להכניס אור לימים חשוכים

סוף חודש שבט ותחילתו של חודש אדר, ו"משנכנס אדר מרבים בשמחה". גם הטבע סביבנו מרגיש בשמחה, ובארצנו כבר מרגישים בעת הזו את סופו של החורף ומבחינים בתחילת הלבלוב של האביב. הפריחה מרהיבה וכתמי צבע עזים מעטרים כל פינה.

אנו עדיין בשיאו של החורף, וברחבי העולם מתקיימים פסטיבלים שונים עם מכנה משותף: הכנסת אור לימים החשוכים, הוספת חום לקור ודאגה לכך שהשדים והרוחות של החורף לא יפגעו בנו חלילה. לפני שבוע ביקרתי בפסטיבל כזה בעיירה פרניק שבבולגריה. בקור העז ובשלג צעדו אלפי אנשים מרחבי הבלקן לבושים במסיכות ענק מפחידות ולבושים בלבוש עור ופעמונים גדולים ומרעישים, כשהמטרה המרכזית היא גירוש רוחות החורף.

פסטיבלים דומים מתקיימים ברחבי אירופה בעונה זו. הידועים שבהם הם פסטיבל המסיכות של ונציה, הפסטיבל בבאזל, הקרנבל בלוצרן ועוד. וגם אצלנו יש עוד מעט פסטיבל מסיכות – פורים.

בחודש אדר אנו מציינים מספר אירועים ומועדים. י"א באדר, יום תל חי שהפך להיות לסמל לגבורה ולאחיזה בקרקע וקבע במידה רבה את האתוס שלנו כאן בארץ. יום האישה הבינלאומי, מועד שמצוין בארץ בשנים האחרונות ומזכיר לכולנו עד כמה התקדמנו בנושא השוויון בין המינים וכמה דרך יש לנו עוד לעשות.  חג פורים, החג השמח ביותר בלוח השנה, מתקשר לשני המועדים הקודמים. מעשיו של מרדכי דרשו אומץ וגבורה רבים וגיבורת סיפור פורים, אסתר, מלמדת אותנו מהו מעמד האישה אפילו בימי קדם.

מגילת אסתר, שהיא אחת מחמש מגילות, מספרת את סיפור ניסיון השמדתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש (יש המתארכים אותו לשנת 482 לפנה"ס), והצלתם. מאורע זה, לפי המגילה, שימש יסוד לקביעת חג הפורים. במרכז המגילה עומדת מזימתו של המן להשמיד את כל היהודים, כשמולו עומדים מרדכי היהודי ובת דודו אסתר, אשר נבחרת בתחילת הסיפור להיות למלכה, ובזכות מעמדה ותושייתה מצליחה יחד עם מרדכי לסכל את מזימתו של המן. למרות שחז"ל כללו את מגילת אסתר בתנ"ך, יש בתלמוד הבבלי רמזים לכך שהחכמים התלבטו האם לכלול את מגילת אסתר בין כתבי הקודש. לשמחתנו, נכללה לבסוף המגילה בתנ"ך וכך אנו יכולים לשמוח מידי שנה ולהיזכר בסיפור המגילה.

אסיים בשירו של דודו ברק "חגיגת אביב" ובתפילה לעוד גשמים רבים ושמחה רבה.

קריאה נעימה וחג פורים שמח

 

חגיגת אביב / דודו ברק

בחרמון נמס השלג
בחצי הלילה
בחרמון זורם לו פלג
בחצי הליל.
אבא שם על הר השלג
בחצי הלילה,
שר שירים על נס ופלא
עם כל ישראל.

האביב שוב צוהל
ואיתי משתולל,
איזה לילה, איזה לילה
איזה לילה, איזה ליל.

בבקעה תמר פורח
בחצי הלילה,
הירח שם זורח,
בחצי הליל.
שם אחי ודאי שומע
בחצי הלילה,
את שירנו השמח
כאן בישראל.

האביב שוב צוהל…

במדבר הולך החושך
בחצי הלילה,
שקט הס בארץ גושן
בחצי הליל.
לדודי עיני נחושת
בחצי הלילה,
וגם הוא חוגג כמו ש…
כל בית ישראל.

האביב שוב צוהל…

ואני יושב בבית
בחצי הלילה,
עם נרות וגביע יין
בחצי הליל.
וכוכב מאיר עיניים
בחצי הלילה,
לי מוסר ברכת שמיים
ולכל ישראל.

האביב שוב צוהל…

דילוג לתוכן