מטרד המואזין: כמה ימים של שקט יחסי

לאחר מספר פעולות של המשטרה ושל ראש המועצה נרשמו כמה בקרים בהם קולו של המואזין במסגד החדש בשכונה הדרומית של תרשיחא היה בווליום סביר
כותבים: אייל כץ, עודד שלומות
אייל שמואלי וסנ"צ מירון ממן בכנס תושבים בכפר ורדים. ממן: "יש פרטנר"

כשעיתון זה עושה דרכו לדפוס, נהנים תושבי שלב ב' של כפר ורדים ותושבים בשכונות הדרומיות של תרשיחא משינה רצופה גם בשעת הבוקר המוקדמות. קולו של המואזין, שנשמע מרמקולים רבי עוצמה והקפיץ מידי שחר עשרות תושבים, מושמע עתה בווליום נמוך יותר. תושבים, אנשי ציבור ועובדי ציבור שמטפלים בנושא, מקווים שהפעם השקט היחסי יימשך לתקופה ארוכה יותר מאשר בעבר.
לירידה בעוצמת הצלילים קדמו מפגש תושבים בכפר ורדים, פעולות אכיפה של תחנת המשטרה המקומית ודרישה של ראש המועצה אייל שמואלי לקבל את שמו של האימאם האחראי על המסגד על פי חוק חופש המידע.
המסגד החדש נפתח לפני קרוב לשנה, ומאז סובלים תושבי הסביבה ממפגע הרעש בשעות הבוקר המוקדמות. ניסיונות שונים להביא להפחתת העוצמה לא הועילו, למעט רגיעה חלקית למספר ימים בודדים.

מפקד המשטרה אופטימי

מפגש התושבים התקיים במארג בכפר ורדים ביום ראשון שעבר (7.11), והגיעו אליו כמאה תושבים. במפגש נוכחו גם סנ"צ מירון ממן, מפקד תחנת משטרת מעלות (מעונה), סגנו רב-פקד איימן חסן, חמד נעים עד לאחרונה סגן ראש עיריית מעלות תרשיחא, ונחלה טנוס, הסגן החדש.
בפתח המפגש סקר שמואלי את הנושא והתייחס בעיקר לעצמת קול המואזין מהמסגד החדש, בשכונה הדרומית (הבדואית) בתרשיחא, בכלל ופרט בסביבות 4:30 לפנות בוקר. כן הזכיר את הנושא בקונטקסט של פולחן דתי, כמו פעמוני כנסיה או הפעלת צופרים לפני כניסת שבת בישובים חרדיים – וציין כי הנושא מטריד בקנה מידה ארצי. ראש המועצה ציין כי בארצות מוסלמיות רבות אסרו על קריאות מואזין, אולם בישראל נכשלה העברת "חוק המואזין" בהתנגדות הסיעות הדתיות. כן הדגיש את המורכבות באכיפת “חוק הרעש” שבאחריות המשרד להגנת הסביבה.
שמואלי מנה פעולות שנעשו בעבר וההבנות שהופרו, ואמר כי כמעט מיצה את המהלכים בנושא, וכל שנותר הוא קידום פעולות סטטוטוריות של חקיקה ואכיפה; במקביל לבחינת חסימת הרעש באמצעות מחיצות אקוסטיות ועצים.
יחד עם הקושי, הזכיר שמואלי את היחסים הטובים באזור בין תושבי כל העדות והדתות, והדגיש כי הנושא איננו הפסקת החתונות וקריאות המואזין, אלא צמצום עצמת הקול.
סנ”צ ממן, מפקד תחנת המשטרה, אמר בפתח דבריו כי אכן עצמת קול המואזין היא "בלתי סבירה לחלוטין", וכי הוא פועל בכל דרך אפשרית לפיתרון הבעיה. לדבריו, המנהיגות המקומית בתרשיחא עומדת כחומה בצורה מול הבודדים, הלאומנים והבלתי נורמטיביים, שאינם מבינים את המשמעות של קיום משותף והתחשבות. הוא הזהיר מפני התדרדרות ל"מלחמת דת" אזורית וקרא גם לתושבי כפר ורדים לגלות איפוק ולהימנע מביטויים גזעניים וקריאה לחרמות ברשתות החברתיות.
במקביל לפעילות ניטור ואכיפה, פועלת המשטרה בניסיון להידברות ויצירת הסכמות בין כל הגורמים, וממש בימים האחרונים הוסרו הרמקולים שהיו מופנים לכפר ורדים. כמו כן, מערכת ההגברה אופסה על ווליום סביר, וננעלה בכספת שרק לחמד נעים יש את המפתח אליה. ממן הדגיש בדבריו כי המטרה היא למצוא את האיזון הנכון בין חופש הפולחן לבין איכות החיים של התושבים. "אני מאוד אופטימי כי יש פרטנר", אמר. לצד זאת ציין כי גם איתר את אותם "גורמים בעייתיים" המנסים לפגוע בקיום המשותף והעביר להם "מסרים ברורים".
באשר לחתונות, עדכן ממן כי אותר שטח בתרשיחא המיועד לנושא זה, והוא מקווה שעד הקיץ הקרוב יושלמו כל ההליכים הבירוקרטיים ליעוד השטח והכשרתו. הוא גם אמר כי התחנה גם הציבה תנאים לעורכי החתונות בנוגע לכללי התנהגות, חסימת צירים והקמת רעש, וכי במספר פעמים גם פוזרו חתונות, הוגשו דו”חות והוחרם ציוד. התחנה החלה גם בתהליך להסמכת שוטרים למדידת רעש.
חמד נעים, ממנהיגי הבדואים בתרשיחא, אמר כי החתונות בתרשיחא מסתיימות עד שעה 22:00, וכי קול המואזין לא נעשה בכוונה להטריד או לפגוע. יש תוכנית, אמר, להציב בתוך הרחובות רמקולים קטנים. באותה הזדמנות ביקש חמד מתושבי כפר ורדים לנסוע לאט ובזהירות בתרשיחא בכלל, ובפרט בשכונה הבדואית, המשמשת כנתיב יציאה לכביש 8833 לעין יעקב.
נחלה טנוס אמר כי נושא המואזין איננו בפיקוח או בסמכות הרשות המקומית וכי הטיפול צריך להיות דרך מוסדות הדת המקומיים כגון וואקף או אימאם.

כמה עוד נחכה?

בהמשך המפגש התלוננו תושבים רבים כי העניין נמשך זה זמן רב, הסבל גדול וכי היו בעבר הסכמות והבטחות. תושבים טענו כי היעדר אכיפה ומשילות גורם לאנרכיה והידרדרות בתחומים נוספים. אחת הדוברות סיפרה כי הגיעה עם משפחתה לכפר ורדים לאחר שעזבו את יפו, וגם שם במשך שנים רבות לא הגיעו לפיתרון.
ממן השיב כי הוא מכיר את הבעיה מקרוב. ביפו, הסביר, נעשה הדבר על רקע לאומני ולא היה עם מי לדבר, בשעה שכאן יש נכונות לשיתוף פעולה. "זה לא זבנג וגמרנו", אמר, "אבל אני מחויב לתהליך, כולל סיורים במוקדי הרעש כל הלילה.
למרות המתח הרב לפני הפגישה, היתה תחושה כי הנושא נמצא בטיפול ויש תקווה גדולה גם לפיתרון ארוך טווח. כן הועלו הצעות שונות כיצד להמשיך ולטפל בנושא תוך שיתוף ציבור והידברות.

ויש גם מכוניות משופרות

בנוסף לחתונות והמואזין, עלה גם נושא הרעש של כלי רכב, בעיקר קצוצי אגזוזים. סנ”צ ממן עדכן כי המשטרה מבצעת אכיפה נקודתית וכלכלית על שלושה מוסכים באזור הפועלים באופן בלתי חוקי, לכאורה, בכל הנוגע ל"רכבים משופרים". בנוסף, הותקנו מצלמות והוספו במפרים בדרך ההר (הכביש לינוח). כן ציין ממן שכפר ורדים, אולי בשל הדימוי והרמה הסוציו-אקונומית הגבוהה, בעל רגישות מיוחדת לעבירות סמים, פדופיליה ועוד – וביקש להיות ערניים ולשים לב מה קורה ברחבי הכפר.
שמואלי סיכם את המפגש בתודות למשטרה, שהצליחה להוריד את כמות הפריצות לבתים בכפר ורדים לאפס בשנתיים האחרונות (להוציא פריצות במרכז המסחרי: למשרדי המועצה ולחנות עכבר הכפר), אחר סטטיסטיקה של כ-50 פריצות בשנה לבתים במשך כשש שנים.

תגובת המשרד להגנת הסביבה

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד מכיר בבעיה הקיימת בישובים שבאזור. משרד הפנים צפוי להוציא מכרז למינוי אימאם למסגד החדש בתרשיחא, מהלך בסיסי לצורך הסדרת נושא עוצמת הרעש. ניתן להתעדכן עם משרד הפנים לגבי לוחות הזמנים לנושא זה. המשרד יבצע מדידה נוספת בתקופה הקרובה, ואם תתגלה חריגה, היא תטופל מול משטרת מעלות תרשיחא והגורמים הרלוונטיים כדי להביא להנמכת עצמת הרמקולים ושינוי כיוונם.

המסגד מבפנים. להימנע ממלחמת דת
דילוג לתוכן