"הייתה קצת התרופפות משמעת, אבל אני מעודד משיעור המתחסנים"

הצבעים כתום על גבול האדום, ובית ספר "קשת" נסגר עוד לפני הסגר. אבל ראש המועצה, אייל שמואלי, מאמין שכפר ורדים תהיה מהיישובים הראשונים שיחזרו לשיגרה
כתב: אייל כץ
שמואלי עם ד"ר מסעד ברהום, מנהל בית חולים גליל בנהריה. "יש פחות חרדה מהמחלה"
שמואלי עם ד"ר מסעד ברהום, מנהל בית חולים גליל בנהריה. "יש פחות חרדה מהמחלה"

נפטר אחד, עשרות מאומתים, הצבע כתום, בית ספר סגור גם כשאין סגר – כפר ורדים מרגיש את מגיפת הקורונה במלוא עוצמתה. וזה קורה דווקא כשיש תחושה שסוף המגיפה מתקרב, אחרי חודשים רבים בהם הצליח הכפר לעבור את המשבר במינימום נפגעים.

ראש המועצה, אייל שמואלי, נמצא בעצמו בבידוד בתחילת השבוע, יחד עם כל בני משפחתו. "אנחנו חלק מ-224 תושבים המצויים בבידוד, מתוכם 29 חולים מאומתים", הוא מוסר את הנתונים העדכניים ליום ראשון האחרון אחר הצהרים. היחס הוא בערך 8 מבודדים על כל חולה מאומת, לעומת כ-4 מבודדים ממוצע ארצי. זה מעיד על מערך תשאול טוב שמנהלים מפקד היקל"ר ערן גרטלר, הרב"שית תושיה סוחריאנו ועובדת המועצה גלית פטשניק. גם האוכלוסייה משתפת פעולה, ומבינה את החשיבות של החקירות האפידימיולוגיות למניעת שרשראות הדבקה".

 

קשיים בכנסת

-למה דווקא בחודשים האחרונים התחלנו להחליף צבעים?

"כמו בכל הארץ, בגל השלישי יש התפרצות גם בגילאים הצעירים, כולל ילדים. זה הגיע קודם כל ליישובים שסביבנו בצורה מאוד חזקה, ופלש גם לכפר דרך הילדים. ראינו את זה המון בתוך הבתים. אגב, כמי שמצוי בבידוד, לבי עם אלה שגרים בבתים משותפים. חוויית הבידוד המשפחתי מאוד קשה, ולדעתי זו אחת הסיבות המרכזיות למה שאנחנו רואים בבני ברק".

-לא זיהית התרופפות משמעת?

"יש גם אפקט של עייפות החומר. אנשים פחות מקפידים, מפתחים סוג של שאננות והתרגלות. יש פחות חרדה מהמחלה, וזה מתבטא בעלייה במספרים".

-גם בקרב עובדי המועצה.

"נכון. עברנו במועצה גל רציני של תחלואה. ארבעה מעובדי המועצה חלו בקורונה. סגרנו את המשרדים לשבוע, וכולם חזרו בריאים וחזקים".

-חוץ מהחולים, יש קושי לנהל מועצה בתקופה כזו?

"ההתנהלות היומיומית קשה ככלל. ישיבות מתבטלות. השיח בזום הוא קשה יותר. תוסיף לזה את הפעילות של הכנסת שירדה בגלל הבחירות. לי אישית היה קשה עם הנסיעות לכנסת בעניין הטבות המס. ישיבות בוטלו כשהייתי באמצע הדרך, וכל כניסה לכנסת הייתה סיפור: רק באישור מיוחד עם הזמנה מאושרת של ח"כ, והרבה מתחמים במשכן סגורים. לא הייתה אפשרות ל'מינגלינג' מחוץ לישיבות, ולשיחות הלא רשמיות האלו יש תפקיד חשוב כשאתה מנסה לשכנע אנשים בעניין שלך. אבל בסופו של יום הצלחנו להביא להארכה של הוראת השעה".

למרות הצבע הלא מחמיא והקשיים, שמואלי מעריך שהכפר יהיה מהיישובים הראשונים שיוכלו לחזור לשיגרה: "הדבר הכי משמעותי הוא נתוני החיסון. בכפר ורדים התחסנו עד כה 1,810 תושבים, והוא אחד מעשרת הישובים היחידים בארץ בהם חוסנו מעל 30 אחוז מהאוכלוסייה. זה מרשים ויפה. אני מעריך ש-90 אחוז מהאוכלוסייה של בני השישים פלוס התחסנו, כשהנתון הארצי הוא 72. זה נתון אופטימי, ואם נמשיך כך כפר ורדים תצא מהטראומה הזו בין הראשונים. המספרים האלו הם במידה רבה בזכות ההירתמות של מרפאות כללית ומכבי, שעושות עבודה מצוינת. אני בקשר עם שתי המרפאות, נהנה משיתוף פעולה מלא, וזה מאוד משמעותי".

 

שכנענו את ההורים

אחד הביטויים הבולטים למצב התחלואה בכפר היה סגירתו של בית ספר קשת עוד לפני ההחמרה בסגר. מי שבפועל אחראי לסגירה הם הורי התלמידים, שבהחלטה משותפת פשוט לא שלחו את התלמידים ליום הלימודים. אבל שמואלי בהחלט מרוצה מהצעד, והוא גם המליץ להורים לנהוג כך.

"כמו שאמרתי, כשהתחיל גל התחלואה הייתה התפרצות גם בקרב ילדים. בנינו מודל שאומר את הדבר הבא: מידי יום אנחנו בודקים בכל מוסד לימודי כמה נעדרים יש (מבודדים + מאומתים), וכאשר מספרם הוא מעל 30 אחוז אנחנו סוגרים את בית החינוך הזה. זה מגיע פחות ממניעת מחלה, כמו הקטע של ערבות הדדית. לי אין סמכות לסגור. זו החלטה משותפת עם ההורים, והיא מנוגדת לעמדת משרד החינוך. להנהגת ההורים יש יכולת לא לשלוח את הילדים, וזה מה שעשו בפועל".

-המורים הגיעו לעבודה ולא פגשו תלמידים?

"בדיוק. היו כמה תלמידים בודדים שהגיעו, ואת רובם ההורים אספו אחרי שעה או שעתיים".

-למה דחפת לפעול בניגוד לעמדת משרד החינוך?

"המדינה החליטה לפי הרמזור לסגור או לפתוח. הבעיה היא שלהם יש נתונים מלפני שבוע, ואני יודע את הנתונים בזמן אמת. אז אם יש רגע שבו היישוב צהוב, אבל אני יודע שמחר אני הולך להיות אדום – אני לא צריך לחכות שיגידו לי מה לעשות".

– מצד שני אתה אומר שהצבע קצת משקר לרעתנו.

"הנוסחה מורכבת מהמון קריטריונים. אחוז המאומתים מקרב הנבדקים הוא פקטור חשוב ומשמעותי בקיבעת הצבע. זה אומר שאם הרבה אנשים סתם ייבדקו, אחוז המאומתים יירד, והצבע יסטה לכיוון הירוק. בגלל אופי היישוב, רוב האנשים נבדקים רק כשיש להם סיבה לכך, אחוז המאומתים עולה, והיישוב מקבל צבע צהוב עד כתום".

-הקורונה היא גם, אולי בעיקר, משבר כלכלי. קשה יותר לגבות כספים?

"לשמחתי לא היו בעיות גבייה. היו כמה חודשים של דחיית תשלומים של מספר עסקים. בסגר הראשון נתנו פטור לשלושה חודשים מטעם משרד הפנים, ושיפו את הרשות ב-95 אחוז. פיתרון מצוין בעיניי. אלא שהשלטון המקומי החליט לא לבקש אותו שוב, כדי לא לספוג את ה-5 אחוז. לכן הפעם אין לנו אפשרות או סמכות לתת הנחות, פטורים או דחיות. אז יש משהו כמו ארבעה עסקים שצברו פיגורים בארנונה. המועצה בוודאי תעמוד בזה, ואני מקווה שגם העסקים יעמדו על הרגליים וישלמו בהקדן את החוב".

-עוד קשיים? דברים שרואים משם?

"תקופת הקורונה מאטה מאוד את את ההתנהלות בשלב ג'. אנחנו עובדים כבר שנתיים על הכשרת שכונה לאנשי קבע, אחרי שקיבלנו את הסכמת רמ״י והבנו שמינהלת הדיור של משרד הביטחון מעוניינת ביוזמה. לאחר שנה וחצי של עבודה, אישרנו בשבוע שעבר בוועדה לתכנון ובניה את התשריט לשכונה".

 

דווקא היה קיץ חם

ב-2019, שהיא למעשה שנת כהונתו הראשונה של שמואלי, הוא שם דגש רב על פעילויות קהילתיות ואירועי תרבות. כשאני אומר שבמהלך הקורונה פחות הרגשנו פעילויות שיוציאו את הציבור מהשיגרה, הוא מתקומם: "הובלנו את המדינה בנושא! ניצלנו את התקציב, ובמסגרת האפשרויות עשינו כאן שורה של הופעות אינטימיות. במהלך הקיץ היה לנו חודש של הופעות עם שמות כמו עידן עמדי, מוש בן ארי, עברי לידר, פבלו רוזנברג וישראל דיין שלנו. בנינו במה מיוחדת בסינטטי, ההוראות אמרו עד 100 איש, כל זמר הופיע פעמיים, כך שמאות רבות של אנשים נהנו הקיץ מהופעות.

"גם המרכז הקהילתי עבד מדהים. היו הרצאות ומפגשים – הכל במסגרת האפשרויות. זה קשה. עולה הרבה כסף, אבל גם בשנת הקורונה הצלחנו לייצר קיץ חם. אני מקווה שאת הקיץ הקרוב נעשה לוהט".

דילוג לתוכן