חגיגה של טבע, היסטוריה וסיפורים

טיול רגלי בוואדי ראש פינה
כתב וצילם: מוריס צמח
מלון אלתר שוורץ

ואדי ראש פינה הינו פנינה גלילית, המשמרת חקלאות טרסות קדומה בצד טבע פראי.  
לאחרונה הוכרז הוואדי כשמורת טבע, וחל איסור לנסוע בו ברכבי שטח.
בעבר הרחוק היה שביל חמורים בוואדי שהיווה את הדרך היחידה לצפת. רק בתקופת המנדט הבריטי נסללה דרך מרוצפת אבן מראש פינה לצפת. עם השנים נהרסה דרך החמורים מחוסר תחזוקה, אך עדיין ניתן להבחין בשרידיה. כעת הדרך חזרה להיות שביל כמו בימים ההם, ובעזרת שיחי פטל הבר השביל מקבל אופי פראי.
שלושת המעיינות היו עד לא מזמן כלואים בצינורות, ורק זרזיף שוחרר לטבע. מזה יותר משנה זורמים המים הישר אל הטבע והנחל זורם בין שיחי הפטל בכל ימות השנה. המים ממשיכים במורד וחוצים את המושבה ראש פינה. לאחרונה נעשו כמה עבודות שיקום סביב המעיינות ומבני האבן העתיקים נתגלו במלוא יופיים. בחורף זורם הנחל בעוצמה מרשימה וזוהי חוויה מיוחדת ובלתי נשכחת.
הטיול בוואדי מתאים לכל עונות השנה. הבוסתנים ניטעו על ידי הפלאחים הערבים מהכפר ג'אעוני בטרם הגיעו החלוצים היהודים. בטרסות האבן בשתי גדות הואדי נטועים עצי זית לרוב, אך יש גם עצי שקד ותאנה, ובשלהי הקיץ ניתן ליהנות מטעמם המופלא של התאנים.
טיפוס במעלה הוואדי מקנה חוויה ייחודית של טבע במלוא הדרו. גם האזוב המקראי הקרוי זעתר ושיחי הפיגם גדלים כאן בר בריכוזים מרשימים. בסתיו פורחות החלמוניות במורד ההר מעל לוואדי ופריחתן נמשכת כחודש. בחודש פברואר פורחות השקדיות ופריחתן הלבנה ורודה מפארת את הנוף. באביב ישנה פריחה עשירה של פרחי הבר ובולטת במיוחד פריחת גביעונית הלבנון. מטיבי לכת יכולים לטפס בשביל מדרום לנחל וליהנות מפריחת צבעונים מרשימה.
המלצתי היא להחנות את הרכב במגרש החנייה בסמוך לבית העלמין וללכת במעלה הואדי.

אורך המסלול 3 ק"מ הלוך חזור.

***

סיפורים רבים נשזרו בוואדי הזה. אביב קלר, מוותיקי המושבה, מספר על ר' דוד שו"ב שהגיע מרומניה ב-1881 לתור את הארץ בחיפושיו אחר אדמה לרכוש עבור צאן מרעיתו, שהמתינו לו בעיירה מוינשט ברומניה. כשטיפס דוד שו"ב במעלה הנחל, היה זה אביב שופע ירק אחר חורף גשום. הוא השתאה למראה הדגים השוחים במעלה הנחל השוצף. הוא מתיישב וכותב איגרת לחבריו ברומניה ומתאר להם את שרואות עיניו. קהילת מוינשט צוהלת עם קבלת האיגרת מהארץ המובטחת, עולים על האנייה טטיס, ששמה הוחלף לטיטוס, יען כי טיטוס הגלה אותנו מהארץ וטיטוס תחזיר אותנו אליה. והנה, בהגיעם לכאן אחר מסע תלאות, הייתה זו עונה שחונה, לא מים שוצפים, לא דגים ולא נעליים…

***

בתי האבן העתיקים החלו להיבנות ב-1878 על ידי מתיישבי גיא אוני ובנייתם נמשכה ב-1882. שוטטות ברחוב הראשונים משרה אווירה נינוחה ופסטורלית. ניתן לבקר בבית פרופ' מר חוקר הקדחת, בבית הפקידות של הברון רוטשילד, בבית וילקומיץ' המורה המיתולוגי, בית הכנסת העתיק, בית יוסף פרידמן מייסד גיא אוני, מצפה נמרוד, הבית האמריקאי ועוד ועוד.

 ***  

נסיים בסיפור, אחד מיני רבים אודות מלון אלתר שוורץ: טרומפלדור מכניע פרה בידו האחת. שמעתי אותו מעמיהוד שוורץ.

 בית המלון של אלתר שוורץ, המלון הראשון בראש פינה, הוקם על ידי אלתר שוורץ. שתי קומות למבנה, בקומה השנייה חדרי האירוח ולמטה גר אלתר שוורץ עם משפחתו. במבנה הסמוך הייתה חצר גדולה מוקפת בחומת אבן גבוהה.  בשנת 1920 התחוללו אירועים ביטחוניים באצבע הגליל, עוד לפני מאורעות תל חי. היישובים כפר גלעדי, חמרה, מטולה ותל חי היו בעין הסערה, מכיוון שהמנדט הצרפתי משל שם. לאלתר שוורץ הייתה משפחה במטולה והם העבירו שתי פרות לחצר של שוורץ עד יעבור זעם, כיוון שרצו להבטיח את עדריהם בפני השוד והביזה.

יוסף טרומפלדור, טרם הגיעו לתל חי, התאכסן כשבוע במלון של שוורץ. אחת הפרות הייתה נוהגת לנגוח בקרניה כל מי שהתקרב אליה כדי להגן על הוולד שלה. ערביי ג'אעוני השכנים קשרו לה ענף של אקליפטוס בין הקרניים, כך שיעבור גם בין הרגליים למנוע מהפרה להסתובב ולנגוח.  בוקר אחד הגיעו הרועים מהכפר ג'אעוני לתפוס את הפרה כדי לצרפה לעדר לרעות במרעה. עמיהוד מספר: "אנו הילדים, עמדנו על המרפסת הגבוהה להסתכל במחזה. ראינו את טרומפלדור עומד ומסתכל דרך אשנב בגובה של מטר, מטר ועשרים. הפרה הבחינה בטרומפלדור ומיד קפצה לנגוח בו, והוא, ביד אחת שהייתה לו, תפס אותה באוזן. הוא סובב לה את האוזן ואז תפסוה הרועים וקשרו לה את הענף. ימים לא ארוכים אחרי המקרה הזה טרומפלדור כבר לא היה בחיים".

מוריס צמח הוא מורה דרך, כותב הספר סיפורים טבריינים. www.morris.co.il, 052-8499217.

 

דילוג לתוכן