רב זכויות

אמתי קורן מכפר ורדים הוא האיש שעומד מאחורי אתר 'כל זכות', המנגיש לציבור הרחב זכויות במאות תחומים, מתעסוקה, אבטלה ובריאות ועד להט"בים, מילואים ופגועי נפש. תקופת הקורונה הפכה את האתר למצרך חיוני במיוחד
כתב וצילם: אייל כץ

אם חיפשתם בתקופה האחרונה בגוגל את אחד מהביטויים הבאים: זכויות בחל"ת, סיוע לעצמאים, פעימה שנייה, חופשת לידה בקורונה ועוד עשרות ביטויים אחרים הקשורים בתקופה ובזכויות בכלל, סביר להניח שהגעתם גם למידע שהמופיע באתר "כל זכות", www.kolzchut.org.il.

עשר שנים אחרי היווסדו, וביתר שאת בעידן הקורונה, נחשפים גולשי האינטרנט לעוצמה ולחיוניות של האתר הזה, שנולד בעצם בכפר ורדים. עוד לפני משבר הקורונה נעזרו מידי חודש למעלה ממיליון משתמשים במידע המקיף שמופיע באתר, אומר אמתי קורן, המנכ"ל ומייסד האתר, אבל מאז פרוץ הקורונה משימת התיווך בין האזרח לממסד התגלתה אפילו כיותר הכרחית משידענו, והנגשת זכויות לציבור הפכה למהותית וקריטית.

בזכות החוצפה

"כל זכות" נוסדה ב-2010 ע"י ארז פרלמוטר (יו"ר) ואמתי קורן, מנכ"ל הארגון.
קורן (64) נשוי לסמדר אב לשלושה וסב לשניים, נולד בירושלים. בשנת 1983 עבר למעלות ומשנת 2003 הוא תושב כפר ורדים. לחלק מתושבי האזור הוא זכור אולי כ"רוכב האופניים לתפן". בין השנים 1991 ל-2008, במשך 17 שנה, אולי בהשראת סמל היישוב, רכב מביתו לאזור התעשייה, שם ניהל את מרכז הפיתוח של Astea ובהמשך את חברת תפנסופט, שנמכרה ב-2006 לחברת מרקורי. "במסגרת הסכם המכירה הייתי מחויב להמשיך בחברה עוד שלוש שנים", הוא מספר השבוע לא-לה כפר. "מה שנקרא 'אזיקי זהב'. אבל כשהסתיימו שלוש השנים החלטתי שאני רוצה לעשות משהו טוב לעולם".
וכך, בשנת 2009 מחליט קורן לעבור לעולם החברתי ולהביא אתו את ניסיונו בתחום  של יזמות טכנולוגית. הוא התייעץ עם הקולגה ארז פרלמוטר, תושב רמת גן, שזיהה את הצורך של תושבי ישראל במידע על זכויות, וביחד הם גיבשו חזון: הקמת אתר שיציג את המידע על כל הזכויות בכל תחומי החיים, ויציב במרכזו את האזרח, צרכן הזכויות, כך שגם יכיר את זכויותיו וגם יבין כיצד לממש אותן. הרעיון היה לעשות זאת בשפה פשוטה, בעברית ובערבית.
היציאה לדרך היתה כמו בסטארט-אפ: צוות קטן ומחויב העובד מהבית ועם תמהיל "גלילי" חזק. כיום, אחרי 10 שנים, "כל זכות" היא כבר ארגון "גדול" (17 עובדות ועובדים) שפועל בעיקר מתל אביב ("ומהרכבת", מציין קורן), ושירת בשנה הקודמת כחמישה מיליון ישראלים, רבים מהם משתמשים נאמנים, וזה כולל אנשי מקצוע כמו עובדים סוציאלים ואף משפטנים.
לדברי קורן אתר "כל זכות" ייחודי ברמה עולמית בכך שהוא מיישם מודל הנגשה של תכנים שעד להקמתו היו זמינים בעיקר למשפטנים ולמומחים: "המידע ב'כל זכות' ברור ופשוט, משתדל להניע את הקורא לפעולה ומוצג בפורמט קבוע: למי מיועדת הזכות, כיצד אפשר לממש אותה, מה ניתן לעשות כאשר היא נשללת, אלו זכויות נוספות מגיעות לאותו אדם, ואלו ארגוני סיוע יכולים לעזור. באתר מעל ל-6,400 ערכים בעברית ומעל 75% מהם כבר מתורגמים לערבית".

– אתה אומר שזיהיתם את החוסר. יש לך דוגמה? חיפשת זכות כלשהי ולא הצלחת למצוא?

"זה אולי רומנטי, אבל לא זכור לי סיפור כזה. בשנת 2009 האתרים הממשלתיים לא היו מוכווני גולש. הם בעיקר ציטטו חוקים ותקנות, ופחות חשבו על האזרח כמקבל שירות. היה ברור שיש בעיה אמיתית של ארגון מידע, ניהולו והנגשתו. הגורם המרכזי זו החוצפה שלנו. שנינו לא באנו מהמשפט או מהעבודה הסוציאלית, ומה שעשינו זה לקחנו מידע משפטי והנגשנו אותו. היום, למרבה האירוניה, גם משפטנים נעזרים באתר".
צוות האתר פיתח מומחיות מיוחדת ב"תרגום" מקור המידע המקצועי על זכויות (חוקים, תקנות, חוזרי מנכ"ל ופסיקות בתי משפט) משפה משפטית ל"עברית מובנת לציבור", ובהמשך לתרגום מקצועי לערבית.
מעבר לכתיבה הראשונית של מידע חדש, האתגר הגדול הוא שמירה על דיוק המידע ועדכונו השוטף. כיום עוסקים במלאכה שמונה עורכים, שנהנים גם משיתוף פעולה פורה עם משרדי ממשלה, ובמיוחד משרד המשפטים. צוות האתר מסתייעמצוי בקשרי עבודה גם עם מומחים בתחום ועם ארגונים בחברה האזרחית. במקביל, האתר מזמין את הגולשים לסייע לעדכון המידע דרך מנגנונים של "הצעת שינוי", דירוגי עמוד וסקרי משתמשים המסייעים להצביע על חוסרים, אי בהירות או טעויות, כולל טעויות הקלדה.
"כל זכות" הוא כנראה הארגון ללא כוונת רווח הראשון בישראל שהצליח לשכנע את הממשלה בחשיבות פעולתו, עד לרמה של לקיחת מחויבות להפעלתו. ב-2017 משרד המשפטים, מטה ישראל דיגיטלית וג'וינט ישראל (אלכא) הקימו מיזם משותף לאומי להנגשת זכויות שהפך את "כל זכות" לזרוע הראשית שלו. רוב משרדי הממשלה נרתמו לנושא והם מסייעים ל"כל זכות" בעדכוני מידע ובקידום מוּדעוּת לאתר בקרב הציבור. דוגמה לכך היא באנר של "כל זכות" המודפס במכתבי שחרור של בתי החולים הממשלתיים.

ואז הגיעה הקורונה

בראשית פברואר החלה המדינה בפרסום צווים ותקנות הקשורות לבידוד החוזרים מסין, ובהמשך ממדינות אחרות. לצוות "כל זכות" היה ברור שצריך לבחון את הצווים והתקנות בהיבטים של האדם הפשוט: דיווח על ימי מחלה, מה עושה מבודד שאמור להגיע לאירוע שהוא מחויב בו ועוד אינספור מצבים אפשריים.

עד מהרה הבינו בארגון שעומד להיות כאן נושא חובק-כל, משנה מציאות ורלוונטי לכל תחומי החיים. אתר "כל זכות" לקח על עצמו להוביל את הנגשת המידע על זכויות גם בתקופת הקורונה, והקים פורטל ייחודי לזכויות עקב התפרצות הנגיף, עם קישורים לכל החובות והזכויות בתקופה זו.
 המידע על זכויות משתנה באופן תדיר בעקבות פרסום תדיר של צווים ותקנות שעת חירום, ועורכי האתר מקפידם להישאר עם היד על הדופק, עם תוכן מעודכן ומדויק תוך כדי שערכים חדשים נכתבים ומתורגמים לערבית מדי יום. כחלק מהראייה ההוליסטית של הארגון, נכתבו בתקופת הקורונה מדריכים ודפי זכויות ייעודיים לאוכלוסיות ספציפיות, לרבות לאנשים שהקורונה הובילה אותם לקשים כלכליים, זכויות נשים בהריון ואחרי לידה, זכויות לאנשים עם מוגבלויות, זכויות לבני הגיל השלישי ועוד. לאתר התווסף אפילו "יומן קורונה" דינמי, כדי להקל על המעקב אחר השינויים בזכויות ובהנחיות.
הקורונה הביאה את השימוש באתר לשיאים חדשים. בחודש מרץ נקבע שיא לשימוש היומי, 140 אלף משתמשים ייחודיים, שיא שבועי של 555 אלף משתמשים ייחודיים ושיא חודשי של 1.5 מיליון משתמשים ייחודיים. כשלושה מיליון עמודי מידע על זכויות רלבנטיות למשבר הקורונה נצפו בחודשים האחרונים, כאשר העמודים הנצפים ביותר היו מדריך לעצמאים ופרילנסרים, מידע לעובד שיצא לחל"ת וכמובן נושאי אבטלה.

זקוקים לתרומות

האתר פועל במסגרת של חל"צ – חברה לתועלת הציבור, ותקציבו נע בין שלושה לחמישה מיליון שקלים בשנה. בבלוג שהוא מפרסם מספר קורן כי עד כה השקיע באתר מכספו הפרטי מעל מיליון שקלים.

75 אחוז מהעלויות ממומנות על ידי הממשלה, והיתר מתרומות. בהחלטה אסטרטגית, החליטו מנהלי האתר שלא יהיו בו פרסומות, שכן המפרסמים הטבעיים באתר שכזה הם עורכי דין ועסקים למימוש זכויות רפואיות, ופרסומות כאלו עלולות ליצור חוסר אמון במהימנות המידע.

כדי להמשיך ולפעול באותה רמת איכות הארגון זקוק לתרומות. "בשעה זו כבר ברור שהמציאות תמשיך להיות מאתגרת והזכויות ימשיכו להיות מוצר נדרש", אומר אמתי קורן. "אחוזי האבטלה גדולים, העסקים זקוקים להתאוששות, נושאים של בריאות, חינוך ורווחה נמצאים במרכז השיח – והציבור זקוק לשירות שלנו יותר מתמיד. דווקא בתקופה זו קוצץ הסיוע הממשלתי שמקבלת 'כל זכות' ואנו זקוקים לתרומות כדי לשמור על איכות האתר, על העדכניות ועל הניטרליות שלו".

ניתן לתרום באתר (קישור ליד לוגו האתר ובתחתית כל דף), ואם אתם במהדורה הדיגיטלית של העיתון פשוט לחצו כאן.

 

דילוג לתוכן