ללכת בעקבות הריח

אליסה כרמי נולדה לאב בריטי ואם תאילנדית, ובאופן טבעי התמקמה עם משפחתה בידפת, שם היא מייצרת נרות ריחניים, שמנים אתריים ומוצרי בישום נוספים

יסלחו לי מצקצקי הלשון, אני מאלו שאוהבות את יום האישה. מה רע בקצת תשומת לב? אם הוא מגיע בפוקוס הנכון, בתאורה ובזווית מחמיאים, אני לגמרי בפנים. ולפיכך, כששמעתי מחברה על אישה מיוחדת שמייצרת שמנים אתריים ריחניים ומיוחדים, כבר הייתי בכיוון הסטודיו שלה בידפת. מה יותר מתאים ליום הזה, מאישה שמפנקת נשים במוצרים נעימים וריחניים?

קוראים לה אליסה כרמי, כל חייה עסקה באומנות ועיצוב, והתמחתה בעיקר בעיצוב טקסטיל. מאז שהייתה ילדה אהבה נרות. במיוחד נרות ריחניים. בשנת 2018 החליטה ללמוד כיצד מכינים נרות ריחניים ומשם המשיכה לסבונים, מפיצי ריח ועוד מוצרים המבוססים כולם על צמחי הגליל. הסטודיו שלה אפוף בריחות נעימים של שמן זית כתית מעולה בכבישה קרה, ושל צמחי תבלין ומרפא שצומחים בגבעות הגליליות.

יש לה מראה אקזוטי והעברית שלה שזורה בהרבה אנגלית. הבנתי, גאונה שכמותי, שהיא לא צברית טיפוסית. "אני מיקס של אמא תאילנדית ואבא אנגלי", ענתה לשאלתי. "אני פה בגליל עם כל משפחתי, ילדיי ובן זוגי". לעסק שלה קוראים "במביקה", וההסבר פשוט. "זהו שם ילדותי", היא מחייכת, "ככה כינו אותי בתור ילדה שגדלה באירופה עם משפחה במזרח הרחוק. אני מיקס של מזרח ומערב והתמקמתי דווקא פה בגליל, ביישוב מקסים שמאפשר לי לייצור ולחיות קרוב לטבע".

יֹדְפַת הוא מושב שיתופי הנמצא בגוש משגב שבגליל התחתון, צפונית לאתר בו הייתה מצויה העיר הקדומה ידפת. בשנת 1958 נוסד גרעין היישוב, שחבריו כונו "שכטריסטים". השם ניתן להם בשל היותם מתלמידיו של ד"ר יוסף שכטר, המורה הרוחני מבית הספר הריאלי בחיפה, אשר הטיף לרוחניות יהודית הנוצרת על ידי עדה יוצרת. היישוב גדל והתפתח מאוד, לחלק מהקהילה ביישוב ישנה זיקה לשיטת החינוך האנתרופוסופית הדוגלת בין השאר בחיבור לטבע ולמלאכות מסורתיות.

גם תהליך הייצור אצל אליסה הוא בשיטה מסורתית, ביתית. היא התחילה ללמוד ולתרגל את התחביב במטבח שלה, ובהדרגה העיסוק גדל והתפתח לעסק. די מהר גם העסק התפתח, ממקום שמייצר נרות בלבד, לליין של מוצרים ובהם סבונים טבעיים ומוצרי בישום נוספים. בשלב מסוים הצטרפה לאליסה ביתה, שכיום משמשת כאחראית על כל מחלקת הסבונים. "עכשיו אנחנו שותפות בסטודיו החדש שלנו, שהוא בית מלאכה להכנת נרות, סבונים ומבשמים. אין שמחה ממני ש'במביקה סטודיו' הפך להיות עסק משפחתי נשי. כל העיצובים והאריזות גם הם מעוצבים ומודפסים בסטודיו, כך שלמעשה כל חלק בייצור המוצר קורה באותו מרחב".

חוש הריח האנושי נתפס לעתים כעניין לאנינים, וקצת פחות חשוב לאדם מחושים אחרים כמו ראייה, שמיעה, טעם ומישוש. אבל למעשה, יש לו חשיבות רבה. הנה כמה עובדות על חוש הריח:

  • כ-80 אחוז מטעמו של האוכל נקבע על ידי חוש הריח.
  • באף האנושי קיימים כ-6 מיליון קולטנים, המתחלקים לכ-400 טיפוסים שונים. משך החיים של רצפטור הוא כ-60 יום.
  • חוש הריח משפיע לא מעט על החלטות שמקבלים בני אדם כמו בחירת מאכלים, ואף בחירת בני זוג.
  • על פי מחקר של ד"ר לביא סקונדו וד"ר קובי סניץ מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן, לכל אדם יש תפיסת ריח ייחודית, שניתן להבדילה מזו של אדם אחר.

"על טעם וריח אין להתווכח", אומרת הקלישאה הידועה, ומסתבר שהיא מוכחת מדעית. אז בפעם הבאה שאתם מריחים סבונים, שמנים אתריים או בשמים ומאתרים ריח שמוצא חן בעינכם, סימן שהוא מתאים לכם ולתפיסת הריח הייחודית לכם.

במבמיקה סטודיו, המעגל 13 ידפת, 04-9800202, 052-7252777, www.bambicastudio.com

רינתה בדרכים - רינתה בלסון

הכותבת היא תושבת הכפר ואוהבת גליל. המדור ימליץ על מקומות, נשים ואנשים ששווה לבקר

טורים אחרונים

דילוג לתוכן