פעילות להטבק"ית לכלל הקהילה

כמה מילים על להטב"ק בראייה היסטורית, פעילות הקהילה בכפר ורדים, וסקירת האירועים הצפויים במהלך הקיץ הנוכחי
הלל גלזמן
חברת הקהילה אור מרוני מובילה את מצעד הגאווה 2023 בכפר ורדים צילוםL בן עמי מוסק

על פי סקרים בין לאומיים כאלו ואחרים כ-10 אחוז מכלל האוכלוסייה הינם בעלי זהות מינית שאינה הטרוסקסואלית. ראשי התיבות "להטב"ק" מייצגים את המילים: לסביות, הומואים, טרנסקסואלים, בי-סקסואלים וקווירים. ניתן להניח שאין כמעט מקום יישוב בו אין כלל להטב"קים!

רוב הגברים והנשים בעולם שחשים וחיים בתוכם זהות מינית להטב"קית כזו או אחרת עדיין מפחדים לצאת מהארון ולחשוף את נטיותיהם האמיתיות בפני בני משפחותיהם, לא כל שכן בפני הסביבה והקהילה בה הם חיים. הסיבות לכך רבות, ורובן קשורות למסורות ולאמונות דתיות שנמצאות בבסיס חברות בני אדם בכל העולם.

כידוע, החל משנות ה-60' של המאה הקודמת החלה פעילות גלויה של קהילות להטב"ק בארה"ב במהומות סטונוול, וקצת לאחר מכן באירופה, במטרה להשיג הכרה גלויה אנושית וחברתית בעובדת קיומן של נטיות מיניות שונות בקרב בני האדם, ושנטיות אלו הינן טבעיות לחלוטין ואינן מחלה אותה יש לרפא. מטרה עיקרית של המחאות וההפגנות שפרצו בארצות רבות נועדו להביא לשינויי חקיקה למען הכרה רשמית באוכלוסיות אלו והענקת שוויון זכויות בהקשרים רבים של התנהלות חיי האזרחים במדינה. "מצעדי הגאווה" החלו לצעוד בעשרות מדינות, כשמטרתם להזכיר למחוקקים באותן מדינות שיש להמשיך ולפעול למען השגת זכויות אלו.

גם במדינת ישראל חלו בעשורים האחרונים שינויי חקיקה רבים למען ההכרה החוקית בזכויות הלהטב"קים, אולם עד היום ישנה אפליה לרעת קהילת הלהטב"ק בתחומים רבים. מצעד הגאווה הראשון בישראל היה בתל אביב בשנת 1998, ומאז מתקיימים כל שנה מצעדים בערים הראשיות בישראל וגם ברבות מהערים הקטנות.

בשנת 2020 החליטה ממשלת ישראל להקצות משאבים למען קידום וטיפוח קהילות הלהטב"ק ברשויות המקומיות. בשנת 2021 פורסם קול קורא מטעם המשרד לשוויון חברתי, שקרא לראשי רשויות להצטרף לתוכנית זו למען קהילת הלהטב"ק שבתחומן ולמען כלל תושבי היישובים.

בני נוער עם דגלי גאווה במהלך אירוע במארג צילום: הלל גלזמן

בקיץ 2021 קבוצת פעילים בקהילת הלהטב"ק של כפר ורדים יזמה מצעד גאווה ראשון בכפר, שהוכתר בהצלחה רבה והתקבל באהבה ובתמיכה של מרבית תושבי הכפר.

בינואר 2022 חתם ראש המועצה איל שמואלי על הקול הקורא של המשרד לשוויון חברתי, ומאז החלה פעילות מסודרת דרך המתנ"ס למען חברי קהילת הלהטב"ק בכפר ולמען כלל תושבי הכפר בהקשר הלהטב"קי.

בשיתוף תקציבי של המשרד לשיוויון חברתי, נבחרה תושבת הכפר דבי מן לרכזת הקהילה הגאה, כעובדת בחצי משרה מתנ"ס. במסגרת תפקידה היא יוזמת ומארגנת יחד עם המתנ"ס מגוון פעילויות חברתיות להטב"קיות, רובן ככולן פתוחות לקהל הרחב, וכלל תושבי הכפר מוזמנים! כאלו היו הרצאות מעניינות שהועברו במארג ובספריית הכפר, מופעי דראג פתוחים לכולם ועוד. בנוסף מתקיימות הכשרות ראשוניות לעובדי הרשות, צוותי חינוך, רווחה בנושא הפעילות בכפר ובמערכת החינוך.

פעילות מיוחדת של מפגשים נערכת לבני נוער להטב"קים (כאלו שיצאו מהארון וכאלו שלא) עם מדריך מוסמך. בני נוער שמעונינים להצטרף למפגשים אלו מוזמנים להתקשר לדבי (052-8944242) לקבלת מידע נוסף.

בתחילת שנה זו, 2023, גובשה תכנית פעילויות שנתית הקשורה לקהילת הלהטב"ק ולכלל תושבי הכפר. כך יצא לדרך מצעד הגאווה השני של הכפר, שהחל לצעוד מכיכר 1 ובסופו התכנסו הצועדים, בהם משפחות עם ילדים, בני נוער ומבוגרים, באולם המארג לאירוע צבעוני ושמח עם הופעות דראג והופעות של תושבי הכפר.

בערב התקיימה הרצאה מרתקת של עמית צוק, שתיארה את מסלול חייה מאז שנולדה כבן ועשתה שינוי מין בבגרותה. סיפור משפחתה תועד ופורסם בסרט הדוקומנטרי "משפחה בטראנס" שזכה לתפוצה והערכה עולמיים. בסוף יוני התקיימה הרצאה בספרייה הרצאה של נעה כ"ץ "הדרך הלהטבי"ת שלי בעולם הקומיקס".

בהמשך חודשי הקיץ הנוכחי מתוכננים עוד הרצאות ומפגשים לכלל תושבי הכפר, ובהם:

25.7.2023 – הקרנה של הסדרה "ארון הקודש" (שודרה בערוץ 11) בהשתתפות יוצרת הסדרה, ואחרי ההקרנה יתקיים פאנל ושיח עם הקהל בהשתתפות הרבה נטלי לסטרג'ר מהמניין המשפחתי.

לקראת סוף החופש הגדול, 24-26.8.2023:  שלושה ימים של פסטיבל קולנוע גאה שיהיה כאן בכפר וימשוך אליו, כך אנו מקווים, צופים ואוהדים רבים מרחבי הגליל ומהארץ כולה.

הכותב חבר בקהילת הלהטב"ק בכפר ורדים

דילוג לתוכן