התנגדות בקרב מנהלי "מועדון הזהב" לצירוף חנות יד 2 במסגרת הרחבת המועדון

ראש המועצה הציג לחברי הוועד תוכנית הרחבה למועדון, הכוללת מתחם לחנות יד 2 "סיפורי בדים". עשרה פעילים בולטים מקרב הגיל השלישי הגיבו במכתב בו הם מביעים התנגדות גורפת לתוכנית וכותבים: אנו מצפים שתבוטל
כתב: אייל כץ
מועדון הזהב, או בשמו הישן מועדון חמישים פלוס. יורחב 30 שנה לאחר הקמתו צילום: מיכל כץ

ראש המועצה המקומית כפר ורדים, אייל שמואלי, הציג לאחרונה תוכנית על פיה יוקם מבנה לחנות יד 2 "סיפורי בדים" כחלק מההרחבה של מבנה מועדון הזהב. לטענת חברים בוועד המועדון ופעילים נוספים מקרב הגיל השלישי, התוכנית החדשה מנוגדת לתוכנית המקורית להרחבת המועדון, שאושרה בשנת 2020. כעשרה פעילים בולטים מוועד מועדון הזהב, מעמותת גיל הזהב ואחרים, חתומים על מכתב אל ראש המועצה אייל שמואלי, בו הם כותבים בין השאר כי התוכנית שהוצגה "אינה תואמת את הצרכים שהוגדרו על ידי צוות הבינוי משנת 2020 ומקטינה את גודל ההרחבה המקורי בצורה משמעותית". במועצה מביעים צער על כך ש"פורום מצומצם מאוד ממועדון 50 פלוס אינו רואה את חצי הכוס המלאה".

אנחנו 20 אחוז

בחודש נובמבר הוזמנה עליזה כץ לפגישה עם שמואלי ומספר אנשי מקצוע מהמועצה, ובה הוצגה לה לראשונה התוכנית לבנות את חנות יד 2 החדשה בצמוד למועדון הזהב המורחב. כץ הבהירה שהיא אמנם פעילה בולטת בוועד המועדון, אבל זה עניין של כל הוועד ולמעשה של כל בני הגיל השלישי בכפר. מספר שבועות לאחר מכן שלחו כץ ועוד תשעה פעילים את המכתב. תחת הכותרת "קריאה לבנייה מיידית של התוכנית המקורית להרחבת מועדון גיל הזהב משנת 2020", הם מעלים שורה של טענות.
התוכנית, כותבים עשרת הפעילים, "תופסת את עתודת הקרקע שהייתה אמורה לשמש להרחבה עתידית של מועדון הזהב… חברי הצוות סבורים שראוי שלאוכלוסייה המבוגרת בכפר יהיה מבנה מרווח ומכובד, שיענה על הצרכים. לחנות יד שנייה ייעוד אחר, שלא עולה בקנה אחד עם נתינת פתרון הולם לבני הגיל השלישי. אנו מבקשים להזכיר למקבלי ההחלטות במועצה שהאוכלוסיה המבוגרת מהווה היום כ-20% מאוכלוסיית הכפר".
בסיום מכתבם כותבים הפעילים: "אנו דורשים מהמועצה ומן העומד בראשה, שיבצעו את תוכנית ההרחבה המקורית משנת 2020, שכבר קיבלה את אישורו של ראש המועצה לפני כשנה. אנו דורשים שתיושם התוכנית המקורית להרחבת מועדון הזהב. אנו מבקשים שהתוכנית המקורית תוגש בהקדם לוועדת תכנון ובנייה במעונה, כפי שהובטח. אנו מצפים שתבוטל התוכנית שבמצגת ומקווים לשיתוף פעולה עם כל הנוגעים בדבר במועצה".
על המכתב חתומים עליזה כץ מוועד מועדון הזהב, אריה ברן יו"ר עמותת גיל הזהב כפר ורדים, ופעילי הציבור בן עמי מוסק, לידיה גרינפלד, יעקב זיו, יונה קלינגווסר, ירמי אגרט, נורית גלעד, איתמר ניב ועתליה מוסק.
בשיחה עם א-לה כפר מוסיפה עליזה כץ: "זה ממש לא רק העניין של ועד מועדון הזהב מול המועצה. זה עניינם של כל הועדים והגופים העוסקים בפעילויות לגיל השלישי. המבנה המורחב אמור לשמש את מועדון קפה בוקר, מועדון הלובי של מחלקת הרווחה, ואולי גם פעילויות של קפה צוותר המופעל על ידי המתנ"ס. בכוונתנו לצרף למאבק בתוכנית החדשה ועדים וגופים נוספים בכפר, ואני מאמינה שכולם יצטרפו. כל המבוגרים בכפר צריכים את המקום הזה. נכון, צריך למצוא פיתרון גם לחנות יד 2, אבל מצאו פיתרון קל ונוח, על חשבונם של בני הגיל השלישי".
לידיה גרינפלד, שהייתה חברה בצוות הגדרת צרכים של בני הגיל השלישי, מוסיפה: "המצגת שקיבלה עליזה והוצגה בפנינו איננה כוללת טקסט, חסרת חתימת אדריכל או שם של מגיש ההצעה. היא נראית כמו חלטורה. בנוסף, לתוכנית שבמצגת פגמים רבים שכל אחד יכול לראות. השטח המקורי של ההרחבה צומצם בכ-30 מ״ר; שלוש הכיתות המיועדות לפעילות חברי המועדון הוקטנו בניגוד למסמך הצרכים; מבנה יד שנייה, הצמוד למבנה המועדון, סותם את כל החלונות בצד המערבי, כולל אטימה לחלונות השירותים, המטבח וחדר הביטחון, וזה לא הכל. ראש המועצה מנצל את כוחו כדי לפגוע בציבור גדול, שפעיליו הם מתנדבים. צריך לשאול את שמואלי למה התמהמה במשך שנתיים ולא העביר את תוכנית ההרחבה המקורית לאישור ועדת התכנון והבנייה, למרות שהבטיח לעשות זאת עוד בשנת 2020 וחזר על הבטחתו מספר פעמים".

1.5 מיליון לטובת ההרחבה
ראש המועצה, אייל שמואלי, מסר בתגובה: "עם כניסת המועצה הנוכחית לפעילות החל שיח משותף עם כלל נציגי אוכלוסיית הגיל השלישי ובתוכם ועד מועדון 50 פלוס בנוגע לצרכי הגיל השלישי בכפר. בשיח זה הוצג הצורך בהרחבת המועדון. בתמיכת חבריי למועצה פעלנו לגיוס משאבים לביצוע ההרחבה, ואף הוסט סכום כסף מפרויקט מקביל. בישיבת המועצה הקרובה אביא לאישור כ-1.5 מיליון שקלים לטובת הרחבת המועדון ובניית חנות יד 2 בסמוך.
"במקביל בשנתיים האחרונות מהנדס המועצה ועובדי המחלקה פועלים לביצוע תכנון ואישורי בנייה לרבות הכשרת הקרקע מול מינהל מקרקעי ישראל. אנו סומכים על מהנדס הרשות בתכנון נכון וללא ליקויי תכנון.
"יחד עם זאת עלה צורך דחוף למציאת פיתרון אכלוס חנות יד 2, זאת עקב דרישה מוגזמת לעליית שכר הדירה במיקומה הנוכחי, עד כדי סיכון ממשי לפעילותה של החנות. וזו חנות שבעזרת מתנדבותיה הנפלאות תורמת מאות אלפי שקלים בשנה למיזמים קהילתיים בכפר, לרבות תרומות לפעיליות מועדון 50 פלוס. מכל האפשרויות שעמדו לרשותנו נמצא מיקום בסמיכות למבנה המועדון.
"חבריי למועצה ואני רואים בהבנה רבה את צרכי הגיל השלישי ומאמינים כי הרחבה זאת זמנית למספר שנים, עד הקמת מבנה מכיל לפעיליות רבות, שיהיה חלק מתכנית 2035 עליה אנו שוקדים וכוללת פרק שלם בנושא.
"נציין כי במהלך השנתיים האחרונות הוקם במרכז הקהילתי מועדון ה'לובי' בו מתקיימות פעיליות מגוונות לגיל השלישי במהלך השבוע .
"צר לי מאוד כי פורום מצומצם מאוד ממועדון 50 פלוס אינו רואה את חצי הכוס המלאה והכרת הטוב בהרחבת המועדון לאחר כ-30 שנה מהקמתו, ואני מודה לחברי המועצה ועובדיה על ההתגייסות והתמיכה בהרחבת המועדון".

דילוג לתוכן