עציץ לכל עת

גל לוין בונה עציצי בטון צבעוניים ומקוריים, מגדל בהם צמחים נדירים שהוא מרבה בעצמו, ומשווק אותם בשיטת מכירה המבוססת על אמון ומאפשרת להגיע למקום בכל שעה שתבחרו

גל לוין, קיבוצניק לשעבר, בעל ידיים טובות וראש יצירתי, החליט לעשות עסק ממה שהוא הכי אוהב – צמחי נוי לבית ולגינה.

זה התחיל באיסוף סוקולנטים מסוגים שונים. סוקולנטים, למי שלא מכיר, הם הצמחים בעלי העלים הבשרניים. יתרונם הוא שהם עמידים ביובש וקל לייחר אותם. עד מהרה אוסף הצמחים גדל וגל היה זקוק לכלים נוספים להכיל אותם. "מיכלי הפלסטיק והג׳ריקנים שאספתי אמנם עשו את עבודת ההכלה, אך היו גסים ולא אסתטיים למראה", הוא מספר.

מניסיונו הרב במלאכת השיפוצים החל גל להכין בעצמו עציצים מבטון. "רבים מתייחסים לבטון בזלזול ואף בדחייה, שכן הוא נוגד כביכול את הגישה האקולוגית", הוא ממשיך. אבל דווקא הבטון הוא הפתרון המושלם לעציצים. בטון מאפשר הכנת עציץ בכל גודל רצוי, אפשר להכניס לתוכו צבעים ולעצב את חלל הבית בצבע הרצוי ואף לתת טקסטורה מעניינת לעציץ, משהו שמרגיע את העין ומושך לגעת בו".

בשנתיים האחרונות גל שייף ושיפר את הטכניקה שלו להכנת עציצים, הוסיף איטום מיוחד המונע המלחת יתר וגם פיתח שיטה להכנסת טקסטורה ייחודית לעציצי הבטון. הטקסטורה הזו הופכת את העציץ מסתם מיכל שימושי לפריט וואבי סאבי, תנועה שהחלה ביפן לפני 600 שנה ונותנת מקום של כבוד לפשטות הטבעית וליופי שבהתכלות ובמוזנחות. "את ההשראה להכנת העציצים עם הטקסטורה שאבתי מהוואבי סאבי", מסביר גל. "רציתי שהעציץ ייראה כאבן בזלת טבעית". בהשראת התנועה היפנית, קורא גל לעסק שלו "באבי סאבי".

את אוסף הצמחים שממנו הוא מייחר את השתילים העתידים להימכר גל מגדיל בכל חודש. הוא רוכש עוד צמחים נדירים ובונה עוד חממות ליחורים. אבל גולת הכותרת בפועלו היא החממה היפה למכירת עציצים, אותה גל פיתח יחד עם האדריכל האקולוגי דוד רנוב, המתגורר גם הוא בכפר ורדים. "דוד הוא חבר טוב וגם שכן, ובעקבותיו הגעתי לכפר. הוא שנתן את הרעיון להקים את הדוכן חממה הזה". בחממה התקין גל מדפים להחזיק את העציצים ואף הכין גופי תאורה מעוצבים להאיר את המקום בערב.

"לפני שנים ייעץ לי חבר שגם לו יש משתלה לעסוק בתחום", מספר גל על מניע נוסף לעיסוקו. "הטיעון המנצח שלו היה שסחורה שלא הצלחת למכור בשנה הראשונה, שווה יותר בשנה השנייה. כזה הוא אופיים של הצמחים, לגדול ולהתרבות. זה גם מה שהופך אותם למתנה כה מושלמת. במקום מתנה שתעמוד ללא שימוש, עציץ מאיר את הבית בחן, נותן פרחים וגם יחורים לעשות מהם שתילים חדשים ולחלק לחברים".

את החממה התקין גל בחנייה הפרטית של הבית, כך שמי שעובר ברחוב (שניר 28) יוכל להתרשם ממגוון הצמחים המרשים ואף ולרכוש מהם. התשלום מתבצע לרוב באחת האפליקציות, אך יש גם תיבה מיוחדת למזומן.

קיים כמובן החשש מגניבות, וגל מתייחס לסוגייה: "זה סיכון שאני מוכן לקחת. חשוב לי שתהיה גישה לעציצים 24 שעות ביממה ואין לי זמן לעמוד בחממה כל היום. עד עכשיו לא גנבו, ורבים סיפרו לי כמה התרגשו לראות את המיזם הזה, ושזה נוח במיוחד כשצריך להביא מתנה בהתראה קצרה.

גל הוא גם הנדימן ומסגר במקצועו ומסכים להכין עוד חממות מסוג זה למי שירצה או סתם להגיע לתקן איזה דבר מה בביתכם.

**

באבי סאבי, שניר 28 כפר ורדים, פתוח 24/7, ואפשר גם לצלצל 052-3803619.

העציצים של גל לוין
דילוג לתוכן