חוויה שמימית עם אסטרונאטית

האסטרונאטית ג'סיקה מאיר הגיעה לביקור בישראל לכבוד קבלת "דוקטור כבוד" ממכון ויצמן. בני משפחתה, עדי וישראל גרינפלד מכפר ורדים, ליוו אותה במהלך שבוע אינטנסיבי והתרשמו שוב מאישיותה
כתבה: עדי גרינפלד
ג'סיקה מאיר עם שלום חנוך בטקס במכון ויצמן

בשבוע שעבר זכינו לחוויה מיוחדת במפגש עם האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר, שביקרה בארץ לרגל טקס קבלת תואר דוקטור כבוד במכון ויצמן. הביקור היה מלווה בהרצאות שנתנה, בהן סיפרה על הניסויים שעשתה במהלך חודשי שהייתה בתחנת החלל מספטמבר 2019 ועד אפריל 2020, וכן על תוכניותיה לעתיד בהיותה אסטרונאוטית בתוכנית ארטמיס להנחתה (שוב) של אדם על הירח.

מאיר, ילידת 1977, נולדה וגדלה בקאריבו שבמדינת מיין, ארה"ב. היא בת לאם ממוצא שוודי ואב ישראלי לשעבר, יליד עיראק. היא בעלת תארים רבים, ד"ר לביולוגיה ימית ואוקיאנוגרפיה, חקרה את הפיזיולוגיה של בעלי חיים בתנאי קיצון, במיוחד בעלי כנף כמו אווזים במעופם מעל ההימלאיה וצלילת פינגווינים באנטארקטיקה. היא עבדה במשרת פרופסור חבר בבית הספר לרפואה בהרווארד, משרה שעזבה כדי להשתתף בתכנית האסטרונאוטים  בנאסא.

ג'סיקה מאיר היא ביולוגית ימית, טייסת, מהנדסת, חוקרת, מדענית, אסטרונאוטית, אישה פורצת דרך ומעוררת השראה. היא בעלת אישיות כובשת, ולמרות פרסומה הרב היא בעלת צניעות טבעית.  במהלך השנים היא שומרת על קשר חם עם ישראל, ומזוהה "כאחת משלנו" בישראל, בשוודיה וכמובן בארה"ב.

בטקס המפואר במכון ויצמן, בנוכחות נשיא מכון וייצמן ובכירי המוסד, הוענקו תארי דוקטור כבוד לאנשים בעלי הישגים יוצאים מהכלל, ביניהם פרופסורים, נדבנים ותומכי מדעים ומחקר, ואפילו המוזיקאי שלום חנוך. מאיר זכתה לשבחים רבים, ומעבר לתרומתה למחקר והתעוזה כאסטרונאוטית, הוזכרה במיוחד תרומתה לקידום נשים והיותה דוגמא לנערות צעירות בתחומי המדע והטכנולוגיה וליכולת להצטיין בכל נושא.

במהלך הימים הספורים בהם שהתה במכון ויצמן, נתנה הרצאות והשתתפה בדיונים וסדנאות מקצועיות. היא תיארה את הניסויים המדעיים שערכה בחלל, שבחלקם בדקה את השפעת חוסר משקל ממושך על גוף האישה. בסיום אחת ההרצאות צבאו מסביבה סטודנטים ובני נוער רבים מהקהל וכמנהג הזמן ביקשו להצטלם סלפי איתה. למרות העומס ולוח זמנים הצפוף שהכינו המארגנים, היא נענתה לכל הפונים בנועם ובשלווה אופיינית.

ומעבר לכל הכתרים שקשרו לה, ישראל ואני ורבים מבני משפחת מאיר בארץ, פגשנו אישה חמה, מסבירת פנים ובעלת סבלנות אינסופית לכל הפונים והמבקשים לשהות ולו שעה קלה בקרבתה. בני המשפחה התאספו לאירוע רב-משתתפים לכבודה, וכל אחד בדרכו ביקש את תשומת ליבה. חשבתי בליבי "Everybody wants a piece of Jessica", כל אחד רוצה לשהות בחברתה ובכך לזכות אולי בחלק מהתהילה!

באירוע מרגש נוסף ליווינו את ג'סיקה ל"יד ושם" בירושלים, שם ביקרה בשליחות נאסא להחזיר גלויה מצוירת של אמן קריקטורה ניצול שואה, פליקס קסוביץ. בעת היותו עובד כפייה בשירות הצבא ההונגרי, האמן צייר גלויות מאוירות הומוריסטיות לבנו שהוסתר בבודפסט אצל חברים. אחת הגלויות, שנבחרה להישלח עם  ג'סיקה לתחנת החלל, מתארת ילד צופה בטלסקופ אל הכוכבים. במהלך הביקור ערכו אנשי "יד ושם" שיחת וידאו עם הבן פטר, שהוא כבן 90 והתרגש מאד מהשיחה עם ג'סיקה.

תושבי כפר ורדים למדו על שהייתה של ג'סיקה מאיר בתחנת החלל מתערוכה שנערכה בגלריה טל ב-2021, בה הוצגו כחמישים תמונות של כדור הארץ שצילמה מתחנת החלל. על התערוכה ניתן לקרוא באתר גלריה טל, ג'סיקה מאיר, יופי שביר, רשמיה של אסטרונאוטית. www.talgallery.co.il.

דילוג לתוכן