בין יאוש לתקווה

מה שמדכא ומייאש תוקף ומכה בנו כמעט בכל רגע. מזל שפה ושם יש כמה נקודות אור, שבזכותן אולי יהיה פה פעם טוב

אז אמריקה משתגעת ושוקלת ממש ברצינת לבחור כנשיא יצור גס, בור, גזעני ובוטה כמו דונאלד טראמפ. לך תדע, עד ששורות אלו רואות אור יש מצב שהאיש האלים והחשוך הזה זכה שם בבחירות ונושא עכשיו בתואר "מנהיג העולם החופשי".

***

המנהיג שלי עסוק בעיקר במניפולציות תקשורתיות, פליק-פלאקים וספינים ובהישרדות פוליטית. ומי שנחשף לתגובה של לשכתו (זה תמיד "נמסר מלשכת ראש הממשלה", אף אחד לא לוקח אחריות אישית על הציטוטים) לתחקיר ששודר השבוע בתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, שמע טקסט אלים, משתלח, בוטה ורווי שינאה כלפי דיין, התקפה אישית נוראית מהסוג שגורם לך לשפשף את העיניים ולצבוט את עצמך: זו תגובה שמוציאה לשכה של ראש ממשלה?

***

יו"ר הקואליציה דוד ביטן אומר בלי למצמץ ש"רצח רבין לא היה פוליטי".

***

וזה עוד טוב, כי הוא לפחות מודה (בשלב זה בכל אופן) שבכל זאת היה רצח. חברת מפלגתו, השרה מירי רגב, הטעימה בראיון לחנוך דאום ש"רבין קרא למתנחלים סרטן, ולא קרה לו כלום". אמיתי, חפשו ביוטיוב "מירי רגב לא קרה לרבין כלום".

זה קרה איפשהו ב-2014, ועכשיו אותה אישה חסרת תרבות מכהנת כשרת התרבות שלי. ואפילו אם פה ושם היא עושה דברים שיש בהם היגיון, בדרך היא מחריבה, מסכסכת, מפלגת ומוציאה את כולנו לתרבות רעה.

***

הסיכוי להסדר מדיני, או אפילו לתחילתו של תהליך מדיני, נראה קלוש מתמיד.

***

הקנאות הדתית גואה במערב ובמזרח. גם אירופה וארצות הברית עלולות להיסחף בזרמים דתיים הרסניים, מוסלמים ונוצרים.

***

הקטל בדרכים משתולל. עוד ועוד בני אדם נהרגים בגלל מחדלי הממשלה והתנהגות פושעת של נהגים.

***

לצעירים ממעמד הביניים אין כמעט סיכוי להגיע לדירה בכוחות עצמם.

בעצם גם לא עם עזרה משמעותית של ההורים.

***

בבית הכלא יושבים נשיא לשעבר שאנס וראש ממשלה לשעבר שרימה וקיבל שוחד.

בממשלה מכהן אסיר לשעבר, שישב אף הוא על עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

***

הטלוויזיה מתבהמת. אנשים קצרי רוח. השיח בוטה, רדוד וחסר סבלנות. איש אינו מקשיב לרעהו, ובאופן כללי קשה לראות את האור.

 

***

קשה?

בשביל זה אני פה. במקביל לכל הסחלה הזה שתוקף אותנו יום יום, מכל כיוון וכמעט מכל מקום בעולם, אני מנסה לראות גם כמה נקודות של אור.

***

הגליל המערבי הוא בכל זאת שמורת טבע קטנה של חיים ביחד. יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים מתרועעים אלו עם אלו מידי יום כעניין שבשיגרה, אפילו בלי לשים לב מי הוא מה ולעצם העובדה. משקעים עוד קיימים, המתח צץ לעתים ולרוב הבסיס לקשרים הוא עסקי או מסחרי. אבל גם קשרי מסחר זה לא מעט, ולצדם נרקמים גם קשרי חברות. בנאלי, אבל זו אולי הוכחה שאפשר לחיות בשלום.

***

תנועת "נשים עושות שלום" צוברת תאוצה. המצעד מהשבוע שעבר רמז שלא מדובר בתופעה חולפת. עם הרצינות שלהן, הנחישות, ההצטרפות של נשים גם ממיגזרים לא מובנים מאליהם, הרקורד של חלק מהן בשינוי עמדות של ממשלה, וההיסטוריה כולה שמלמדת שנשים השיגו פעמים רבות את מטרתן – כל אלו מעוררים תקווה. פתאום נראה שיש בכל זאת סיכוי לשינוי, ולו בזכות אותה תנועה שלרגע נדמתה כקוריוז.

***

יש המון ארגוני מתנדבים שעושים דברים טובים באמת מתוך תחושת שליחות וכוונה לתרום לעתיד טוב יותר. והם עושים את זה עם חזון ומעוף, ובמגוון תחומים שכוללים יחסי יהודים ערבים, טיפוח מנהיגות, יוזמות ציוניות, בריאות, עזרה לשכבות חלשות ועוד ועוד.

***

תנועות הנוער עוד חיות ובועטות. בהן וגם מחוץ להן יש עדיין בני נוער שגדלים על ערכים שהם מעבר להגשמה עצמית, הצלחה, כסף וצבירת כוח ועוצמה.

***

אלפי בני נוער, כמעט מכל המיגזרים, מתנדבים לשנת שירות. שנה של תרומה לקהילה על חשבונם האישי בשורה של פרויקטים ובמגוון תחומים.

***

ליאור שליין עדיין מדברר אותי בטלוויזיה. נכון, רק בערוץ 10, אבל זה עוד נחשב.

***

סתיו שפיר, מירב מיכאלי, מירב בן ארי – גם בפוליטיקה יש אנשים אמיתיים.

***

תומר הימן עוד עושה סרטים, אגי משעול עוד כותבת שירה ואסתר רדא כותבת ושרה.

***

ואם כל זה לא נותן בכל זאת איזשהו שביב של תקווה, תמיד אפשר לברוח לליגת האלופות או לעוד פרק בפארגו 2.

אייל כץ

טורים אחרונים

דילוג לתוכן