חילופי השטחים תקועים, חשש לגורל הטבות המס

המתווה של סיון יחיאלי ושלמה בוחבוט הומלץ על ידי הוועדה הגיאוגרפיץ, אבל הוחזר אליה בשל "קשיים משפטיים"
עודד שלומות, כפרניק

יוזמת החלפת השטחים בין כפר ורדים למעלות תקועה, ובמועצה שוב חוששים לגורל הטבות המס, שתוקפן יפוג בחודש יולי הקרוב. כך עולה מדיון שהתקיים בישיבה האחרונה של מליאת המועצה המקומית כפר ורדים.

היוזמה לחילופי השטחים החלה עוד בקדנציה של סיון יחיאלי ושלמה בוחבוט. על פי התוכנית, כ-19 דונם יועברו ממעלות-תרשיחא לכפר ורדים באזור המדרשה הישנה (סמוך לכביש 854 ולכיכר החדשה מכיוון גבעת האורנים), זאת במטרה לקרב את השטח המוניציפלי של הכפר לתחום של פחות מתשעה ק”מ מגבול הצפון, ובכך לעגן את הטבות המס. כ-250 דונם באזור התעסוקה המשותף בשלב ג’ יעברו מכפר ורדים למעלות-תרשיחא. חלק זה מיועד להבטיח כי אזור התעסוקה כולו יהיה אחיד מבחינת הגדרות אזור פיתוח א’, עידוד השקעות ומענקים. יחד עם זאת, יישמרו לכפר ורדים הזכויות בארנונה ובניהול המשותף.

ראש המועצה, אייל שמואלי, השיב לשאילתא בנושא של איתן הימן, ופירט את המצב: המתווה הוגש כבר ב-2018 לוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים בתמיכה של כל הגורמים באזור ובממשלה. באוגוסט 2019 הגישה הועדה דו”ח מפורט התומך בהחלפת השטחים. אלא שבשל המשבר הממשלתי המתמשך, הדו”ח לא נחתם על יד שר הפנים. גם משהוקמה ממשלה לפני כשנה, התעכבה החתימה. "להפתעתנו", עדכן שמואלי, "לפני מספר חודשים הוחזר הנושא לדיון נוסף לוועדה הגיאוגרפית, זאת בשל  'קשיים משפטיים', כלשון משרד הפנים".

אותם "קשיים" לא הובאו בפני ראשי הישובים, וגם שתי פניות שלנו נענו באותם "קשיים” לקוניים ללא פירוט. לפי שעה נראה כי "הקשיים" מתייחסים בעיקר להעברת השטח ממעלות-תרשיחא לכפר ורדים, משום שהם מגלמים הטבות מס.

במקביל, מנסה הוועדה לנקוט ב"הפרד ומשול" ולבחון החלפת שטחים חד כיוונית: רק 250 דונם מכפר ורדים למעלות תרשיחא באזור התעסוקה. שמואלי דיווח כי לצערו ארקדי פומרנץ, ראש עיריית מעלות תרשיחא, "נפל לבור שטמנה הוועדה הגיאוגרפית ונהג באופן לא קולגיאלי כאשר תמך באפשרות זו". כפי הנראה פומרנץ התעשת (טרם התקבלה תשובה ברורה בסוגיה), חזר בו והבטיח כי ייצמד למתווה המוסכם של החלפה דו-צדדית.

בדיון במליאה הביעו רוב חברי המועצה דאגה מהמצב, וכולם הסכימו כי צריך לפעול במהירות, להקים צוות פעולה מצומם לעניין ולדאוג לגיבוי תקציבי.

דילוג לתוכן