עץ עם הרבה ענפים

הנגרייה הקהילתית בכפר ורדים פועלת כבר יותר מארבע שנים, תורמת פרטי נגרות ברחבי היישוב ומקיימת שלל פעילויות לכל סוגי האוכלוסייה
כתבה: מאיה רביב
גבי עמר (במרכז) ומתנדבי הנגרייה בפעילות עם ילדים

ספסלי ישיבה, שולחנות, פרגולות ואפילו פינות האכלה לבעלי חיים. ברחבי כפר ורדים פזורות שלל עבודות עץ איכותיות כמעט בכל פינה. אך מאיפה הן מגיעות אלינו? מי עומד מאחורי התווית הצנועה הטבועה עליהן?
התשובה לכך היא הנגרייה הקהילתית על מתנדביה. הנגרייה נמצאת בסמוך ל"בית תומר", והוקמה כמיזם חברתי שהגה עו"ד עופר כהן, חבר מועצה ותושב הכפר. היא נחנכה בחודש נובמבר 2017. בעזרתם של המועצה המקומית, המרכז הקהילתי, עובדי מועצה, בני נוער ומתנדבים בעלי ידע. הושקעו מאמצים רבים בשיפוץ מכולה, שלאחר מכן נהפכה לנגרייה עם סביבת עבודה קהילתית ונעימה.
לכל אלו הצטרפה תרומת הציוד הנדיבה של תרזה שניידר, אלמנתו של דויד שניידר ז"ל, תושב הכפר ונגר שעל שמו קרויה הנגרייה. לאחר מותו של דויד, נותר ציוד רב בנגרייה הביתית, אותו תרמה הרעיה.
עם הזמן גדל מרחב הנגרייה, שכיום מורכב ממספר מכולות, שטח עבודה מרכזי ומגוון כלים ומכשירים. זמן קצר לאחר שנפתחה מונה גבי עמר למנהל הנגרייה, ובימים אלה הוא מציין ארבע שנים בתפקיד. גבי, תושב מעלות ויליד העיר, עוסק זה שנים רבות בנגרות, הדרכה ובתחומי יצירה נוספים. את הידע הרב רכש בתקופה בה חי בסקנדינביה, כשהתגורר בדנמרק במשך 10 שנים.
עבודות הנגרות השונות מבוצעות על ידי צוות המתנדבים האחראי והמסור, המגיעים למקום יומיים בשבוע (ימי שני ורביעי) ובונים בשביל הקהילה. העבודה נעשית בהדרכתו של גבי ובליווי של רפי בוגנים, תושב הכפר, שהתנדב מראשית הדרך. בנוסף חברי הנגרייה עוזרים בתיקונים שונים במתקנים בישוב, ובהם ארגזי החול בגנים, מתקנים בגני הכלבים ועוד. לאחרונה גם ביצעו עבודות עבור מחלקת הרווחה ובבית מגורים בישוב.

פעילויות בנגרייה הקהילתית

כחלק מהפעילות השוטפת של הנגרייה מתקיימות סדנאות למבוגרים וסדנאות לילדים בחינוך מיוחד. מידי פעם מתקיימת גם פעילות לגנים, במסגרתה מגיעות קבוצות ילדים אשר בונים במשותף עם חברי הנגרייה. בפעילויות האחרונות עם ילדי הגנים עבדו על בניית בית לציפור ובית משחקים לבובות.
פעם או פעמיים בשנה מתקיים הפנינג צנוע לבעלי צרכים מיוחדים, אותו מרכז קובי דרכי תושב הכפר, הכולל אוכל ובנייה משותפת. לפני פרוץ הקורונה הגיעו בני נוער לנגרייה כחלק משעות המחויבות האישית שלהם, אך הדבר נפסק עם פרוץ המגיפה.
לאחרונה החלה בנגרייה סדנה קבועה אליה מגיעים תלמידים בגילאי חטיבת הביניים והתיכון מבית ספר "עתיד" שבמעלות, כחלק משעות בית הספר. במסגרת הסדנה מפתחים בני הנוער יכולות בנייה, דיוק ומיומנויות טכניות. צוות הנגרייה, הנמצא עם התלמידים, מעיד על החשיבות הגדולה של סדנה זו להתפתחות האישית של בני נוער, ומביעים תקווה לפתוח סדנאות נוספות עם בתי ספר נוספים מהאזור. "מלבד הלמידה הגדולה והקניית כלים מקצועיים לנוער, הדבר יחזק את העבודה המשותפת בין האוכלוסייה המבוגרת לבין בני הנוער ויתרום לחיזוק בין דורי", מסביר עמר.
תושבים המעוניינים להשתתף בסדנאות או להצטרף לצוות המתנדבים יכולים לפנות לגבי בטלפון 052-2798555, או למרכז הקהילתי.

דילוג לתוכן