כפר האורנים

על היחס האמביבלנטי לעצים שנטועים כאן, ולמה צריך להיזהר במיוחד מהזן הירושלמי
מקצועי גיזום עצים \ אלעד סולומון

זוכרים את הכפר בשנות השמונים, כשהגיעו המתיישבים הראשונים לאדמה כמעט בתולית, עליה נטוע יער צעיר של אורנים בני 20-30 שנה?

ההחלטה לנטוע אורנים נבעה מהיותם מהירי צימוח, חסכוניים במים, גדלים בקרקעות רדודות, אוחזים היטב את הקרקע ועוד סיבות שמתאימות אותו לאזורנו. נתונים אלו מתארים מצב אופטימלי ונכון לתפיסת שטח. בדיעבד, אחרי עשרות שנים, גילינו שהאורנים, ובעיקר הירושלמים, מהווים מטרד ובעיה מהותית לסביבה אורבנית. האורנים נשרפים בקלות רבה יותר מעצי החורש. האדמה החומצית תחתיו אינה מאפשרת גידולים אחרים וכך נוצר "מדבר אורנים".

בכפר ורדים ובגליל ישנם אורנים הממוקמים בחצרות בתים וגדלו לגובה של 20 מטרים ויותר. זוהי מסה עצומה בתוך הגינות הפרטיות והציבוריות, מסה שמתנשאת מעל לבתי התושבים המתגמדים לעומתם.

ועכשיו מה? מה עלינו לעשות? כיצד יש להתמודד עם נפילים אלו שהיו מתונים בגודלם ומזמינים כשהגיעו הראשונים לגור בכפר?

הצעה למתיישבים תחת אורנים גדולים:

לזהות את המין של האורן, שבארץ הוא אחד מארבעה: קפריסאי, קנרי, הסלע, והירושלמי.

שלושת הראשונים מאריכי חיים חסונים. אם הם שתולים בחצרכם – זכיתם.

אם "נפלתם" על האורן הירושלמי, זה כבר סיפור אחר.

ממוצע חייו של האורן הירושלמי הוא כ-80 שנה. לגבי רוב הפרטים המצויים בכפר המשמעות היא שאין כל כך טעם לשמרם. במיוחד לנוכח העובדה שבשנותיו האחרונות האורן הירושלמי משיר ענפים, מתייבש ומיום ליום הופך למסוכן יותר בסביבה האורבנית.

מצד שני לא צריך להיכנס להיסטריה. העץ דואג לסמן לנו הרבה לפני כשל כלשהו. אנחנו רק צריכים להיות ערניים לסימנים, לעקוב ולטפל בזמן.

חפשו ענפים שרוכנים בקשת מפאת משקלם, זיבת שרף על הגזע, התייבשויות, התרוממות קרקע, ריבוי אצטרובלים, תנועה אי סדירה ברוחות ועוד. כל אלו מעידים על הזדקנות האורן הירושלמי.

באמצעות טיפול נכון ניתן לדחות את מועד הכריתה. פעולות השימור מתבצעות על ידי אילנאי מוסמך, אדם המבין את הבוטניקה, ביולוגיה, פיזיקה וביו דינמיקה של העץ.

ועם כל זאת אני לא מקנא בתושב שמעל ביתו מתנוסס ומתנפנף עץ של עשרות טון. אני גם שמח שלא אני מקבל את ההחלטה האם לטפל או לכרות. יחסינו כלפי האורנים הגדולים בכפר אמביוולנטים ומורכבים, וההחלטה לכרות תמיד מלווה בצער.

מה שבטוח, לאחר כריתת אורן גדול אני מתעקש ומנסה לשכנע לשתול עצים מתאימים יותר, כמו עצי פרי למשל או חורש מקומי. לפעמים אני אפילו נותן שתילים.

במרחב הציבורי אני רואה המון שתילות חדשות, ושואל את עצמי אם אנחנו מבשלים את המטרד הבא או שמא נשכיל לשתול את הזנים הנכונים ולטפל בהם כראוי בעודם צעירים וכך נחסוך צרות בעתיד.

 

הכותב הוא בעל העסק טרזן לגיזום וכריתה של עצים. 050-2840660

 

דילוג לתוכן