שיווי משקל בגיל השלישי – מפתח לאיכות חיים

שיווי משקל הוא היכולת של הגוף לשמור את מרכז הכובד שלו מעל בסיס התמיכה של הגוף. שיווי משקל הכרחי לבני אדם לשם תפקוד תקין. ככל שהגיל עולה ואנו מזדקנים, חלה ירידה ביעילות מערכות הגוף השונות שתפקידן שמירה על שיווי המשקל. הראייה מתדרדרת, מהירות התגובה יורדת משמעותית וכך גדלה הסכנה לאיבוד שיווי משקל, בעיקר אם לא שומרים על גוף בריא ופעיל.
מקצועי כושר \ יעל גילור כהן

הסכנות באיבוד שיווי המשקל

סכנות ישירות: נפילה, מעידה וחבלה. מהן עלולה להיגרם ירידה בתפקוד, ירידה בעצמאות וכתוצאה מכך גם במצב הרוח.

סכנות עקיפות: הימנעות מהליכה ומפעילות גופנית, ישיבה ממושכת, חשש לצאת מהבית, ובסך הכל ירידה משמעותית בתפקוד, דבר המשפיע על איכות החיים.

על פי נתונים ממחקרים אחרונים, אחד מכל שלושה אנשים בני 65 ומעלה נופל לפחות פעם בשנה. 10% מקרב הנופלים שוברים את עצמותיהם, פורקים מפרקים או סובלים מפציעות חמורות.

קרוב למיליון מבוגרים מעל גיל 65 חיים בישראל. שימו לב כי שליש מהם נופלים לפחות פעם אחת בשנה! חשוב שתדעו כי הנפילה הראשונה היא אזהרה לנפילות נוספות שעלולות לבוא בעקבותיה.

רק מחצית מקרב הנופלים מחלימים באופן מלא. רובם מאבדים את היכולת לתפקד באופן עצמאי והם נדרשים להשגחה מתמדת ולעזרה.  לכן, סכנת שברי הנפילה הופכת להיות איום מהותי, מולו מתמודדים בני הגיל השלישי.

מסיבות אלו הטיפול בירידה בשיווי המשקל הוא חיוני. מי שמרגיש שחלה ירידה ביכולת ההליכה והיציבה שלו ובשמירה על שיווי המשקל, צריך להיות כמה שיותר מיידי וממוקד במטרה להחזיר את הביטחון בהליכה, ביציבה ובפעילות.

 

יכולות קוגניטיביות ונפילות

קיים קשר בין נפילות לבין יכולות קוגניטיביות, כגון קשב וריכוז. נפילות עלולות להתרחש כאשר קיימת תחרות בין משאבים קוגניטיבים לבין משאבי התנועה.

דוגמה מחיי היומיום: אדם מבוגר ממהר לענות לטלפון המצלצל בחדר השני. דעתו מוסחת בשל הצלצול המתמשך. הוא ממהר לחדר הסמוך. תנועותיו איטיות ותשומת הלב שלו המופנה לפעולה אחת, ולכן הוא מתקשה לעבור למשימה אחרת הנדרשת ממנו. במצב זה קיים סיכון גבוה לנפילה.

 

איך משפרים שיווי המשקל

ניתן לשפר שיווי משקל באמצעות פעילות גופנית המשלבת את כל מערכות שיווי המשקל. מערכת הראייה: עיניים מביטות לקבלת אוריינטציה. המערכת הווסטיבולרית – מערכת החישה הממוקמת באוזן התיכונה, מערכת המספקת למוח מידע על תנועות הגוף והראש ועל מיקום הגוף. המערכת הפרופריוצפטית – מערכת המורכבת מחיישנים הפזורים במפרקים ומשדרים למוח את מצב הגוף ביחס לסביבה. זוהי מערכת החישה התנועתית, התחושה הפנימית של הגוף באמצעותה המוח מפענח את תנועות חלקי הגוף.

שילוב מערכות אלו מאפשר לנו לקבל מידע על מנח הגוף בכל רגע נתון. כך אנו מרגישים אם אנו עומדים במקום או צועדים, האם אנו נמצאים על משטח יציב או משטח רעוע, האם הגוף שלנו עומד יציב במרכז או נוטה לצד כלשהו.

מידע זה שמתקבל מאפשר תיקון והתאמה של תנועות הגוף בכדי לשמור על שיווי המשקל.

 

איך מונעים נפילות

תרגול נכון ומדויק יוכל  לשפר את  שיווי המשקל ואת מהירות התגובה. בנוסף לתרגול זה, נקפיד לשלב תרגול חיזוק וסיבולת השרירים, טווחי תנועה וגמישות וכוח מתפרץ. תרגול שיווי משקל יחד עם משימות קוגניטיביות ישפרו את היכולת לחלק את הקשב בין משאבים קוגניטיבים ובין משאבי תנועה.

דוגמאות לתרגילים שניתן לבצע בבית (יש לתרגל כאשר מרגישים טוב, ללא סחרחורת):

יש לעמוד ליד כסא יציב לשם תמיכה. לבצע כל תרגיל חמש פעמים באיטיות, עם מנוחות ביניים. בסיום התרגיל ברגל אחת, לבצע גם ברגל השנייה.

  1. עמדו על רגל אחת באופן רציף, עמידה סטטית משך 30 שניות תוך אחזקת משענת הכסא שלצידכם. נסו לעמוד ללא תמיכה, אפילו למשך שניות אחדות. נסו להפנות את המבט מצד לצד, תוך כדי עמידה על רגל אחת.
  2. עמדו בפיסוק קל תוך אחזקת משענת הכסא שלצידכם. הרימו רגל אחת כפופה והורידו אותה לאט.
  3. עמדו על רגל אחת תוך אחזקת משענת הכסא שלצידכם. נסו להניע את הרגל המורמת קדימה ואחורה.

 

 

הכותבת היא מאמנת כושר לגיל השלישי, מוסמכת מכון וינגייט, ומנחת חוג שיווי משקל במועדון הזהב בכפר ורדים 050-5877356

דילוג לתוכן