על ירושות ופספוסים של ראש המועצה

כתבה: לידיה גרינפלד
שקף שהוצג לתושבים באספה לכבוד התוכנית האסטרטגית. שלוש שנים לקח לפרסם את ההמלצות
שקף שהוצג לתושבים באספה לכבוד התוכנית האסטרטגית. שלוש שנים לקח לפרסם את ההמלצות

ראש המועצה של כפר ורדים אייל שמואלי קיבל מקודמו בתפקיד, סיון יחיאלי, רעיונות ותהליכים אפויים וגם חצי אפויים. את רוב הרעיונות שהועברו אליו הוא לא מימש אלא מסמס, שהרי אלו לא הרעיונות שלו. כמו למשל, מתחם הגולדן וילג׳. יכול היה לתקן חלק מהפגמים הבולטים שמיררו את חיי התושבים במקום. כראש מועצה היה באפשרותו להשפיע על היזם. אבל הוא בחר לנטוש את התושבים שמתגוררים במקום, בתואנה שזה שטח פרטי ולא מעניינה של המועצה. את התוצאות של הפניית הגב הזו אנו רואים עד היום: פצע בנוף ובלב של קהילת כפר ורדים, 12 שנה מאז התחלת הבנייה, ולא רואים את הסוף.

עוד תוכנית שהוצעה על ידי ראש המועצה הקודם הייתה חילופי שטחים עם מעלות, שמטרתה להכניס את כפר ורדים לתחום יישובי העימות שנהנים מזיכוי ממס. אייל שמואלי אימץ את הרעיון בחום והשקיע המון כסף ומאמצים לקידומו. התוכנית עלתה על שרטון ותלויה היום בהחלטת בג״ץ.

מאז בוטל הזיכוי ממס לכפר ורדים ניתנה פקודת שעה שחודשה בכל שנה ואיפשרה את המשך הזיכוי ממס. אייל שמואלי החליט ללכת לכיוון שינוי חקיקה. כותב העיתונאי גלעד צוויק: ״כמעט כולם תמכו בהסכם: בכפר ורדים, במעלות ובמשרדי הממשלה. גם הוועדה הגיאוגרפית שמינה שר הפנים תמכה במהלך – פה אחד… אך אז הגיע המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון – שניפק חוות דעת הפוסלת את ההסכם בגלל 'מבחן סבירות' – המצוי בימים אלו במוקד הרפורמות המשפטיות של השר יריב לוין. 'המשנה ליועמ"ש חושב שזה לא מספיק סביר להחליף שטחים לטובת הטבות מס, אך זה כן סביר שהיישוב יתפרק', אומר שמואלי… והוא מוסיף: 'דווקא הרפורמה של יריב לוין תעשה סדר, גם בכפר ורדים'. לאחרונה הוגשה עתירה לבג״צ ובית המשפט העליון ידון בנושא" (גלעד צוויק, now14.co.il, ינואר 23).

בינתיים, כידוע, הכפר אינו נהנה מזיכוי ממס וקשה להאמין שבית המשפט העליון יאשר את ההסכם עם מעלות, שהרי הוא עלול להוות תקדים ליישובים אחרים שיבקשו גם הם חילופי שטחים עם שכניהם כדי לזכות בהטבה.

ירושה חיובית ביותר ששמואלי פספס, הייתה אישור להקמת מעגל תנועה בכניסה לכפר כדי להקל את העומס ביציאה. היוזמה אושרה במועצה הקודמת אך שמואלי לא מיהר לאמץ אותה, עד שפג תוקף התקציב של משרד התחבורה שאושר לתב״ר הזה. לפני כשלוש שנים הצהיר ראש המועצה בפגישה עם תושבים ברחוב אלה, שאין צורך במעגל תנועה תודות לכביש החדש שנבנה לטובת תושבי גבעת האורנים. כרגע הכביש החדש שומם ברובו, בין היתר משום שנדרשת נסיעה של כמה קילומטרים כדי להגיע אליו.

אייל שמואלי מצא תחליף לצמצום הפקקים ביציאה וכחלק מ׳חגיגת׳ הבחירות החליט להרחיב את הנתיב לפנייה ימינה. הדבר לא יסייע לפונים שמאלה, המהווים חלק גדול מנפח התנועה, הם אלו שיוצרים את עיקר העיכובים ומעורבים ברוב התאונות. הפנייה שמאלה נותרה בעייתית מאוד, משום שזרם המכוניות שבאות מכיוון תפן הוא כמעט בלתי פוסק בשעות מסוימות. בינתיים העבודות על נתיב הפנייה ימינה נמשכות והתורים ביציאה מן הכפר ארוכים מתמיד. נתיב ימני יהיה כנראה, אולי לפני הבחירות, אבל הפקקים בפנייה שמאלה לא ישתנו והצומת תישאר מסוכנת.

עוד ירושה של המועצה הקודמת אושרה וקודמה בהשקעה גדולה של כסף ואנרגיה: תוכנית אסטרטגית לכפר ורדים. זה היה רעיון עיוועים, שלא התאים ליישוב קטן כשלנו. רון מוסקוביץ כבר ניסה להכין תוכנית כזאת, אבל לא יצא מזה כלום, שוב, מפני שמשאביה של המועצה מצומצמים ואין די כוח אדם מקצועי.

למרות הכל, אייל שמואלי החליט ללכת על זה, במיוחד אחרי שהבטיח בחוג בית לפני בחירתו שיכין תוכנית חומש. תוכנית חומש לא הוכנה, אבל שנתיים לאחר הבחירות, באוגוסט 2020, עלה נושא תוכנית אסטרטגית לכפר ורדים, ל-15 עד 20 השנים הבאות. התוכנית אושרה בקונסזוס האוטומטי הנאכף בישיבות המועצה. נבחרה חברת הייעוץ והוקצה סכום כסף נכבד לנושא.

התושבים נקראו להשתתף בדיונים פומביים בשולחנות עגולים. תושבים רבים נרשמו והכל התנהל בצורה מופתית בהנהגתה של מנכ״לית המועצה שרשמה כל מה שנאמר בדיונים. היא לא הפיצה לנו סיכום.

תהליך הוצאת המסקנות האסטרטגיות היה כנראה סבוך במיוחד מפני שהיינו צריכים לחכות שלוש שנים, עד 2023, ערב הבחירות, כדי שהמועצה תאשר את ההמלצות של חברת הייעוץ. התוכנית פורסמה לתושבים מאוחר יותר. כהרגלו, ראש המועצה לא מצא לנכון לשתף את הציבור. התוכנית לא זכתה להתייחסות הגורמים המעורבים ונראה שכבר נשכחה באחת המגירות.

זאת הייתה רשימה חלקית של הפאשלות של המועצה המקומית כפר ורדים והעומד בראשה. המשך יבוא.

תגובה

העשייה מרובה, הפרוטוקולים מתפרסמים, והתקציב לכיכר היה זעום

ראש המועצה אייל שמואלי מגיב:

אכן חלפו חמש שנות עשייה מרובה בשיתוף חברי המועצה כולם, עובדי המועצה ותושבים רבים. בתקופה זאת הושקעו כ-50 מיליון ש"ח מעבר לתקציב השוטף בחינוך, בגיל השלישי, ברווחה ובתשתיות ועוד. אני מפנה את גב׳ גרינפלד לעיין בפרוטוקולים של ישיבות המועצה, המפורסמות באתר המועצה, שם ניתן להתרשם מהפעילות העניפה.

לגופו של עניין:

ראש המועצה וחברי ועדת הבינוי עוסקים בנושא המשך פיתוח שכונת גולדן וילג׳ מול הוועדה לתכנון ובניה על פי חוקי התכנון והבנייה ובשיתוף תושבי השכונה והיזם. לבקשתם ובהתאם ליכולות המועצה הושקעו מליוני שקלים בפיתוח כיכר, צמחייה, מדרכה לכיוון המרכז המסחרי, שביל הליכה  ועוד.

הטבות המס: אכן הושקעו מאות שעות עבודה בנושא החלפת השטחים, ולמרות המלצה פה אחד של  הוועדה הגיאוגרפית במשרד הפנים להחליף שטחים ולתקן את עיוות הטבת המס לכפר ורדים, בחר המשנה ליועמ״ש הממשלה למנוע את חתימת השר, ומכאן דרכנו לבג״ץ. יחד ופרקליט המועצה ד״ר מתן גוטמן נייצג את כפר ורדים בדיון שמתוכנן לחודש מרץ הקרוב.

צומת הכניסה לכפר: עלות כיכר היא כ-20 מליון שקלים, והסכום שתוקצב על ידי משרד התחבורה עומד על 1.2 מליון. חברי המועצה, בהמלצתי, החליטו שלא לשעבד את כפר ורדים לעשרות שנים למען כיכר, ולאפשר לחברת נתיבי ישראל לתכנן ולבצע הסדרת הצומת.

בתוכנית האסטרטגית הושקעו כ-100 אלף שקלים, והיא בוצעה על ידי חברה חיצונית ובשיתוף הציבור. תוצריה טובים מאוד, הם שותפו לציבור וכפר ורדים יהנה מפירותיה.

דילוג לתוכן