופו של חודש תשרי. חודש חשוון כבר כאן, שיאו של הסתיו, החורף כבר מתדפק על דלתנו. אחרי החגים שמח!
בשבוע שעבר התחלנו לקרוא בתורה מבראשית, והשבוע פרשת נח סיפורי בריאת העולם ותחילת האנושות. נראה כי האדם שנברא ביום השישי וצאצאיו, אינם מפספסים שום בור ונופלים לכל מלכודת בתחילת דרכם ומשלמים על כך בסבל רב וביוקר. ניתן להבין את הפרשות הראשונות ואת חמשת חומשי התורה כולם באופן שונה: אדם וחוה, שנבראו בצלם אלוהים, הם יצורים מיוחדים במינם מובלים על ידי סקרנות ומקדשים את החופש ואת חופש הבחירה. לכן הם עוזבים את גן עדן, ומסיבה זו הם בוחרים את עץ הדעת ולא את עץ החיים. לכן הם גם בונים מגדל שראשו נוגע בשמיים, ומאותן סיבות ממש, בפרשת לך לך שנקרא בשבוע הבא, עוזב אברם את ארצו, מולדתו, ואת בית אביו, יוצא לחופשי ומחפש עולמות חדשים.
חמשת חומשי התורה מכוונים אותנו כיצד להשתמש בסקרנות בתבונה וכיצד לנהוג נכון בחופש ובחופש הבחירה, ולא להשתכר מהם. בדרך אנו לומדים שהסקרנות והשאיפה לחופש גובים מאתנו מחירים לא פשוטים, גורמים לנו לא פעם לעזוב את המוכר, הנוח, המשתלם, ללכת אל הלא נודע, לחקור, להעז, לחלום, להיכשל לברוא מחדש.
להבנתי התורה מכוונת אותנו לשאוף לחופש, אפילו לקדש אותו, להיות סקרנים, לשאול, להטיל ספק, לא לקבל כמובן מאליו, להתמודד עם מי ועם מה שאיננו יודעים. במילים אחרות: להכיר בארעיות עולמנו ובארעיות מה שאנו יודעים אודותיו. ומפני שעולמנו ארעי ודעתנו אותו ארעית, הוא עודנו עולם מיסתורי, מרתק ומעניין, עולם של תיקון הדעת ואפשרות בריאה מחדש.
גם לוח השנה היהודי מכוון אותנו. אחרי שחגגנו יום הולדת לבריאתו של העולם בראש השנה, אחרי שערכנו חשבון נפש וביקשנו סליחה ומחילה בעשרת ימי תשובה וביום כיפור, אחרי ששמחנו בחג הסוכות והוספנו שמחה בשמחת תורה, לפנינו אחד עשר חודשים לעשייה, לתיקון, למחקר, ללימוד, לשאלה ואפילו לבריאה מחדש. ספר הספרים, ההיסטוריה האנושית וההיסטוריה של עמנו מלמדים אותנו שהמשמעות האמתית אינה בעולם החומרי.
הימים של אחרי החגים מזמנים לנו השנה שוב בחירות לכנסת. שתהיה לכולנו בחירה מוצלחת! כעת פנינו קדימה לעבר המשכה של שנת תשפ"ג, אתגרים רבים לפנינו, שתהא שנה טובה ומוצלחת.
אסיים בברכת מועדים לשגרה ובשירה של נעמי שמר "התחדשות אחרת".
קריאה נעימה!

התחדשות אחרת / נעמי שמר

עייפות בלתי מוסברת.
פיק ברכיים לא מובן
צל שרב על כל הדרך,
ואבק לבן
אבל עודך משווע
לגשמי ברכה
עוד רחוקה מנוחתך

אחרי החגים יתחדש הכל.
יתחדשו וישובו ימי החול
האוויר, העפר, המטר והאש
גם אתה,
גם אתה,
תתחדש.

בגנך פורחים לפתע
עץ הפרי ועץ הסרק
ועץ החלומות
ועץ הטוב והרע
ומוטלים כל כליך
בחצר ביתך
לא נשלמה מלאכתך

אחרי החגים יתחדש הכל…

במסע שלא נגמר
בין שדות הצל ושדות האור
יש נתיב שלא עברת
ושתעבור
שעון סמוי מן העין
מצלצל לך
לא נשלמה אהבתך

אחרי החגים יתחדש הכל.
יתחדשו וישובו ימי החול
האוויר, העפר, המטר והאש
גם אתה,
גם אתה,
תתחדש.

דילוג לתוכן