יופי ומחשבות מהחלל

על המשיכה שלנו לצילומים של כדור הארץ, והתחושות שחווים האסטרונאוטים עצמם. טור אישי לקראת התערוכה "יופי שביר" בגלריה טל
ישראל 2020. צילום של ג'סיקה מאיר, מתוך התערוכה
ישראל 2020. צילום של ג'סיקה מאיר, מתוך התערוכה

כתבה: עדי גרינפלד

מהו הקסם המופלא שמוצא בן אנוש בהביטו לשמים?

הרצון לחקור, לכבוש עולמות חדשים, להגיע ולגעת אולי במשהו נשגב, אלוהי.

מכאן גם המשיכה המובנת שלנו אל אותם בודדים, גיבורים שזכו לחוות את חווית החלל. מאז הטיסה הראשונה לחלל של יורי גגארין ב-1961, מסע צוות אפולו 11 לירח ב-1969, וצעדו הראשון של ניל ארמסטרונג על הירח, נחשפנו לתמונות כדור הארץ במבט מבחוץ. התמונה המפורסמת, "הגולה הכחולה", שצולמה על ידי צוות אפולו 17 ב-1972, נחרטה בזיכרון הקולקטיבי שלנו כמראה האיקוני של כדור הארץ. למרות הצילומים הרבים של סוכנויות החלל וצילומי לווין שנחשפנו אליהם מאז, עדיין אנו מלאי התפעלות מהתמונות המצולמות מהחלל.

גם לאחר אימונים מפרכים רבי שנים המכינים את האסטרונאוטים למשימת החלל, התחושות האמיתיות כאשר הם מגיעים למימוש הנכסף שונות בתכלית. המראה המרהיב של כדור הארץ, עטוף במעטפת הדקה של האטמוספירה, מעורר מחשבות על פי עדויות האסטרונאוטים. האסטרונאטית ג'סיקה מאיר מכנה את התחושה כ"יופי שביר". תופעה פסיכולוגית זו שחווים האסטרונאוטים כאשר הם מביטים על כדור הארץ מהחלל, הוגדרה על ידי פרנק וייט בספרו ((1987 מבט העל, Effect The Overview.

בתערוכה שתיפתח בגלריה טל, ננסה להביא משהו ממראות אלה בצילומים, סרטוני וידאו וכיתוב על  נקודת המבט של האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר. ג'סיקה שהתה בתחנת החלל הבינלאומית  ISSבמהלך שבעה חודשים, החל מאוקטובר 2019 ועד אפריל 2020 במשימות נאס"א 61 ו-62. יחד עם האסטרונאוטית קריסטינה קוך, ביצעה את ההליכה הראשונה אי-פעם בחלל על ידי שתי נשים. משימותיה היו מקצועיות-הנדסיות, אולם כללו גם ניסויים לבחינת השפעות השהות בחלל על הגוף הנשי.

למאיר קשר חם לישראל, כבת לאב יהודי-ישראלי שעבר לארה"ב, ולאם שוודית. היא נולדה בקריבו שבמדינת מיין, ארה"ב, שם ספגה את האהבה לטבע ולסביבה. בראיונות היא טוענת שחלמה על החלל מגיל צעיר מאד. היא בחרה בביולוגיה כמקצוע, בעלת תארים גבוהים, ולמדה בתכנית החלל בשטרסבורג בצרפת. היא השתתפה במשימות רבות בתנאי קיצון, ביניהן מחקר על פינגווינים באנטארקטיקה. במהלך כהונתה במשרה מכובדת כפרופסור חבר בהרווארד, קיבלה הודעה מנאס"א שנבחרה לצוות האסטרונאוטים בהכנה להשתתפות במשימת חלל.

אנו רואים בגאווה את ההזדמנות שניתנה לנו להציג תערוכה מצילומיה של מאיר, שנבחרו על ידה, ובאמצעותם להיחשף למראות ולרשמיה, ולחוות ולו במעט מחוויותיה.

ג'סיקה מאיר, ביולוגית ימית, טייסת, מהנדסת טיסה, חוקרת, אסטרונאוטית, אישה פורצת דרך ומעוררת השראה, תביא אלינו רוח רעננה של הנושאים שנשכחו מעט מהכותרות ונדחקו אל פינות המדע, מול ההמולה הבלתי פוסקת של נושאי פוליטיקה והטיפול באיומי המגיפה.

 

ג'סיקה מאיר, יופי שביר – רשמיה והרהוריה של אסטרונאוטית על הפלנטה. גלריה טל כפר ורדים. פתיחה שבת 20.2.21. הביקור בתערוכה יתקיים בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

* הכותבת היא אוצרת גלריה טל

דילוג לתוכן