לוקחים מהציבור את החוף הפתוח האחרון

פעיל סביבה \ יובל אלון
יובל אלון

בעיני רבים מרינה היא בעיקרה חניה ליאכטות על חשבון שטח חופי וימי פתוח לציבור ופגיעה אקולוגית משמעותית. רצועת הים נתפסת בעיני הציבור כמשאב טבע יחודי, נכס ציבורי, חלק מאיכות החיים של תושבי האזור. מקום בו כל אחד, ללא הבדל גזע דת ומין, עשיר או עני, יכול לבוא וליהנות ממנו ובחינם. המקום היחידי כמעט בו ניתן להביט אל האופק ולראות מאה אחוז טבע. חלק מהבריאות הנפשית שלנו.
רצועת הים שלנו הינה משאב שגם כך הולך ומידלדל בשל צרכים נדל'ניים ובניה על החוף ובקרבתו, קידוחי נפט וגז, מתקן התפלה, צרכי ביטחון ועוד. לציבור לא נותר כיום אלא רק כ-1 ס"מ לאדם, מה שעשוי לרדת לחצי ס"מ בשנת 2050, עם הכפלת האוכלוסייה. על המשאב הזה הציבור באזור לא יוותר, וכבר הוכיח זאת עם המאבק והניצחון בשמירת חוף בצת בשנת 2011, ובהרחקת שכונת אכזיב מקו ה-70 מ ' לקו ה-200 מ' מהחוף.
מרינה בצפון נהריה בצמוד לשמורה הימית "ים-אכזיב", אופציה שמוזכרת כבעלת סיכוי רב להתממש, תיצור מפגע של זיהומי שמן ותפגע במגוון הביולוגי, תלקח מהתושבים את החוף הפתוח האחרון בנהריה, ותמנע גם שימוש בחופים סמוכים. כמו כל מרינה, היא תפגע בהסעת החולות אל החופים שמדרום לה, כך שכל החופים של נהריה עלולים להידלדל ולהיעשות צרים יותר (בניגוד לרצועת הים שמדרום לחיפה, באזורנו הסעת החולות היא דרומה, נתון שהוועדה התעלמה ממנו). מרינה עלולה גם לפגוע בשטח הפתוח מאחוריה שיילקח מהציבור לטובת נדל'ן (ואלי זאת הסיבה האמיתית להקמתה) והיא גם רחוקה ממרכז העיר, מה שעלול להשאיר אותה שוממה. וכל זאת לטובת ציבור קטן יחסית של בעלי יאכטות, שיכולים למצוא פתרונות אחרים. הטענה שמרינה תשמש גם לספורט ימי לא מחזיקה מים, שכן רוב הספורט הימי נעשה בחופים פתוחים. הגולשים, חותרי הקיאקים וחובבי הסאפ לא צריכים מרינה. גם האפשרות של הרחבת המעגנה הקיימת תיצור מפגעי שמן ופגיעה בחופים שמדרום לה.
לטענתנו, בפני הוועדה שהמליצה על אישור מרינה בנהריה לא עמדו הנתונים הנכונים ולא נעשתה בדיקה יסודית. לכן המלצה זאת נידונה להתבטל מסיבות דומות כמו כל חמש המרינות האחרות. יתכן שהדבר הנכון הוא להרחיב במעט את המעגנה הקיימת בנהריה ואו בעכו.
מטה המאבק של תושבים מנהריה והגליל המערבי, בתמיכת ארגוני סביבה אזוריים וארציים כמו גם המשרד להגנת הסביבה והשרה העומדת בראשו, נחוש לפעול לביטולה של מרינה חדשה בנהריה ונערך לשם כך לקראת הוועדה הארצית בעוד כחודשיים. אני קורא לציבור לתמוך במאבק, לטובת חופים פתוחים, לנו ולדורות הבאים.

הכותב הוא יו"ר אירגון תושבים "קיימא" לאיכות סביבה וחיים בגליל המערבי, רכז אנשי הים התיכון בגליל המערבי וחבר במטה המאבק של תושבים.

דילוג לתוכן