פיל לבן עם תוספת נדל"ן

הטבע והתושבים יסבלו, היזמים יצטרכו לקבל פיצוי כדי להרוויח. למה אני אומר "לא" למרינה בנהריה
כתב: ד"ר מיכאל מירו
חוף נהריה צפון באזור הטיילת צילום: אייל כץ

משבר האקלים הוא כבר לא תיאוריה שקבורה בין דפי המחקרים באוניברסיטאות, כך גם הפגיעה במגוון הביולוגי. המשברים הללו כבר כאן. למה? כי בני האדם פוגעים בסביבה שבה הם חיים. בונים בלי חשבון לרוחב ולגובה, סוללים כבישים, מטים נחלים, מזהמים את האוויר ואת הקרקע ולא פוסחים על הים. במאמר קצר זה אתמקד בחופים. מה נשאר מהם, לנו ובעיקר לבעלי החיים והצמחים שבהם תלוי גם קיומנו? ממעוף הציפור מה נשאר לנו בגליל המערבי מעכו ועד ראש הנקרה? מעט מאוד.
החופים בנהריה צרים מלהכיל, כי במהלך השנים בנו שם שוברי גלים, מזח דייגים ומעגנה. וכעת מדברים על מרינה בנהריה. נשמע מדליק: יאכטות, רומנטיקה של כפר דייגים, אז למה לא?
אפשרות ריאלית אחת היא להתבסס על המעגנה הקיימת. יש פוטנציאל של 300 מטרים של חוף שנחסם בשוברי גלים, בין מזח הדייגים לבין צפון המעגנה. מרחיבים ומעמיקים אותה, ומכינים מקום למאות סירות. מאיפה לוקחים את הכסף? מחפשים יזמים. ומה הם ירוויחו? שאלה טובה. האם השכרת פינות עגינה מפצה על השקעת מיליונים? או שמא יבנו שם בתים לבעלי הון כמו בהרצליה? אני חושש שבמקרה כזה יצמח פיל לבן בים, עם נקודות עגינה ריקות, כי בעצם את מי מעניין להחנות את היאכטה דווקא בנהריה? ברור לי שאם אנחנו, תושבי נהריה והסביבה, נאמר כן, זה מה שהם יעשו במקום לשדרג את המעגנה הקיימת שתהיה באמת מרינה רומנטית וצנועה.
אופציה שניה היא לבנות את המרינה החדשה בחוף ים בתולי שספג במשך שנים את האסבסט של מפעל איתנית, ולמרות זאת שרד וחזר להיות פנינת טבע. כדי לשמור עליה ככזו, ראוי להפוך אותה לחלק בלתי נפרד מהשמורה הימית הכוללת את החופים של אכזיב. למה לא להעז ולחשוב על מרינה במקום הזה? כי גם בלי הגדרות סטטוטוריות והכרזות, זה חוף שהוא חלק בלתי נפרד מהשמורה. מרינה פוגעת בחופים שלצידיה, כי הסעת החולות המקומית שמגיעה מהנחלים, ובעיקר מנחל בצת, נקטעת. מרינה גם פוגעת בבעלי החיים הימיים בכלל ובפרט בצבות שזקוקות לחופים לצורך קיומן.
בנוסף צריך לקחת בחשבון שמרינה באה תמיד עם תוספות בניה, כי זה "הפיצוי" ליזמים. זה מתחיל במרינה ונמשך בשכונת מגורים סמוך למזח שמיועדת למרבה במחיר, לבעלי יכולת. זו אופציה שיכולה לקרוץ למשקיעים אבל אסור לנו לקבור בבטון עוד רצועת חוף ששייכת לכל אחד ואחת מתושבי ישראל.
לסיכום, מרינה נשמעת רומנטית, בעיקר לבעלי הון. לנו, בני המעמד הבינוני ומטה, נחוצות רצועות חוף לנופש, לשחייה, לגלישה ואפילו לשיט קיאקים. לכל אלה אין צורך במרינה. לנהריה יש המון מה להציע, מקום נפלא בגליל המערבי, שופע במסלולי טיולים ונוף לחופי ים ייחודיים שכדאי וחשוב לשמור עליהם וליהנות ממה שיש.
ועוד הערה קטנה לוועדות באשר הן: תושבי נהריה חייבים לדעת מה בדיוק מתוכנן בדיוק כולל שרטוטים והדמיות כדי שנבין בדיוק במה מדובר. אני בטוח שכאשר נראה מה צפוי, נצביע נגד. ולמי שרוצה דוגמאות מוחשיות, לכו לטייל במרינות באשדוד ובאשקלון וראו איך הרסו סתם חופים נפלאים. גם חופי הגליל המערבי עלולים לההירס, אם חס ושלום תוקם מרינה בצפון נהריה.
ועוד הערה קטנה. דיברנו על משבר האקלים? פני הים צפויים לעלות על פי כל התחזיות, מה אז?
אני מציע למתכננים ולוועדות התכנון לקחת אוויר ולשחרר אותנו, כדי לאפשר לעיר נהריה לשקם את התשתיות הקיימות, לחזק את החינוך, את הרווחה ולהפוך את עיר החוף הנפלאה הזו לעיר שמתקיימת לצד הטבע הייחודי ומקדמת פיתוח בר קיימא לנו ולדורות הבאים.


הכותב הוא עיתונאי ופעיל סביבה

דילוג לתוכן