הסצינה החדשה של הסמטאות העתיקות

קפה תרבות ליוואן. מבט מבחוץ

טיול אכסניות בתי קפה וגלריות בשוק הישן של נצרת

השוק של נצרת הפסיד לקניון. בתהליך הדרגתי וארוך נסגרו לא מעט מהחנויות וחלק מאוסף הסמטאות שמרכיבות את שוק נצרת נטושות למדי גם בימים רגילים. "אין חניה", הסביר לי אחד הסוחרים, "ואנשים מעדיפים לקנות בקניון".
למרות זאת עדיין יש בשוק חנויות עם חפצי קודש לצליינים, דוכני פירות וירקות נהדרים, טוחני קפה שמפיצים ארומה נהדרת, ענתיקות, ביגוד ועוד. אפילו דיוואן עתיק ואותנטי ועוד כמה בעלי מלאכה שממשיכים לפעול בו מזכירים במשהו את השוק ההומה שהיה כאן מאז ימי העות'מנים.
אבל רוחות חדשות ורעננות החלו לנשב בסמטאות המתרוקנות.
בשנת 2005 הקים יזם צעיר בשם מעוז ינון אכסניה מקסימה בשם פאוזי עאזר, המפורסמת בתקרות המצוירות שנמצאות בחלק מחדריה. לימים תהפוך אכסנייה זו לראשונה ברשת אכסניות אברהם הידועה. ממנה הוציא מעוז שביל הליכה לצליינים נוצרים שנקרא Jesus Trail. אחריו הוקמו אכסניות נוספות כגון Simsim (שנסגרה בינתיים), מישל, אל מוטראן, דאהר, אל חכים, אל בישארה ועוד רבות נוספות. זרם של תיירים עצמאיים, תרמילאים ברובם, החלו לפקוד את האכסניות, להפיח רוח חיים בסמטאות הריקות, וליהנות מהעיר המיוחדת והמקסימה על שלל אתריה ומסעדותיה.
בעקבות האכסניות והתיירים החלו יזמים מקומיים להוסיף עסקים במבוך הסמטאות. אחד הראשונים והמענינים שבהם הוא קפה-תרבות-ליוואן (Liwan Culture Cafe) שהוקם בשנת 2016 על ידי סאמי ג'באלי, רעייתו ושותפה נוספת. פירוש המילה ליוואן הוא חדר מרכזי ממנו יצאים לחדרים נוספים בוילות העירוניות האופיניות לסוף המאה ה-19, כלומר זהו "חדר ההסבה". השם מתאים לבית הקפה הזה, שבנוסף לקפה וואוכל עוסק בתרבות. על קירותיו מוצגות תערוכות מתחלפות של אמנות ערבית פלסטינאית גלילית, ובימים כתיקונם יש בו ערבי מוזיקה (מכל העולם, הרבה בערבית), הרצאות וערבי אירוח. מקום מיוחד ונעים להסב בו.
בעקבותיו הליוואן צצו בשנים האחרונות שפע של גלריות אמנות נפלאות, שמציפות את סמטאות האבן. גם מורת הדרך הנהדרת ראדה בולוס פתחה מקום משלה, "Ghada's Corner". בפינה של ג'אדה אפשר ליהנות מקפה טוב ומאכלים טעימים ולרכוש המון פריטי מלאכת יד נאים. בתיאום מראש (054-5717774) ראדה גם מקיימת שיחה/הרצאה מרתקת על העיר והתרבות המקומית.
בית הקפה אמאני שהוקם בקרבת מקום הפך להיות אבן שואבת וכך גם בית הקפה החדש מיסתאקה (סוג של תבלין) של מהאה, שנמצא על ציר הצליינים בדרך לכנסיית הבשורה האורתודוקסית.
לכל אלו חובה להוסיף את דיוואן-אל-סראייא הותיק של אבו-אשרף עם הקטאייף הנפלאה וכנאפה אום עלי שנמצא גם הוא באותו אזור.
בקיצור – סיור נינוח ואירוח בסמטאות המתחדשות והתוססות של השוק של נצרת שחוות בשנים האחרונות פריחה – יביאו אתכם למקום שהוא חו"ל של ממש. נסו ותהנו.

הכותב הוא מורה דרך מוסמך ומוביל טיולי אתגר. 054-4957737www.omri-travel.co.il.

דילוג לתוכן