המהפכה, המחאה והזווית המקומית

ארבעה ראשי רשויות מהאזור עם התייחסות משלהם למחלוקת שקורעת את המשינה
מאיה רביב

אנחנו תחת איום

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר

-מה דעתך על המצב במדינה בעקבות החקיקה מיום שני 24.7, וכיצד היא תשפיע במישור המקומי ועל ישובי המועצה האזורית שלומי בפרט?

"נסראללה בודק למי יש עצבים מתוחים יותר ולמי יש יכולת ספיגה גדולה יותר. יש כאן התדרדרות של המצב בקו הגבול הצפוני של מדינת ישראל ואנו רואים מידי יום התגרויות של אנשי איראן, שלוחיהם של חמינאי וכנופייתו שנמצאים כאן אצלנו מעבר לגדר. מה שראינו ביום ראשון 30.7 אלה אותן חוליות איראניות שמוצבות אל מול בתינו. לפני שבועיים הם הסתובבו באזור עלמה ודוב"ב עם מדים, וברור לכל שאנחנו תחת איום. אני שמח שראש הממשלה בחר לכנס באותו היום את ישיבת הקבינט בירושלים על מנת לעסוק במצב הביטחוני, על אף שזאת חידה בעיני מדוע לא לעשות ישיבה בשיתוף ראשי הרשויות הנמצאות בקו העימות הצפוני. שלחתי לא פעם הזמנה לנתניהו להתארח אצלי, לראות מקרוב את המצב בשטח, ולשוחח איתנו, ראשי הרשויות. אני יודע לומר שעצביהם של התושבים מתוחים וגם צה"ל נמצא בדריכות מלאה. העדכונים בין צה"ל ובינינו הם עדכונים יומיומיים".

– ממה אתה חושש?

"התחלתי לסקור את כל הישובים של מטה אשר ואני עובר בכל יום בכמה ישובים כדי לבדוק את ההיערכות שלהם. אני עובר מקלט מקלט, בודק את צוותי הצח"י (צוות חוסן יישובי) ומשוחח עם התושבים ועם האנשים בשטח. מבחינתי אנו נערכים למלחמה. אני אמנם לא נביא, וזה לא משנה אם מלחמה תפרוץ בעוד חודש או חודשיים או חצי שנה, אבל את ההיערכות צריך לעשות! מה שחשוב ביותר לצה"ל זה החוסן האזרחי, וחלק גדול מהחוסן הזה נגזר מהמיגון של התושבים. גם פה אני חייב להזכיר שמזה שנתיים אני פונה לראש הממשלה ולחברי הממשלה ומבקש שמדינת ישראל תטפל בנושא הזה. שר האוצר שהיה אצלנו כאן בביקור נעלם, והממשלה השאירה אותנו עם 100 מיליון שקלים במקום 500 מיליון שהובטחו".

-איזו עצה היית נותן לראש הממשלה ולחברי הממשלה להמשך הדרך?

"אין ספק שכל הנושא של השסע בעם והאמירות ברוח 'אנחנו ואתם', יחד עם המהפכה המשפטית כשלעצמה משפיעים גם על המצב הביטחוני. מי שיושב שם מעבר לגדר קורא את עיתוני ישראל ועוקב אחר התקשורת הישראלית באופן אדוק, והוא ער למה שקורה בישראל ומנסה ללא ספק לרקוד על העצבים שלנו".

תומך בחקיקה, אבל רוצה הסכמה

גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי

-מה דעתך על המצב במדינה בעקבות החקיקה מיום שני 24.7, וכיצד היא תשפיע במישור המקומי ועל שלומי בפרט?

"אני תומך בחקיקה. בסך הכל העבירו בחקיקה את נושא הסבירות. אנחנו כבר שבוע לאחר שהחוק התקבל ושום דבר לא קרה או נפל. אני בהחלט מצדד בחקיקה אך מצד שני ויחד עם זאת חושב שיהיה נכון להמשיך מכאן לשותפות, ולחשוב על הסכמות לפחות בתחומי בתי המשפט".

-ממה אתה חושש?

"קשה לי לראות את השנאה בין שני הגושים, אסור שזה יקרה. אנחנו מחפשים אהבת חינם ולא שנאת חינם. מה שקרה במרוצת הזמן של החקיקות, ההפגנות, גרם לעם להיות מפוצל מתמיד ואני מקווה ומתפלל שאכן העם יחזור לשפיות וכולנו נראה את המדינה שלנו משגשגת לנגד עינינו".

-איזו עצה היית נותן לראש הממשלה ולחברי הממשלה להמשך הדרך?

"הייתי אומר לראש הממשלה לצאת בצורה פומבית וכנה עם הרבה אמינות ולקרוא לאחדות לאומית. אין לנו ברירה אחרת".

להנמיך להבות

שמעון גואטה, ראש המועצה האזורית מעלה יוסף

-מה דעתך על המצב במדינה בעקבות החקיקה מיום שני 24.7, וכיצד היא תשפיע במישור המקומי ועל יישובי מעלה יוסף בפרט?

"אני מאמין בחוזק של הרשויות המקומיות בכלל, ובחוסנה של מעלה יוסף בפרט. אנחנו נמשיך לעשות ככל יכולתנו למען קידום האזור. שינויי חקיקה חשובים, אבל ערבות הדדית, סולידריות ואחדות חשובות לא פחות. אנחנו נעשה ככל יכולתנו לשמור על אלה בקהילה שלנו".

-ממה אתה חושש?

"אני מוטרד מאוד מהקיצוניות והקוטביות שהולכת וגדלה בקרב אוכלוסיות בעם. בסופו של יום כוחנו באחדותנו, ובאחריות השלטון המרכזי להבטיח את ביטחון העם, ולשמור עלינו עם אחד. אין מקום לקיצוניות".

-איזו עצה היית נותן לראש הממשלה ולחברי הממשלה להמשך הדרך?

"להנמיך להבות, לדאוג לעם שלנו, לעשות את המוטל עליהם תוך כבוד מלא לכל חלקי העם".

שומר על אופטימיות

אייל שמואלי, רק המועצה המקומית כפר ורדים

-מה דעתך על המצב במדינה בעקבות החקיקה מיום שני 24.7, וכיצד היא תשפיע במישור המקומי ועל כפר ורדים בפרט?
"קשה לצפות איך החקיקה תשפיע על רשויות מקומיות ועל כפר ורדים בפרט. עילת הסבירות ידעה בזמנו לפגוע גם בכפר ורדים ובהטבות המס של תושביה. בחוות דעת מסוימת של המשנה ליועמ״ש הממשלה, נקבע כי החלפת השטחים לא מקובלת כי היא לא סבירה. לכן פנינו למבחן בג״צ, ומכאן חשיבותו של מוסד בית המשפט העליון. יש לשמור על כוחו, ולא סביר לשנות חוקי יסוד בהליך מהיר ללא הסכמה רחבה".
על השאלות ממה אתה חושש ומה היא עצתך לראש הממשלה השיב שמואלי: "קטונתי מלייעץ לראש הממשלה. מטבעי אני אדם אופטימי ולכן אני פחות חושש".

דילוג לתוכן