תוכנית הפארק האקולוגי: מחמאות וביקורות

המצגת שהגישו המתכננות כוללת גינת פרפרים, בריכת חורף אקולוגית, כיתת לימוד בטבע, פינת ערסלים ועוד. לצד קולות מברכים, חברי סיעת הירוקים אספו מספר רב של ביקורות נוקבות
כותב: עודד שלומות, כפרניק
מתוך המצגת: הדמיה של בריכת החורף עם פסל שרק במרכזה (מצגת: דפנה דרורי ושי-לי איגנר-ברג, "ליגמ פרויקטים סביבתיים")
מתוך המצגת: הדמיה של בריכת החורף עם פסל שרק במרכזה (מצגת: דפנה דרורי ושי-לי איגנר-ברג, "ליגמ פרויקטים סביבתיים")

בתחילת החודש התקיים במארג מפגש תושבים בו הוצג "פארק האגדות האקולוגי בכפר ורדים", שיוקם בוואדי מתחת למארג (בין רחובות תבור, מירון וסער).
ראש המועצה, אייל שמואלי, אמר בדבריו כי הבסיס להקמת הפארק הוא הרצון לחבר בשבילי הליכה ועניין את השלבים א’ ו-ב’ לשלב ג’ ההולך ונבנה. הוא ציין כי בכוונת רשות הטבע והגנים להכריז על חלקו הגדול של נחל יחיעם (מתחת בית העלמין ושלב ג’) כשמורת טבע, ויתכן והדבר יקשה על הקמת שביל המשך לשלב ג’, כפי שתוכנן בתחילה. שמואלי הדגיש כי הפארק מבוסס על אלמנטים טבעיים ותוכנן בליווי יואב ניצב וטוביה ארז מסיעת הירוקים במועצה, וקרן דרוקמן אדיב יו”ר ועדת איכות סביבה. לצורך הקמתו לא יכרתו עצים, תיאסר הדלקת אש בתוכו והוא ישמש לחיבור מערכת החינוך והקהילה לאג’נדה האקולוגית.
המתכננות, דפנה דרורי ושי-לי איגנר-ברג, מחברת "ליגמ פרויקטים סביבתיים בע”מ", הציגו את עיקרי התכנית המבוססת על שבילי הליכה צרים המחברים מספר מתחמי פעילות ועניין. הפארק יכלול גם שימוש בפינות צל ו"זולות", מקבצי עצים, טראסות מסורתיות, מסלע מקומי, נופי מים ונוף פתוח. שטח הפארק הוא כ-85 דונם, אולם הפיתוח יהיה של חלק קטן מהשטח.
בפארק מתוכננות מספר פינות: גינת פרפרים, ארץ האבנים (סלעים טבעיים מעניינים), פינת ערסלים, יער הפיות, האורן המכושף, כיתת חוץ, בריכת חורף אקולוגית ופינת מחנאות. לאורך השבילים יוצבו אלמנטים של יצירה מקומית, בולי עץ לדילוג, תיבות קינון, "שביל האבנים הצהובות" ודמויות מעולם האגדות. תיאסר כניסה של רכב ממונע לפארק והוא ישולט באופן המתאים לאופיו.
בתכנית להקים "קבוצת נאמני הפארק" ולחבר קבוצות בקהילה ובמערכת החינוך לשמירה ותחזוקת המקום.
מהנדס המועצה, נועם מסד, אמר כי בקרוב יצא מכרז להקמת הפארק ומעריך זמן עבודה בשטח של 3-4 חודשים. הוא הדגיש כי הפיתוח יהיה מינימלי, עם כלי עבודה קלים ובפיקוח צמוד. עלות הפרויקט: כמיליון שקלים שאושרו כתב”ר במועצה.

ביניים ביניים

במפגש במארג השתתפו 15 תושבים בלבד, כולל בעלי תפקידים מהמועצה והמתכננות. 25 תושבים צפו בזום. המשתתפים העלו רעיונות מצידם ובהם שילוב פעילות צפרות וצילום בבריכת החורף, חיבור לשביל למצפור גיא, הוספת אלמנט של אמפי קטן, חיבור לואדי הקסום ועוד.
הביקורות על התוכנית המוצעת הגיעו לחברי סיעת כפר ורדים ירוק כשבוע לאחר המצגת.
האדריכל דוד רנוב, שבעצמו חתום על תכנונם של מספר פרויקטים אקולוגים, החמיא למתכננות – "ניכר שהמתכננות אוהבות את עבודתן ומשקיעות מאמץ, חשיבה וידע בתכנון", אך לאחר המחמאות ציין מספר נקודות לביקורת: "(קיימת) תערובת שלא מתחברת בין נושאים אקולוגיים נטו לבין גחמות תרבותיות כגון: בריכת החורף וסיפורי אגדות. אם הגישה היא אקולוגית אז בבקשה להשקיע את המאמצים 100 אחוז בפתרונות אקולוגיים. ברגע שמכניסים נושא נוסף שאינו קשור אז התוצאה נראית מביכה ונתונה לפרשנות אישית של היוצר\ת, אך מנוגדת לרצון הקהילה ליצור פארק אקולוגי, כיוון שהכנסת אלמנטים תרבותיים סמליים כגון דמויות מלאכותיות – בובה של שרק, או רוחות רפאים אינם בעלי ערך אקולוגי".
על בריכת החורף כתב: "מניסיוני בגן האקולוגי במשגב, בו יצרנו שלוליות חורף, השלולית מביאה יתושים, שמביאים עובדי מועצה המחסלים את היתושים באמצעות רעלים שאינם ברכה לבריכה. יש פתרונות, אך לפני שמשקיעים כסף ואנרגיה צריך לתת פתרון או תקציב לתחזוקת המקום".
טענות נוספות שהעלה רנוב היו לגבי הנגישות לגינת הפרפרים, חוסר הקשר בין הדמויות והאגדות לנושא האקולוגי, ואף לגבי רעיון המחנאות וכיתת החוץ, לגביהם טען: "רעיון מבורך, אם מכריזים על מקום שנועד בעיקר להומו ספיאנס לשהות בטבע".
עדי וישראל גרינפלד, מוותיקי הכפר, כתבו בין השאר: "אנו מאמינים שצריך להשאיר שטחים פתוחים עם צמחיה טבעית גם אם סבוכה וחלקה לא נגישה, זאת לטובת הדורות הבאים. העקרונות המצוינים בשולי התמונות במצגת של קיום ושילוב טבע בחיי היום יום מתקיימים בכפר ורדים החל מהקמתו. כפר ורדים היה מהראשונים שהפעילו תכניות אלו, בלימודי חנ”ס (חינוך סביבתי) במסגרת בית הספר היסודי, בלימודים משלימים כמו חוגי סיירות ועוד".
ביקורות נוקבות נוספות כתבו גם עדנה פישר ("נראה שיש טעות בשם הפארק, הוא נראה יותר כפארק הרפתקאות וגם ככזה אינו מלהיב במיוחד"); ואביבה קרבונרה שכתבה: זה אזור מחיה ומעבר לחיות הבר וכן גם לעדר העיזים הרועה בו באופן קבוע ולכן יש להתחשב בראש ובראשונה בהישרדות שלהם ואח”כ בפיתוח מתחמים לצרכי האדם. כבר מן השם שניתן לפארק מבינים שההכוונה היא לילדים ונוער וככל שמעמיקים בלימוד התכנית הדברים מתבהרים יותר. לא נראה לי שדווקא הפארק הזה צריך 'להימכר' לצעירים. נראה לי שראוי יותר להתייחס לאזור כפארק אקולוגי שבו כלל האוכלוסייה לומדת על המרחב הסובב אותה".

מה הלאה
ביום שלישי האחרון, לאחר שליחת העיתון לדפוס, דנה הנהלת המועצה בפרויקט, והחליטה אם להמשיך במתווה המתוכנן או לשנות אותו.

 

דילוג לתוכן