אפשר לשכוח מהטבות המס

החלטת בג"ץ נגד עתירת המועצה בנושא החלפת השטחים, קבעה שתושבי כפר ורדים ייותרו ללא הטבת מס לפחות לעוד תקופה ארוכה. ראש המועצה: נבחן את הדרכים שעודות בפנינו
כתב: אייל כץ
כפר ורדים הרחוב הראשי. צילום אייל כץ

בג”ץ דחה את עתירת המועצה המקומית כפר ורדים בנוגע לחילופי השטחים עם מעלות, ובכך נקבע כי תושבי הכפר לא יהיו זכאים להטבות מס, לפחות בעתיד הנראה לעין. שלושת השופטים, עוזי פוגלמן (יו"ר), נעם סולברג ודפנה ברק-ארז, קיבלו את ההחלטה פה אחד.

תזכורת

העתירה הוגשה נגד שרת הפנים ומשרד הפנים, היועצת המשפטית לממשלה וגורמי ממשל נוספים. בלב הדיון עמדו הסכם בין המועצה לבין עיריית מעלות תרשיחא (שנמתנתה אף היא על המשיבים) על חילופי שטחים, בצורה כזו שכפר ורדים תהיה מספיק קרובה לגבול כדי לקבל הטבות מס. ההסכם אושר בוועדה הגיאוגרפית של הגליל המערבי, אבל שינוי הגבולות לא התקבל לאור חוות דעת משפטית שקבעה כי הוא אינו עומד במבחן הסבירות.

החלטת השופטים

בפסק הדין כותבים שלושת השופטים:

העתירה שלפנינו מכוונת להחלטתה של המשיבה 1, שרת הפנים, כפי שהובאה במכתב המשיב 3, מנכ”ל משרד הפנים, מיום 1.6.2022, שלא לאמץ את החלטותיה של המשיבה 6, הוועדה הגיאוגרפית  גליל מערבי, בכל הנוגע לשינוי גבולותיה של העותרת, המועצה המקומית כפר ורדים (להלן: המועצה).

ביום 6.7.2021 פקעה הטבת המס שחלה על העותרת לצד 27 יישובים נוספים, ובהתאמה מאותו מועד ואילך תושבי המועצה אינם זכאים עוד להטבת מס. ההמלצה על שינוי גבולות כללה הוספת שטח מסוים לתחומי המועצה בהיקף מצומצם, שאילו הייתה מתקבלת יכול שהייתה מאפשרת למועצה לעמוד בתנאים המזכים לפטור ממס, בהתחשב במרחק מגבול הצפון.

חוות הדעת המשפטית של המשיב 5, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מנהלי), הצביעה על קשיים בהמלצת הוועדה הגיאוגרפית, ובפרט העובדה שניתן משקל מכריע לשיקול הנוגע להטבת מס תוך מתן משקל חסר לשיקולים אחרים.

לאחר שעמדה זו הובאה לפני שרת הפנים, היא החליטה שלא לאמץ את החלטת הוועדה.

בעיקרו של דבר, עמדת העותרת היא שהיה מקום לאמץ את המלצתה של הוועדה הגיאוגרפית אשר ניתנה פה אחד, ואשר אי קבלתה עלולה להשליך על סיכויי התפתחותו של היישוב על רקע הנחיתות שנוצרה לו ביחס ליישובים אחרים בסביבה, בשל אי קבלת הטבות המס.

בדיון נכח אף ראש המועצה המקומית, שאפשרנו גם לו – לפנים משורת הדין – להציג את הדברים בקצרה מנקודת מבטו (זאת בצד הטיעון המשפטי המפורט שנשמע בהרחבה מפי בא כוח העותרת). בתום הדיון, ולאחר התייעצות, ציינו לפני בא כוח העותרת כי לא מתבקשת תשובה בעל פה מאת המשיבים.

לאחר ששקלנו את טענות העותרת במלואן, ומבלי שהתעלמנו מהחששות שהובעו בשמה, לא ראינו עילה להתערב בהחלטה שהתקבלה. ביסודם של דברים, הסתייגות העותרת מהשינוי בתחום הטבות המס נוגעת לתנאים העדכניים שנקבעו בחקיקה ראשית בהקשר זה. כאשר אלה הם פני הדברים, ומבלי לנקוט עמדה לגוף הדברים, מקומן של טענות מסוג זה בהליך המכוון במישרין נגד אותם תנאים, להבדיל מהליך שעלול להביא ל"עקיפה" מלאכותית של אותם תנאים באמצעות הליך שינוי גבולות שלא נועד למטרה זו. יוער כי השיקולים שבחוות הדעת המשפטית היו אכן שיקולים רלבנטיים, וממילא אין דופי בכך ששימשו בסיס לחריגה מהמלצתה של הוועדה הגיאוגרפית.

כאמור איננו נדרשים לנקוט עמדה בהתייחס לתנאים הסטטוטוריים להטבות המס, שחוקיותם לא הובאה להכרעתנו.

סוף דבר – העתירה נדחית. בנסיבות התקופה ולפנים משורת הדין, אין צו להוצאות.

שמואלי: נמשיך לפעול

ראש המועצה, אייל שמואלי, הגיב להחלטת בג"צ: "המועצה המקומית כפר ורדים פעלה ופועלת במטרה לתקן את העוול והעיוות שנגרם בכנסת מביטול הטבות המס. אחת מהדרכים בהן פעלנו (לצד פעילות לשינוי החוק בכנסת) היא חילופי שטחים עם מעלות במטרה לעבור את קו ה-9 ק״מ מהגבול. משרד הפנים והוועדה לחילופי שטחים אישרו את הבקשה של המועצה ותמכו בה, אך הייעוץ המשפטי לממשלה קבע שלא ניתן לאשר חילופי שטחים בנסיבות אלו. זו פעם ראשונה בהיסטוריה בה לא מאושרים חילופי שטחים כאשר ועדת החקירה תומכת בבקשה פה אחד. התוצאה כמובן מאכזבת, אך נמשיך לפעול בכל הדרכים".

השופטים העירו "איננו נדרשים לנקוט עמדה בהתייחס לתנאים הסטטוטוריים להטבות המס, שחוקיותם לא הובאה להכרעתנו". מאחר שכבר הוגשה עתירה לבג"צ, מדוע בעצם לא נכללה גם ההשגה על עצם אי הכללתה של כפר ורדים ביישובים הזכאים?

"שלילת הטבות המס כשלעצמן (ללא קשר לגבולות היישוב) היא טענה אינדיבידואלית של תושבים מהם נשללה ההטבה, ולא של המועצה כמועצה. המועצה ניסתה להביא לפתרון לטובת היישוב על ידי שינוי הגבולות, וזה ההליך המשפטי שמצוי בסמכות המועצה. לא ניתן לכרוך הליך משפטי מינהלי של שינוי גבולות באותה עתירה לבג״צ עם טענות חוקתיות על התנאים בחוק. מכל מקום, תקיפה ישירה של תנאי החוק היא הליך לא פשוט שכן תכליתו ביטול חוק על ידי בג״צ".

– האם בכך אפסו תקוותינו ועלינו להתרגל למצב החדש – כלומר יישוב שתושביו אינם זכאים להטבות מס?

"⁠לא. נמשיך לפעול בכל דרך כדי להחזיר את ההטבות, ואנחנו לומדים את האפשרויות שישנן".

שילה: איבדנו חמש שנים

חבר המועצה החדש ניר שילה, שכמעט ניצח בבחירות האחרונות, אומר על הפסיקה: "הצטערתי מאד לקרוא את החלטת בג"צ לגבי החלפת השטחים, למרות שסברתי כל העת שזו התשובה הצפויה. לצערי נתנו שטח גדול למעלות, אך לא קבלנו דבר בתמורה, לא בשטח ולא בהטבות מס. זהו אקורד סיום כואב וצורם של המועצה היוצאת בראשותו של אייל שמואלי. הבחירות שינו את פני הדברים. הציבור אמר את דברו. מה שהיה הוא לא מה שיהיה!

עם הפנים קדימה, הטבות המס הן מרכיב חשוב ומשמעותי בקיום של כפר ורדים. הן חשובות והכרחיות לכלל התושבים וכמובן גם לפוטנציאל הגידול של הכפר ושמירת צביונו. לכן אני וחברי סיעת דרך ערך נעשה הכל בכדי להשיב את הטבות המס. לא נסתפק בערוץ אחד, לא נשקוט ולא ננוח עד שנצליח. אמנם איבדנו חמש שנים, בהן לא נעשה מספיק, אך כעת, יחד המועצה והקהילה, נתגייס ונפעל בנחישות להחזרת הטבות המס.

שופטי ההרכב (מימין) עוזי פוגלמן, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז
דילוג לתוכן