לראות את הקולות, לשמוע את הקו

לחש: אמנון וולמן ומאשה זוסמן, תערוכה חדשה במרכז אמנויות מעלות
מגאפון – שלושה 2021, עבודה של אמנון וולמן
מגאפון – שלושה 2021, עבודה של אמנון וולמן

בגלריה של מרכז אמנויות ע"ש אפטר-ברר במעלות תיפתח בסוף השבוע הנוכחי תערוכה חדשה, "לחש", של היוצריםאמנון וולמן ומאשה זוסמן. אוצרת: נעמה חייקין. אירוע הפתיחה יתקיים ביום שישי, 3.9.21, בשעה 11:00.
מדבריה של האוצרת על התערוכה:
כיצד נראה קול? שאלה זו עולה בתערוכתם המשותפת של אמן הסאונד, אמנון וולמן, והציירת מאשה זוסמן. נראה – שכן לא זו בלבד שהתערוכה משלבת בין קול לדימוי; היא עוסקת גם בהשתקה.
שלוש עבודות יצר וולמן לתערוכה: באחת תלה על דגם של עמוד חשמל רמקולים שונים, שחולשת הסאונד הבוקע מהם מחייבת אותנו להתקרב כדי לשמוע אותו. עמוד החשמל הוא אובייקט אמביוולנטי; מצד אחד ההתקרבות אליו מסוכנת, אך מצד שני מטרתו להאיר. כך גם הסאונד הנשמע, המבקש להאיר ולהעיר. הוא מורכב מצלילים של הפגנות, קטעי מוזיקה אלקטרונית וקול אישה. בעבודה נוספת נראים שלושה שלדי מבנה של מערכות כריזה, שמתוכם משתלשלים חוטי חשמל כלשונות. סאונד לא נשמע מהן. מערכת הכריזה, שנועדה להתריע על סכנה או לכוון את התנהגות הציבור, דוממת. כנציגת הציבור היא מועלת בתפקידה; וכקולו של ציבור היא מעידה על מושתקותו. עבודת סאונד נוספת משלבת את קולות הציור של מאשה זוסמן, החורטת בעטים כדוריים פשוטים על לוחות עץ תעשייתיים של ארגזי משלוחים מחו"ל.
ציוריה של זוסמן מזכירים לא אחת רטט קולי המתפשט במרחב. ניתן לתמוה על כך שזה מה שהם מזכירים, שכן מעודי לא ראיתי קול – והנה הוא פה, נוכח בציוריה. תדהמה שמחולל ציור. ברמת המיקרו, כאשר מתקרבים לציורים מראם מזכיר גרפים של עוצמת קול. האיכות הקולית מתבטאת בתחושת הרטט והתזוזה של העט הרושם, השואפת לכסות את מצע העץ באמצעות פעולה עמלנית סיזיפית של חריצת חריצים בו, כמחט בתקליט. בפיזיקה, המשרעת מבטאת את תנודת המטוטלת מקצה לקצה. תנועה זו, מגלמת את השימוש שעושה זוסמן באורנמנט ובערבסקה בציוריה אלו, בהם היא חוזרת על אותם דימויים שוב ושוב, ברצף מתמשך. בציוריה של זוסמן נשמע קולה של אחרות: הסאונד הוא כמרחב נוסף המתקיים בתמונה, שנראותו מתעתעת ומפתיעה כאחת. איכות זו בולטת בעבודותיה החדשות המוצגות בתערוכה, בהן התמוסס הדימוי לגמרי.
שעות פתיחה בגלריה: א, ב 9:30-14:00; 16:00-19:00. ד 13:00-19:00. ה 10:00-15:00. שבת 11:00-13:00. למועדי ביקור נוספים ובחגים ומועדים יש לבדוק שעות פתיחה בטל 04-9977150 או בווטצאפ 052-7395433. הכניסה חופשית בהתאם להנחיות משרד הבריאות. כתובת: בן גוריון 15 מעלות.

דילוג לתוכן