הבמה שבינתיים פתוחה

הבמה לתושב שיזמו חבריי לסיעה ואושרה על ידי המועצה, איננה סטטוטורית, אך כבר הניבה כמה תוצאות נאות. סקירה

השאיפה של תושבים להביע דעתם בפומבי ולהשפיע בשלב תהליכי קבלת החלטות של השלטון המוניציפלי עתיקה כימיו של האדם.
נזכיר כמה דוגמאות:
• התכנסות אזרחים באסיפות עם באתונה העתיקה (לא כולל עבדים ונשים כמובן) להצגת נושאים וקבלת החלטות. שם היה לתושב כוח אמיתי, היות שכל נושא משמעותי נדרש לאישור של התושבים המצביעים.
• מיכאל קולהאס, תושב גרמניה של המאה ה-15 ביקש ממועצת העיר שיסכימו לשמוע את דבריו. לאחר שסירבו הפך לליסטים, גרם להרס רכוש מקומי ולאנרכיה עד שיאפשרו לו להעלות את טענותיו בכיכר העיר. בסופו של דבר שמעו את דבריו, קיבלו את נימוקיו, תיקנו את העוול שנעשה לו, ולאחר מכן הניחו אותו על גלגל לשבירת העצמות והוציאו אותו להורג.
• ובימינו אנו האתר המפורסם ביותר הוא ה-הייד פארק בלונדון, בו כל אחד יכול ביום ראשון נאה לעלות על כיסא ולדבר כמעט על כל נושא מול אין קהל.

בעידן הדמוקרטיה המודרנית התושב הבודד מתקשה למצוא את הפלטפורמה בה יוכל להשמיע את קולו בנושאים ציבורים, וגם לדעת שמקשיבים לו. הסיבה היא די מובנת: פשוט אין פלטפורמה כזאת המאפשרת גישה נוחה ומכבדת.
אנחנו, בתנועה הירוקה של כפר ורדים, חשבנו כי צריך לבנות מנגנון מתאים לישוב הקטן שלנו. המודל שהצענו היה "במה לתושב". בתחילת הקדנציה של המועצה הנוכחית הצגנו לפני מליאת המועצה את הרעיון והנהלים לקיום מוסד כזה.
כל תושב אשר מבקש להציג נושא השייך לדעתו לכלל הציבור ו/או חלקו יפנה לאחד מחברי המועצה בבקשה לעשות כן.
במידה שאותו חבר מועצה יסכים כי הנושא אכן ציבורי ולא פרטי, יזמין את ראש המועצה וחברי המועצה חצי שעה לפי ישיבת המועצה הרגילה לפגישה עם התושב, שתיקרא בשם "במה לתושב". הפגישה פתוחה כמובן לקהל הרחב. בפגישה יציג התושב במשך כ-20 דקות את הנושא ואת טענותיו לגביו. 10 דקות אחרונות יוקצו לשאלות חברי המועצה ולדיון קצר.
מודגש כי הפורום הזה אינו סטטוטורי ואינו מחייב את המועצה בשום צורה, אולם ראש המועצה וחברי המועצה נפתחים כך לנושאים ולמצוקות שאולי לא היו מודעים לגביהם או לגבי עוצמתם קודם לכן; וייתכן כי יפעלו לגבי נושאים אלו בעתיד.

לשמחתנו קיבלו ראש המועצה אייל שמואלי וחברי המועצה את הרעיון בברכה והסכימו על קיום במה לתושב. הבמה הראשונה התקיימה בעקבות זעקה ציבורית שקמה לאחר שהתברר כי יזם של שכונת מגורים חדשה כרת תוך ימים ספורים עשרות עצים בשטח המיועד לבנייה. לכינוס הגיע ידידתי עופרה שביקשה לקיים את הפגישה. בחדר הישיבות הקטן של המועצה הצטופפו מלבד ראש המועצה וחברי המועצה הרבה תושבים שהנושא קרוב לליבם. עופרה דיברה על הקלות הבלתי נסבלת לתחושתה של כריתת עצים בתחום הישוב. ראש המועצה וחברי המועצה הקשיבו באהדה. אף אחד לא אוהב לכרות עצים. בפגישה כזאת אין החלטות, הצבעות ומסקנות, אולם בכל זאת היה לכך המשך. ראש המועצה יזם כנס תושבים במארג, בו הציג את כל מתחמי הבנייה המתוכננים בישוב במסגרת התב"ע. שמואלי הסביר כי כל אחד מהמתחמים האלו צפוי לכריתת עצים. זאת רק לאחר תכנון של המתכנן הנופי של הפרויקט ואישורים של קצין יערות קק"ל והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. נכון, זה לא ימנע כריתת עצים, אבל הדבר יתבצע תחת בקרה ועצים ייכרתו רק כאשר אין ברירה.

בבמה נוספת הופיע ידידתנו שולה זיו, וסיפרה על מצוקת החנייה של הקשישים הבאים לפעילות בבית גיל הזהב. חלק מהבעיה נובע מכך שהבאים למועדון הכושר שבקאנטרי קלאב הסמוך משתמשים גם בחנייה של בית גיל הזהב. הנושא הוצג, נידון והובא לתשומת לב ראש המועצה וחברי המועצה. לאחרונה התבשרנו כי המועצה התקינה מחסום מופעל אלקטרונית בכניסה לחניית גיל הזהב. המחסום ייכנס לפעולה בקרוב, ואז יוכלו להיכנס לחנייה רק מי שמורשה לכך, ובאמצעות קוד מהטלפון הסלולרי שלו.

בבמה נוספת העלה אחד התושבים את בעיית רעש החתונות המגיע בעונת החתונות מכיוון תרשיחא. בדיון שהתפתח התברר כי צפויה בעיית רעש נוספת, והיא תתרחש לאחר סלילת כביש ראשי מתוכנן בין תרשיחא לכפר ורדים, וזאת בסמוך לחלק מבתי התושבים שישמעו היטב את תנועת כלי הרכב על הכביש. לפי הנחית ראש המועצה יצאנו שני חברי מועצה ומהנדס המועצה לסיור בתוואי בכביש המתוכנן, לבדוק אפשרות נטיעת שדרת עצים צפופה וגבוהה שתהווה חייץ אקוסטי ואסתטי בין הכביש המתוכנן לבתי התושבים. המטרה היא שהעצים יגיעו תוך כמה שנים לגובה ולרוחב המתאימים לייעוד זה, והדבר יקרה בערך במועד בו תושלם סלילת הכביש.

ההצלחה של "במה לתושב" תלויה בנו התושבים. אם נדע להשתמש ולשמור על הכלי הזה נוכל להיות שותפים בעיצוב החיים ביישוב ובתרומה לאיכותם.

טוביה ארז

הכותב חבר בתנועת כפר ורדים ירוק
לתגובות: tuviaerez@bezeqint.net

טורים אחרונים

דילוג לתוכן