לשמאל לפחות יש ספר

"השמאל כפי שהסברתי לנכדתי" מסביר בצורה בהירה ומקיפה את תולדות השמאל עם התמקדות בישראל. ואם השאלה בבחירות הקרובות היא איזה ימין הולך לנצח, הספר אולי יסביר איך נוצר המצב הזה
כתב: אייל כץ

"אני מטייל עם הנכדה הגדולה שלי, שי, ילדה סקרנית ופיקחית, בת 14, השואלת אינ־ספור שאלות על כל מה שלא ברור ומובן לה. בחוצות מסביב כרזות גדולות מזהירות את המצביעים מפני הסכנה של 'ניצחון השמאל בבחירות' – 'אסון לישראל', כך מכנים זאת. בכלי התקשורת שומעים אין ספור האשמות נגד כל מתנגדי הממשלה, אלה הופכים מיד ל'תומכי השמאל' שמובילים ל'הרס המדינה'. המושג 'שמאל הפך למילת גנאי, מילה נרדפת לבגידה, לאסון. פתאום שואלת אותי שי, נכדתי המוכשרת: אתם אומרים שאתם שמאל, אבל בכל מקום אומרים שאנשי השמאל הם בוגדים, הם האויבים של ישראל. אז מה אתה אומר?".

כך נפתח ספרו של ד"ר אורי וובר "השמאל כפי שהסברתי לנכדתי" (ספרי ניב), שיצא לאור בימים אלו. הספר הוא דיאלוג בין הנכדה הסקרנת לסב המסביר, ובלשון פשוטה ובהירה הוא מתאר את הבדלי העמדות וההשקפות בין שני הזרמים הפוליטיים בישראל, ובעולם בכלל. בין השאר אפשר למצוא בו הסברים על ההבדלים בין הפילוסופים רוסו להובס, על הסוציאליזם והקומוניזם, שלושת הזרמים בימין הישראלי, והתייחסויות למושגים כמו חלוקת העושר, מעמדות, גלובילזציה, המהפכה הטכנולוגית ועוד.

הספר מתמודד עם שאלות לא פשוטות, מתאר תהליכים היסטוריים, ועל אף נטייתו המוצהרת של הכותב לצד השמאלי של המפה הכתיבה היא הוגנת למדיי ומציגה בצורה נרחבת גם את טיעוני הימין.

וובר, חבר קיבוץ יחיעם, עלה לארץ עם גרעין השומר הצעיר מצרפת בשנת 1966. לאחר מספר שנים של עבודה בחקלאות ובמפעל הבשר הוא למד באוניברסיטת תל אביב והמשיך לדוקטורט בסוציולוגיה בפאריס. אחרי שנים של פעילות בקיבוצו,  בתנועה הקיבוצית ובגבעת-חביבה, הוא עבד כיועץ אסטרטגי במועצה האזורית מטה אשר. הוא אב לשלושה ילדים וסבא לשמונה נכדים, שהגדולה מביניהם היא שי, איתה הוא משוחח בספר. זהו ספרו השלישי. ספרו הראשון הוא "להתחדש, הקיבוץ מול עתידו", על משבר התנועה הקיבוצית (הקיבוץ המאוחד, 1992), והשני "פשיטת רגל בקיבוץ, מצובה כמשל" (הוצאת קיבוץ דליה, 2006).

על המוטיבציה להוצאת הספר אומר וובר: "בתקופה זו, כאשר הוויכוח הפוליטי הפך להיות כל כך רדוד ומגמתי, ראיתי לנכון להחזיר למושגים 'שמאל' ו'ימין' את כבודם האבוד. המושגים של 'שמאל' ו'ימין' אינם קללות וגידופים. יש להם היסטוריה ארוכה ומשמעות מוגדרת וברורה, בכל העולם וגם בישראל. לאורם התנהלו מאבקים קשים אשר הביאו להישגים אדירים אך גם לאסונות מחרידים. בספר אני מתייחס לאלו וגם לאלו.

לספר שלושה חלקים. החלק הראשון מוקדש למקור המושגים שמאל וימין, הזרמים השונים והתכנים שלהם לאורך ההיסטוריה ועד היום. החלק השני מתמקד בשמאל הישראלי מאז העלייה השנייה ועד היום, משעותיו היפות עם הקמת המדינה וביסוסה ועד למהפך שסיים את שלטונו. החלק השלישי מנתח את הסיבות להידרדרות השמאל מהמהפך ב-1977 ועד היום.

הספר מתאים לבני נוער, לצעירים וגם לוותיקי הארץ, כותב וובר.

את הספר ניתן לרכוש ישירות מאורי וובר תמורת 65 שקלים. אפשר לשלם בביט לנייד שלו, 050-3794689, או בהעברה בנקאית (בנק יהב, סניף 141, חשבון 23422). לאחר התשלום יש לשלוח הודעה לדוא"ל ourber@gmail.com, והספר יישלח בדואר.

דילוג לתוכן