הסטרטאפ של יואב ניצב

חברי לתנועה פיתח חומר הדברה "ירוק" שיכול להגן גם על הקנאביס. עכשיו צריך רק מימון להמשך הפיתוח

הסיפור הזה מתאים לחנוכה.
החנוכייה היא עיריית מעלות שהשכילה להקים בתחומה חממה טכנולוגית לסטארטפיסטים בראשית דרכם – spark מעלות.
הנרות הדקיקים הם הרעיונות שהסטארטפיסטים מביאים ומחכים לגפרור שידליק אותם.
הגפרורים הם ה"אנג'לים" שבאים, מקשיבים, בוחנים ואולי משקיעים את הסכומים הראשוניים הנדרשים כדי להפוך רעיון מבריק למוצר מצליח.
וכך קרה שמצאתי את עצמי בערב חנוכה משתתף באירוע שיזמה עיריית מעלות והחממה המדעית במסעדת "מיקיס טופ ויו" של חאתם טנוס בתרשיחא, הממוקמת בקומה הרביעית. הכיבוד היה ממיטב מטעמי המסעדה, והייתה זו הפעם הראשונה שאכלתי ארוחת גורמה על חשבון עיריית מעלות.
המשתתפים היו ארבעה סטארטפיסטים תושבי הגליל המערבי, מתוכם שלושה מכפר ורדים. מולם התייצבו קבוצה של אנג'לים, נציגי חברות השקעה שבאו מתל אביב לבחון את המוצרים המחכים לגפרור. מאחר שהגעתי כאורח של אחד הסטרטאפיסטים, אתעכב כאן עליו. יואב ניצב, תושב כפר ורדים, מייסד ובעל המיזם.
כיאה לחבר בתנועת "כפר ורדים ירוק" ונציג התנועה הירוקה במועצה כפר ורדים, הסטארטאפ הוא פיתוח אקולוגי "ירוק" וחדשני של חומר הדברה עשוי מצמחי מרפא ותבלין. באירוע הסביר יואב את עיקרי ההמצאה:
במשך שנים ארוכות משתמשים בריסוסים כימיים רעילים בענף החקלאות להדברת חרקים מזיקים. לאור הגידול במודעות לבריאות הפכו חלק גדול מהריסוסים אסורים לשימוש והחלה מגמה של חיפוש תחליפים שאינם רעילים. המוצר שפיתח יואב נקרא "ענן רוח", או Biocloud. הוא עשוי מחומרים טבעיים לחלוטין והוכח כיעיל ב-100 אחוז בבדיקות מעבדה כנגד מזיקים שונים. המוצר נותן מענה יעיל לשוק ענקי של חומרי הדברה “ירוקים” וערכו נאמד בעולם בכ-4 מילארד דולר.
המוצר הראשוני נקרא "ענן רוח 618" והוא תכשיר צמחי "ירוק" מצמחי תבלין ומרפא הדוחה חרקים מזיקים בחקלאות על ידי נידוף תרכובות כימיות בכמויות זעירות. בין היתר החומר דוחה את עש הטבק, תריפס קליפורני, פרודניה ועוד. כל אחד מהללו גורם נזקים במאות מליונים בעולם.
בדבריו עמד יואב על סגולותיו של התכשיר:
התכשיר נוזלי, מיועד לשטחי חממה ובהמשך גם לשטחים פתוחים, האתגר הרציני לחומר
החומר הפעיל מפוזר בקפסולציה בצורת גרגרים, כשהוא עטוף בפולימר צמחי שמתכלה עם סיום פעילותו ואף תורם חנקן לקרקע ומנדף את החומרים הדוחים עד 40 יום מהיישום בקצב קבוע.
החומר יוצר מסביב לצמח מעין "ענן" (ומכאן שמו) הדוחה ואף משמיד את המזיקים.
החומר הנו תרכובת טבעית (מולקולה מורכבת) המונעת מהמזיקים את היכולת לפתח מנגנוני הגנה, מה שמייתר את הצורך במינונים הולכים וגדלים ובטיפולים חוזרים, כמו בחומרי הדברה מסונתזים.

עד כה נעשו במימון עצמי:
ניסויים ראשוניים להגדרת ומציאת הנוסחה המיטבית.
רישום פטנט ראשוני.
בדיקות נדיפות במעבדות הטכניון והמכון הביולוגי נס ציונה בקיבוץ שדה אליהו.
ניסויים ניסויים במחלקה האנטמולוגית במכון להגנת הצומח, מכון וולקני.
תצפיות וניסויי שדה בחוות עדן, משרד החקלאות.
ניסויי היתכנות בקפסולציה בטכנולוגיות ננו המאפשרות ליצר את החומר בגודל של 30 מיקרון (30 חלקי המילימטר).
חלק מהעניין הרב הוא ניסוי המתוכנן עם מכון וולקני ליישום החומר בהגנה אקטיבית על צמחי הקנאביס ודחיית עש הטבק, הנחשב למזיק מרכזי לפרחי הקנאביס. שוק הקנאביס העולמי צפוי להגיע בשנים הקרובות להיקף כספי של כ-20 מיליארד דולר, ומשמש כר נרחב להתעניינות בינלאומית לפיתוחים טכנולוגיים וידע ישראלי.

בסטארטאפ מתעניינים אנג'לים וחברות השקעה בינלאומיות, ואולי צומח בכפר נס קטן של חנוכה.

המקבצים בחורשה
המקבצים בחורשה

טוביה ארז

הכותב חבר בתנועת כפר ורדים ירוק
לתגובות: tuviaerez@bezeqint.net

טורים אחרונים

דילוג לתוכן