המלחמה של הילד, המלחמה על הילד

אפרת פלדמן מכפר ורדים כתבה ספר העוסק בילדות הכרוכה במאבקים וקשיים, ועל ההורות לילדים אלו
אפרת פלדמן והספר. "ההורים זקוקים לחיזוק ולאמון ביכולותיהם, על מנת לעמוד לצד ילדיהם" צילום: יח"צ
אפרת פלדמן והספר. "ההורים זקוקים לחיזוק ולאמון ביכולותיהם, על מנת לעמוד לצד ילדיהם" צילום: יח"צ

ספר ביכורים לאפרת פלדמן, תושבת כפר ורדים, "ילד במלחמה". הספר עוסק בילדות והורות, תוך התייחסות לקשיים ומאבקים שעלולים ללוות תקופה זו. פלדמן, בת 56, אשת חינוך, מדריכה במוזיאון, זמרת ושחקנית. בכפר היא מוכרת בזכות הופעות רבות, בין השאר בטקסים יישוביים.

הספר "ילד במלחמה" מאגד סיפורי חיים עלילתיים ותובנות מעשיות לכל אדם, ובמיוחד להורים המגדלים ילדים במערכות החינוך השונות. הספר מגולל מקרים שארעו, זכרונות ועלילות, ולצידם תובנות חיים ניתוחיות. פלדמן משלבת נקודות מבט מהשלבים השונים בחינוך ילדנו, מנקודת המבט של הילד, של ההורה ועד נקודת המבט של הצוות החינוכי. מנקודת המבט ה'ממווארית' של הכותבת ועד הכתיבה מנקודת המבט ה'ביקורתית-מקצועית' ממרום שנות ההורות והקריירה החינוכית.

לא להסב מבט

מתוך הספר:

"מה חשבתי לעצמי? אמנם היום לא ראיתי את הילדים מהכנופייה האלימה בשטח בית הספר, אך עוד לא הכרתי את כל האזורים בו, והייתי משוכנע שהם מתכנסים בפינה כלשהי, מתכננים את ההתנפלות הבאה עלי ועל עוד ילדים. כעסתי מאוד. לא קלטתי שום דבר שנאמר בכיתה על ידי המורים החדשים. כל כך רציתי להרגיש אחרת! כל כך רציתי לפתוח דף חדש ונקי!".

פלדמן מציעה להורים ולמורים שלא להסב מבט: "אני משתמשת בסיפור, מציתה דרכו זכרונות, הזדהות ורגש, ולאחריו מזמינה למחשבות ודיון עלינו כבוגרי מערכת החינוך, על הילד או הילדה שהיינו וההורה שאנחנו או המורה שאנחנו.

"אני מאמינה גדולה בהורות. בעומק השפעתה על ילדינו, ובהשקעה בנפשו של ההורה ובכלים שיש לו. אני מאמינה שכולנו נפגעים בצורה זו או אחרת מהיעדר הכלים של הורינו, אבל כהורים לילדים – רוצים לעשות הכול כדי שפגיעה זו תהיה קטנה ככל הניתן, ולא תשפיע על נפשו של ילדנו עד כדי שיתוק וקיפאון. לכן הורים רבים מוכנים ללמוד ולעשות הרבה על מנת להעניק לילדיהם חוויה שונה מזו שחוו, או לשכפל חוויות טובות, כשברור שסגנון ההורות מאוד שונה מדור לדור ומהורה אחד למשנהו. יחד עם זאת הספר מבקש להעניק סוג של עמוד שדרה,  סימנים בדרך עבור ההורים, כדי שידעו מתי הם נוהגים באופן זהיר, רגיש ונכון עם ילדיהם, גם אם אין בכך מניעה מוחלטת של חוויות קשות במערכת. המטרה אינה 'הפצת' עצות, אלא חזרה אל אותם דברים בהורות שיכולים באופן עקבי לשמש ליצירת סביבה יציבה".

עדיף אמוציות מחוסר פעולה

אפרת מוסיפה שנוכחותם של ההורים חשובה תמיד. אך חשובה במיוחד בגילאים בהם ההורים ב"שיא הקריירה" וילדיהם בכיתות הנמוכות, אז מעורבותם ביום-יום של ילדיהם חיונית מתמיד. בתקופת הגן ועד כיתה א' ההורים מעורבים מאוד ומרגישים השפעה ישירה ומלאה על חיי ילדיהם.

החל מכיתה א' ההורים חשים ירידה בכוחם מול המערכת, ולוקחים צעד לאחור. פלדמן מדגישה כמה חשוב דווקא בתקופה זו לשמור על אותו ריקוד טנגו עדין עם הילדים ועם מערכת החינוך: "כשאנחנו מזהים שהילד שלנו סובל או חרד ממשהו, נצטרך להגביר את עוצמת המוסיקה או את הקצב בקשר עם המורה. פה נכנס עניין של סגנון. ברור שאני לא מעודדת אגרסיביות או תובענות כלפי המורה. אבל אני בהחלט רוצה לטעת בהורים את ההכרה בכך שמה שהם לא יעשו – אף אחד לא יעשה עבור ילדם. ולכן עמידה מהצד אינה באה בחשבון! היא עשויה להזיק לא פחות מעודף אקטיביות, לא להסב מבט!".

הספר כאמור מתייחס בעיקר לקשיים שבילדות ובהם חרמות והצקות. "זהו לב הספר", מדגישה פלדמן. "הסיפור 'ילד במלחמה' הוא המנוע העיקרי שהביא אותי להפציר בהורים לשים לב, להיות עבור ילדיהם מה שהם עצמם לא תמיד יכולים. הכוונה היא בעיקר לכך שנפש ההורה לא תבטל, תכחיש, תעלים. קודם כל עבור הילד עצמו, כמובן, אבל גם עבור המערכת. אין לי ספק בכוחה של ההורות, אני מאמינה גדולה באהבה וביכולת שהיא מקנה. כמובן שבין האהבה והיכולת לבין שימת לב יומיומית ופעולה כשיש צורך – נכנסים השגרה והלחצים שהיא מזמנת, הפחד, המורא מפני המערכת, תפיסות שגויות של חברות עם הילד במקום הורות ועוד ועוד.

"אבל כן, אני לגמרי חושבת שההורים רק זקוקים לחיזוק ולאמון ביכולותיהם, על מנת לעמוד לצד ילדיהם באופן מכבד, כזה שמשאיר מרחב פעולה. זה לא ספר הדרכה, אבל יש לי בהחלט תקווה שהוא ייטע מחשבות ורעיונות לכיווני פעולה, ואת השאר אני מאמינה שאשלים בהרצאות ובמעגלי שיח שאני מתכוונת לקיים.

"ניתוח שכלתני לא תמיד עולה בקנה אחד עם הקשר הרגשי שלנו עם ילדנו. אך האמירה היא שזו בדיוק חובתו של הורה – לבדוק היכן עליו לעשות ניתוחים שכאלה, היכן הוא מסוגל להניח את האמוציות ולפעול לטובת ילדו. איני יכולה להגיד שתמיד הצלחתי בזה, אבל בדיוק מהלימוד שלי הייתי רוצה לתמוך באחרים. גם פעולות שמעורבות בהן אמוציות, אפילו כאלה שעלולות להזיק – עדיפות בעיני מאשר קיפאון וחוסר פעולה".

את הספר "ילד במלחמה" ניתן להשיג בחנויות הספרים המובחרות או באתר האינטרנט של ההוצאה בכתובת: www.ofir.org.il  או דרך המחברת. מחיר מומלץ לצרכן 78 שקלים.

שופטי ההרכב (מימין) עוזי פוגלמן, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז
דילוג לתוכן